جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۱۱۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
استاندار اعلام کرد
عجب شیر پرس - استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه دولت آیت الله رئیسی همواره از روابط حسنه و احترام متقابل با تمام کشورها استقبال می‌کند، گفت: آفریقای جنوبی به دلیل ویژگی‌های مشترک از اولویت‌های توسعه روابط برای دولت و ملت ایران است و آذربایجان شرقی می‌تواند در این زمینه نقش محوری و تعیین‌کننده داشته باشد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، عابدین خرّم در دیدار با سفیر آفریقای جنوبی در ایران، گفت: ملت ایران یک ملت انقلابی و مسلمان و ملت آفریقای جنوبی هم نماد مبارزه با آپارتاید و یک ملت آزادی‌خواه است و دو ملت ویژگی‌های مشترک زیادی در مبارزه با ظلم و استکبار دارند که زمینه را برای توسعه روابط آنها فراهم می‌کند.

وی به نقاط اشتراک دو کشور اشاره کرد و گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران همواره از روابط حسنه با تمام کشورهایی که احترام متقابل به همدیگر دارند استقبال کرده و قطعا آفریقای جنوبی از اولویت‌های توسعه روابط برای دولت و ملت ایران است.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان در حوزه‌هایی نظیر صنعت و معدن، علم و فناوری، بهداشت و درمان و ... اشاره کرد و گفت: این استان به دلیل همجواری با کشورهای مختلف و روابط بسیار خوبی که با کشورهایی مانند ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و کشورهای اوراسیا دارد قطعا می‌تواند جایگاه خوبی در ارتباط با کشور دوست آفریقای جنوبی داشته باشد.

وی گفت: آذربایجان شرقی یکی از استان هایی است که در آن بیشترین مشارکت در فعالیت‌های صنعتی، تولیدی و بازرگانی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و این نشان دهنده فعال بودن این بخش است که می‌تواند ارتباط بازرگانی و تجاری را از این طریق تسهیل کند و این شرایط می‌تواند زمینه خوبی برای همکاری‌های فی‌مابین باشد.

استاندار آذربایجان شرقی خواستار معرفی ظرفیت‌های استان به بازرگانان و سرمایه‌گذاران آفریقای جنوبی شد و گفت: تبریز و آذربایجان شرقی در حوزه فرهنگی هم مرکز تمدن در غرب ایران بوده و این ظرفیت موجب شده که مردمانی با فرهنگ و دارای پیشنه علمی و فرهنگی برجسته داشته باشد.

وی اظهار کرد: علی‌رغم محدودیت‌ها و تحریم‌هایی که وجود دارد، کشور ما با هدایت رهبری و ایستادگی ملت، همواره رو به رشد و ترقی بوده و با ارتباطی که با کشورهای مستقلی نظیر آفریقای جنوبی داریم می‌توانیم ثابت کنیم که سرنوشت هر ملتی توسط خودشان و بدون وابستگی به قدرت‌های زیاده خواهی که به دنبال استثمار ملت‌ها هستند، رقم زده شود.

سفیر آفریقای جنوبی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به تبریز، گفت: بعد از انقلاب اسلامی، ایران روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود را با نظام آپارتاید قطع کرده و از جنبش آزادی‌خواهی مردم ما در عمل حمایت کرد و نلسون ماندلا به عنوان پدر ملت آفریقای جنوبی، برای قدردانی از زحمات ملت و دولت ایران دو بار به ایران آمد.

ویکا مازوی کومالو ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران در واقع انقلاب ما بود، چرا که به ما اطمینان داد همان طور که مردم ایران می‌توانند تغییر ایجاد کنند، مردم آفریقای جنوبی نیز توانایی ایجاد تغییر را دارند و مردم ما ملت ایرات را به عنوان الگو برای خود انتخاب کردند.

وی به سفر وزیر امور خارجه ایران به آفریقای جنوبی اشاره کرد و آن را نشانه همبستگی دو کشور دانست و گفت: سفر آقای وزیر به آفریقای جنوبی جهت شرکت در اجلاس بریکس و همچنین شرکت در کمیسیون مشترک با آفریقای جنوبی که ماه آینده برگزار خواهد شد و از طرفی همراهی رئیس جمهور ایران در بازدید از آفریقای جنوبی نشان دهنده این است که روابط ایران و آفریقای جنوبی لرزش پذیر نبوده و مستحکم است.

سفیر آفریقای جنوبی گفت: جلسات بسیار خوب اقتصادی در تبریز با شرکت های مختلف داشتیم و معتقدیم زمینه حضور این شرکت ها در آفریقای جنوبی وجود دارد، به طوری که با برخی از این شرکت ها برای مراودات اقتصادی توافق هایی نیز انجام دادیم.

کومالو به سفر قبل خود به تبریز اشاره کرد و گفت: متاسفانه همه توافق هایی که در سفر قبلی به تبریز داشتیم به نتیجه نرسید و دلیل آن همه گیری بیماری کرونا بود که به ما اجازه نداد در این زمینه فعالیت کنیم، اما اکنون زمینه برای پیگیری توافق‌ها مساعد است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: