شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۱۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
عجب شیر پرس - رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به ناپایداری جو در چهار روز آینده، رگبار باران و در نواحی مستعد بارش تگرگ، استان را فرا می‌گیرد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، محمد امیدفر روز سه شنبه افزود: بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی، فعالیت سامانه بارشی و شرایط فصلی و محلی موجب افزایش ابر، وزش باد گاهی تا شدید و بروز تندبادهای لحظه ای و غرش آذرخش می شود.

وی با بیان اینکه این وضعیت تمام نواحی استان را دربر می گیرد، اظهار کرد: روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با تقویت سامانه بارشی و تشدید بارش های رگباری، آبگرفتگی معابر، برخورد آذرخش و طغیان رودخانه های فصلی و مسیل ها دور از انتظار نیست.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه وزش باد و تندبادهای لحظه ای موجب خیزش گرد و خاک می شود، گفت: احتمال سقوط و یا پرتاب اجسام سبک، سقوط تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به سازه های سبک وجود دارد، بنابراین محکم کردن سازه های سبک و احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره و درختان کهنسال و فرسوده ضروری است.

امیدفر، ادامه داد: در نواحی مستعد با توجه به بارش تگرگ، احتمال بروز خسارت به باغات وجود دارد بنابراین کشاورزان به توصیه های کارشناسان جهادکشاورزی توجه کنند.

وی خواستار لغو سفرهای غیرضروری، عدم اتراق در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها و پرهیز از صعود به مناطق مرتفع و کوهستانی و انجام فعالیت های کوهنوردی و انجام اقدامات پیشگیرانه در مورد مهار آبگرفتگی معابر شد.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: