يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۱۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
عجب شیر پرس - ششمین نمایشگاه گل و گیاهان آپارتمانی، در محل دائمی نمایشگاه های سنندج افتتاح شد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، نمایشگاه گل و گیاهان آپارتمانی که شامگاه دوشنبه (۱ خرداد) در سنندج افتتاح شد، در حالی آغاز به کار می کند که با حضور تولیدکنندگان از ۱۳ استان ایران زمین، عطر دوباره­ بهار در شهر می پیچد و اجتماع هزاران گل در این مکان هر دوستدار طبیعتی را به نمایشگاه می کشاند، جایی که فرصتی برای انس بیشتر با این موجودات زیبا مهیا می شود.

از انواع کاکتوس گرفته تا بونسای و درختچه تا کاج ها و نخل های مینیاتوری، از اچینو و فیلکوس آفریقایی گرفته تا درختچه های گیلاسی و فلفی و سانس پاکوتاه همه نوع گل گرد هم آمده اند تا روح آدمی را در این نمایشگاه جلا دهند. بیشتر گونه ها با توجه به استقبال مردم از گل های آپارتمانی در این سطح ارائه می شوند که البته برای دوستداران باغچه های بیرونی هم انواع درختچه وجود دارد.

حال با تلفیق طبیعت و تجارت در نمایشگاه، باید دید عطر گل های زیبا باز هم به مشام می رسد یا در تب و تاب بازار کم رنگ خواهد شد.

به گزارش ایسنا،در اولین روز برگزاری نمایشگاه گل و گیاهان آپارتمانی سنندج مشتاق شدیم تا از حال و هوای این مکان خبردار شده و کیفیت نمایشگاه را به نظاره بنشینیم، روزی که شاید به قدر کافی اطلاع رسانی نشده بود و بازدیدکنندگان اندکی در این مکان حضور داشتند، غرفه داران اما هنوز در حال چیدمان غرفه های خود هستند و به بازدید بیشتر در روزهای آینده چشم دوخته اند.

اهداف ششمین نمایشگاه گل و گیاه در سنندج

بختیار خلیقی، رییس سازمان صمت استان کردستان، افزایش توانمندی در تولید گل و گیاه را هدف اصلی این نمایشگاه ذکر کرد و گفت: به دنبال صادرات به دیگر استان های کشور و اقلیم کردستان هستیم.

پیمان اسکندری، مدیرکل جهاد کشاورزی استان کردستان نیز توسعه کشت گلخانه ای را در استان یکی از اولویت های جهاد کشاورزی اعلام کرد و گفت: تولید گل و گیاه زینتی و آپارتمانی یک حوزه توجیه پذیر اقتصادی است.

اسکندری همچنین از فعالیت ۶.۵ هکتار گلخانه گل های تزیینی در استان خبر داد و افزود: در سال ۱۴۰۱ یک میلیون دلار صادرات گل از مرزهای استان داشته ایم.

وی نمایشگاه را ابزار مهم توسعه تجارت دانست که می تواند در این زمینه کارساز باشد.

نائب رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی سنندج نیز برگزاری مناسب نمایشگاه را وسیله ای برای معرفی کالا، رونق بازار و تشویق تولیدکننده دانست و گفت: نمایشگاه در توسعه کمی و کیفی تاثیرگذار است.

کیخسروی هدف دیگر نمایشگاه را جدای از بازار فروش، ایجاد فرصتی برای خرید مواد اولیه دانست که تولیدکنندگان می توانند از این موقعیت استفاده کنند.

فضاسازی و اطلاع رسانی نمایشگاه کافی نبود

به محل دائمی نمایشگاه های سنندج که می رسیم جز یک بنر، چیزی از فضاسازی و اطلاع رسانی گرم در این مکان به چشم نمی خورد، هرچند کمبودها را به پای این می گذاریم که امروز  اولین روز نمایشگاه است و کم کم کاستی ها رفع می شود.

با برگزار کنندگان نمایشگاه که صحبت می کنم از اطلاع رسانی در صدا و سیما و شبکه­ استانی می گویند و مسئول برگزاری نمایشگاه در حال توزیع بنر غرفه ها است و از خبرنگاران استقبال می کند.

تنوع حضور غرفه ها در نمایشگاه، تولیدکنندگان از سراسر کشور آمده بودند

بیات، از حضور غرفه هایی از ۱۳ استان کشور در قالب ۵۰ غرفه و متراژ ۳۶۰۰ متر خبر می دهد و از تنوع نمایشگاه می گوید؛ از جای جای میهن و آنجایی که در تولید گل و گیاه حرفی برای گفتن دارند در نمایشگاه حضور یافته اند. از محلات و اراک تا تهران و گیلان و از مازندران تا آذربایجان غربی و کرمانشاه همه آمده اند حتی از قروه در کردستان هم میهمان نمایشگاه گل و گیاه سنندج هستند، استان هایی که مجتمع ها و گلخانه های بزرگ گل و گیاه را دارند و در این میدان نام آشنا هستند.

پای صحبت تولیدکنندگان و غرفه داران که می نشینیم لطافت برخوردشان را حس می کنیم، نباید غیر این هم باشد، با گل همنشین شوی همین طور هم می شود. تا جایی که ممکن است، ما را در باغچه زیبای خود میهمان می کنند. آقای خاکپور از محلات آمده است و غرفه­ او رزهای ۴ ساله و ۲ ساله هستند و با قلمه یا بدون قلمه و به صورت تک شاخه در نمایشگاه به نمایش درآمده اند.

زن و شوهر جوانی از سردشت، نهال های گردو به نمایش گذاشته اند و از تنوع و نژادهای مختلف چندلر و فرنور می گویند و انواع این نهال های کوچک را معرفی می کنند.

آقای معتمدی از همین نزدیکی ها آمده است و در شهر قروه ۳ هزار متر گلخانه دارد و انواع کاکتوس و نخل کوچک را به نمایشگاه آورده است.

مبتکری هم از همدان محصولی برای لایه برداری پوست را با نام لوفا به نمایش گذاشته است که آن را از سبزیجاتی مابین خیار و کدو تهیه کرده و خودش یک پا کارآفرین شده است.

جوان خوش فکری به نام نصراله زاده هم شرکت رونا را دارد و از بوکان به نمایشگاه آمده و یک فعالیت جدید را ابداع کرده است، تعویض گلدان، کاشت و امور باغبانی را در محل انجام می دهد و مشتری را به صورت اینترنتی و تلفنی می یابد.

آقا محسن هم از محلات آمده و از مجتمع خود گل های زیبای آپارتمانی را همچون انواع فیلکوس آورده است.

جوان دیگری از کرمانشاه است و انواع فیلندرون را با خود آورده است.

آقای میرزایی صاحب گلخانه باغ کاکتوس اراک، انواع کاکتوس ساکولنت و مرجان هلندی را به نمایشگاه آورده است.

خانم عاشوری از شهرک گلخانه ای رشت آمده است، گلخانه رسول را دارد و به عنوان یک کارآفرین، تولیدکننده انواع گل های آپارتمانی است.

غرفه های مواد غذایی در کنار گل ها

در سالن ورودی و راهرو پشتی نمایشگاه، غرفه های مواد غذایی به چشم می خورد که شاید هم هزینه های نمایشگاه را جبران کند و هم تنوعی باشد تا بازدیدکنندگان بتوانند مواد غذایی یا سوغاتی هم تهیه کنند.

قیمت های نمایشگاه به نظر مناسب است و بازاری با قیمت های از ۱۰ هزار تا یک میلیون تومان را برای علاقه مندان ایجاد کرده است، غرفه داران از تخفیف ۳۰ درصد تا ۵۰ درصد خبر می دهند و در کل هوای قدرت خرید مردم را دارند.

 به دنبال مشتری عمده

غرفه داران می گویند بیشتر با هدف جذب مشتری عمده به نمایشگاه آمده اند و نه صرفا فروش بالا؛ فروش گونه های تزئینی جدید که شاید جایی در تولیدات گلخانه های استان ندارد و فرصتی برای فروش عمده را برای تولیدکنندگان خارج از استان پدید می آورد.

 کمبودها از زبان غرفه داران

غرفه ها را که سر زدیم رضایت نسبی داشتند و در مقایسه با نمایشگاه های دیگر استان ها نکته شاخصی را بیان نکردند. بیشتر غرفه داران از نور و روشنایی کم سالن گفتند و اینکه تهویه هم مناسب نیست، برخی هم از در دسترس نبودن شیر آب در غرفه ها گفتند.

 به گفته تولید کنندگان، تمهیداتی هم برای اسکان و یا حداقل اطلاع رسانی محل هایی برای اسکان ارزان غرفه داران اندیشیده نشده است که ظاهرا این مشکلات مربوط به امکانات محل نمایشگاه های سنندج است و در نمایشگاه هایی با موضوعات دیگر هم وجود دارد.

یادآور می شود، ششمین نمایشگاه گل و گیاهان آپارتمانی از یکم تا ششم خردادماه در محل دائمی نمایشگاه های سنندج جنب میدان میوه و تره بار به مدت ۶ روز برای بازدید عموم مردم در حال برگزاری است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: