جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۱۱۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
عجب شیر پرس - هم‌زمان با شناسایی نیاز صنعت هوایی به ۵۵۰ فروند هواپیما، دولت در گام دومِ توسعه ناوگان که در سال گذشته با خرید ۵۰ فروند هواپیما عملیاتی شد، هواپیماهای جدیدی را خریداری کرده است که با اعلام وزیر راه تا چند روز دیگر وارد کشور می‌شود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، رییس سازمان هواپیمایی اردیبهشت امسال وعده داد که سیاست دولت در بخش توسعه ناوگان هوایی در سال ۱۴۰۲ روشن است و عدد قابل توجهی هواپیما پیش‌بینی شده تا خریداری و وارد کشور شود. در همین راستا «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به مازندران خبر داد که در راستای توسعه ناوگان هوایی، تا روزهای آینده هواپیماهای جدیدی به ناوگان هوایی کشور می‌پیوندد.

همزمانیِ اعلام این خبر در آستانه شروع سفرهای تابستانی و افزایش تقاضا می‌تواند تا حدودی دوره انتظار خرید بلیت را کاهش دهد، چرا که در حال حاضر ظرفیت موجود هواپیماها با جمعیت و نیاز کشور تطابق ندارد و افزایش ۲.۵ برابری تقاضای سفر و کمبود هواپیما، موجب عدم دسترسی کافی به امکانِ سفر هوایی شده است.

«محمدی محمدی بخش»، رییس سازمان هواپیمایی پیش‌تر اعلام کرد که از ابتدای دولت سیزدهم، ۵۰ فروند انواع هواپیما و هلیکوپتر وارد کشور شد که به «مرور» وارد چرخه پرواز می‌شود، اما برای پاسخ به نیاز فعلی ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز است که در حال حاضر فقط ۱۷۵ هواپیمای فعال در فرودگاه‌های کشور نشست و برخاست دارد.

این روزها مزیت حمل و نقل هوایی به دلیل ثبات نسبی نرخ بلیت افزایش یافته و تقاضای سفر هوایی بیشتر شده است، این در حالی است که به دلیل کمبود نقدینگی برای تعمیرات هواپیماها، تعداد هواپیماهای بیشتری از گردونه پروازها حذف شده‌اند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی رییس سازمان هواپیمایی، هم اکنون ۱۶ هواپیما بیش از ۱۰ سال است که زمینگیر هستند. هم‌زمان ۶۸ فروند کمتر از ۱۰ سال و ۳۹ فروند بین ۲ تا ۵ سال است که زمینگیر هستند.

در این شرایط دولت سیزدهم با سه استراتژی «ساخت هواپیما»، «خرید هواپیمای دست دوم» و «بازگرداندن پرنده‌های زمینگیر» به خط پروازی درصدد جبران کمبود صندلی پرواز و به تعادل رساندن عرضه و تقاضا در بخش حمل‌ونقل هوایی است.

هر سال تقاضای سفر هوایی در ماه‌های پایانی بهار و تعطیلی مدارس افزایش می‌یابد و کمبود صندلی پرواز نسبت به تقاضای سفر، بهانه‌ای برای گران فروشی بلیت هواپیما می‌شود.

در ۳ سال گذشته دوره انتظار خرید بلیت هواپیما تا ۳۰ روز افزایش پیدا کرده است و امکان پاسخگویی به تقاضای سفر هوایی به صورت روزانه و حتی هفتگی وجود ندارد؛ آن‌گونه که اگر همین امشب تصمیم به انجام یک سفر زیارتی به مقصد مشهد مقدس داشته باشید امکان اینکه برای روز یا حتی هفته بعد بلیت پیدا کنید بسیار بعید است.

با اجرای برنامه دولت برای توسعه ناوگان هوایی، هم اکنون تعداد صندلی‌های پروازی تا ۴۰ درصد افزایش یافته و تعداد هواپیماهای عملیاتی به ۱۷۵ فروند هواپیمای رسیده است. «افزایش ناوگان» استراتژی دولت سیزدهم است و این مهم را از دو راه خرید هواپیمای دست‌دوم و اورهال هواپیماهای زمینگیر پیگیری می‌کند تا دو برابر و نیم شدن تقاضای سفر را پاسخ دهد.

بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، از ابتدای سال گذشته ۱۰۰ فروند هواپیمای زمینگیر شناسایی شده است که دولت در نظر دارد تا برنامه اورهال مجدداً این پرنده‌ها را در دستور قرار دهد و وارد چرخه پروازی کند. از این مسیر نیز در سال گذشته چندین فروند هواپیما بعد از چند سال زمینگیری وارد چرخه پروازی شده است.

سازمان هواپیمایی طی ۲ سال گذشته اعلام کرده است که برای افزایش تعداد صندلی پرواز منتظر احیای برجام نمی‌ماند و افزایش ناوگان را از چند مسیر دیگر ادامه می‌دهد.

بر اساس بخشی از برنامه که مربوط به خرید ناوگان دست دوم می‌شود، در سال گذشته ۵۰ فروند هواپیما با میانگین سنی ۱۹ سال وارد کشور شدند. دولت برنامه خرید هواپیماهای دست دوم را با هدف تقویت ناوگان ایرلاین‌ها در دستور کار دارد و مذاکرات برای افزایش خرید در دستور کار است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: