يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۱۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
رییس مرکز تحقیقات و منابع طبیعی استان:
عجب شیر پرس - رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی استان اردبیل با اشاره به اینکه تغییر شرایط اقلیمی، کشاورزی را هم مانند سایر امور تحت تاثیر قرار داده است، بیان کرد: بارزترین تغییرات اقلیمی در استان اردبیل خشکسالی و بحران آب می باشد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، کمال شهبازی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی اظهار کرد: خشکسالی پدیده موقت و گذرا نیست و بهترین راهکار مقابله با پدیده خشکسالی مدیریت مصرف آب و افزایش بهره‌وری آن در اراضی دیم و آبی است.

وی افزود: برای دستیابی به امنیت غذایی جمعیت ۸۷ میلیونی ایران باید برنامه‌های مدون و راهکارهای عملیاتی را در وزارت جهاد کشاورزی در پیش بگیریم که در این راستا از سند الگوی کشت در استان اردبیل رونمایی شد.

شهبازی با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید محصولات کشاورزی در کشور ۱۲۵ میلیون تن است، تصریح کرد: ۷۲ میلیارد مترمکعب آب ناخالص در حوزه کشاورزی کشور مصرف می‌شود که درصد تأمین انرژی در این حوزه ۷۵ درصد است.

رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افق ۱۴۳۰ را در آینده غذایی کشور را یادآور شد و ادامه داد: با توجه به اینکه در سال ۱۴۳۰ جمعیت کشور به ۱۰۳ میلیون نفر خواهد رسید نیاز به تولید ۱۸۰ میلیون تن محصولات کشاورزی ضروری است.

شهبازی بیان کرد: ترویج و به کارگیری اصول صحیح مهندسی در کشاورزی، بهره‌گیری از ارقام و بذور اصلاح شده مقاوم به کم آبی، پربازده و مقاوم به آفات و بیماری‌های گیاهی، به کارگیری روش‌های به زراعی سازگار با تغییرات اقلیم، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، توجه به دیم‌زارها، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و انتقال آخرین یافته‌های تحقیقاتی به مزارع از جمله اقداماتی است که برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و مقابله با خشکسالی می‌تواند مد نظر باشد.

وی کشاورزان پیشرو را مصداق بارز استفاده از دانش در بخش کشاورزی برشمرد و اضافه کرد: اگر دستاوردهای تحقیقاتی، دانش و تجربیات کشاورزان پیشرو به دیگر بهره‌برداران انتقال یابد به طور یقین بخش کشاورزی با جهش تولید بسیار بالایی مواجه خواهد شد.

این مقام مسئول در حوزه کشاورزی استان گفت: رسالت اصلی ما در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، شناسایی چالش‌ها و محدودیت‌های بخش کشاورزی و ارائه راهکارهای لازم به منظور حل آن است.

شهبازی افزود: اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه علوم زراعی و باغی، خاک و آب، فنی مهندسی کشاورزی، گیاه‌پزشکی، علوم دامی، منابع طبیعی و حفاظت خاک و آبخیزداری بر مبنای وظایف حاکمیتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی دنبال می‌شود.

وی در رابطه با برنامه‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در راستای آینده‌پژوهی و پایداری تولید در حوزه کشاورزی اعلام کرد: با توجه به بحران آب و خشکسالی در کشور و به منظور افزایش بهره‌وری آب، توجه جدی به اصلاح الگوی کشت، تولید ارقام مقاوم به شرایط نامساعد محیطی، تنوع بخشیدن به ارقام مختلف زراعی و باغی، سوق دادن کشت‌های بهاره به پاییزه، اصلاح و بهینه‌سازی روش‌های آبیاری از طریق توسعه سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار، استفاده از بذور متحمل به شوری و خشکی، اجرای برنامه‌های کشاورزی حفاظتی، توسعه کشت نشایی، توسعه گلخانه‌ها و توجه جدی به دیمزارها ضرورت دارد.

شهبازی در پایان صحبتهای خود بر لزوم افزایش ضریب نفوذ دانش برای جهش تولید در بخش کشاورزی تأکید کرد و خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های اساسی برای جهش تولید در بخش کشاورزی این است که میزان و ضریب نفوذ دانش در عرصه‌های مختلف تولیدی این بخش افزایش پیدا کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: