شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۱۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
مديرعامل شرکت فراز سيال سهند در گفت و گو با روزنامه عجب شير بيان کرد:
عجب شیر پرس - کيفيت تاسيسات هر ساختماني، نسبت مستقيمي با آسايش و آرامش ساکنين دارد. همچنين بخش عمده اي از سرمايه اوليه ساخت ساختمان را به خود اختصاص مي دهد. نگهداري اصولي از ساختمان باعث کاهش مصرف در ساختمان مي شود. مشعلي که تنظيم کار کند، گاز کمتري مصرف مي کند. موتورخانه اي که عايق کاري آن تکميل باشد، انرژي کمتري مصرف مي کند. سيستمي که نشتي آب نداشته باشد، هدر رفت آب نداشته و آب کمتري مصرف مي کند. کشور ايران با منابع محدودي روبرو است. ميزان سرانه مصرف آب و برق و گاز در کشور بالاتر از حد استاندارد است و بخشي از اين مصرف بالا به خاطر عدم تعمير و نگهداري درست از تاسيسات ساختمان است. عليرضا انوري از سال 1392 مديرعامل شرکت فراز سيال سهند و مديرعامل سابق و رئيس هيئت مديره فعلي شرکت پارلاق پي آذربايجان است. ايشان موفق به دريافت کارشناسي ارشد مهندسي مکانيک تبديل انرژي از دانشگاه شهيد مدني آذربايجان شده است و دوره کارشناسي مهندسي ساخت و توليد و همچنين مهندسي مکانيک سيالات را به اتمام رسانده است. مصاحبه اي با وي ترتيب داده ايم که تقديم مي شود:
در چه سالي شرکت فراز سيال سهند را تاسيس کرده ايد و بيشتر فعاليت هاي شرکت در چه حوزه اي متمرکز است؟
شرکت فراز سيال سهند در سال 1392 تاسيس شد و عمده فعاليت هاي شرکت در زمينه اجرا و تعمير و نگهداري پروژه هاي تاسيساتي و ابنيه اي و نيز تامين نيروي انساني اداره ها در حوزه فني و مهندسي است.

چه ارزيابي از وضعيت کار حرفه اي، در زمينه طراحي و نظارت تاسيسات حرارتي، برودتي و الکتريکي استان آذربايجان شرقي داريد؟
استان آذربايجان شرقي با وجود صنايع عظيم پالايشگاه، پتروشيمي، نيروگاه هاي برق، تصفيه خانه هاي آب و فاضلاب و کارخانه هاي مطرح توليد دستگاه هاي سرمايشي، گرمايشي و مصالح الکتريکي در شهرک هاي صنعتي، پتانسيل بالايي در زمينه طراحي و نظارت تاسيسات مکانيکي و الکتريکي دارد و حتي در زمينه تاسيسات ساختمان نيز سيستم کنترل هوشمند تاسيسات ساختمان هاي مختلف از جمله تعدادي از مراکز خريد و هتل هاي مرکز استان در سطح پيشرفته اي فعاليت داشته و از اين نظر در سطح ملي نيز مطرح هستند.

چه راهبرد و رويکردي را براي ادامه مسير رو به موفقيت شرکت تدوين کرده ايد؟

افزايش نيروي کارشناسي متخصص، ارتقا رتبه شرکت نزد سازمان هاي مختلف مرتبط، انجام پروژه هاي بيشتر در جهت کمک به اشتغال، انجام خدمت به جامعه و کسب درآمد سهام داران شرکت رويکرد شرکت در ادامه مسير فعاليت است.

ساختار سازمانيِ شرکت از نظر تعداد و ترکيب نيروي انساني چگونه است؟
شرکت داراي سه عضو هيئت مديره و پنج نفر سهامدار است و همچنين حدود 100 نفر نيروي اجرايي کارشناسي و کارگري در پروژه هاي مختلف شرکت فعاليت دارند.

پروژه هاي که تاکنون انجام دادهايد؛ شامل چه مواردي مي شود؟ و چه پروژه هاي در دست اقدام داريد؟
شرکت فراز سيال سهند از سال 93 تاکنون تعداد 38 پروژه در خصوص اجرا و نگهداري تاسيسات، اجرا و تعميرات ساختماني، طبخ و توزيع غذاي دانشجويي، مديريت و نگهداري خوابگاه هاي دانشجويي، مديريت و نگهداري استخر و خدمات تامين نيرو و تنظيف را به کارفرمايي دانشگاه سراسري تبريز، دانشگاه شهيد مدني آذربايجان، دانشگاه صنعتي سهند، دانشگاه سراسري بناب، دانشگاه آزاد تبريز انجام داده و در حال حاضر پروژه اجرا و نگهداري تاسيسات دانشگاه سراسري تبريز و دو مورد اجراي تاسيسات ساختماني در بخش خصوصي فعاليت دارد.

چه مشکلاتي را در حال حاضر نسبت به عرصه کاري خود داريد و راهکارهاي تان را در جهت رفع مشکلات فرماييد؟
بروکراسي زايد و زمانبر اداري در زمينه تمديد مجوز شرکت نزد سازمان برنامه و بودجه و اداره کل کار و نيز  ساير موارد اداري و مالي در سازمان تامين اجتماعي و سازمان امور مالياتي و عدم حمايت بانک ها  از جمله مشکلات شرکت هاي همکار در زمينه انجام پروژه ها بوده و راهکار بهبود آن در دست نمايندگان مجلس و دولت است.

از اين رو که مهندسي مکانيک از سخت ترين رشته هاي دانشگاهي مهندسي است، چه توصيه اي به دانشجويان مکانيک داريد؟
دانشجويان رشته هاي مهندسي به خصوص مهندسي مکانيک بايد از ابتداي ورود به دانشگاه انگيزه و علاقه به رشته تحصيلي داشته باشند، در غير اينصورت در ادامه مسير با مشکل مواجه خواهند شد. داشتن پايه قوي در دروس رياضي، فيزيک، دروس کارگاهي تخصصي و نرم افزارهاي رشته مکانيک و ارتباط مستمر با صنايع مرتبط از ابتداي دوران دانشجويي مستلزم موفقيت در آينده شغلي خواهد بود.

در پروژه هاي پيمانکاري که تا به حال انجام داده ايد؛ چه انتقادي به کارفرمايان داريد؟ ارزيابي شما از تعامل کارفرمايان با پيمانکاران چگونه است؟
شرکت هاي پيمانکاري طرف قرارداد با دستگاه هاي مختلف اجرايي، در حقيقت شريک اجرايي و تجاري دولت محسوب مي شوند، که ضمن انجام وظيفه در زمينه هاي تخصصي توافق شده، مسئوليت سنگين اجرا را بر عهده مي گيرند، ولي تعداد معدودي از عوامل کارفرمايان بر خلاف مفاد قرارداد، خود را حاکم قرارداد و پيمانکار مي دانند. تشويق پيمانکار در اکثر موارد نتيجه مثبتي نسبت به نيت تقابل بي مورد خواهد داد، از طرفي شرکت هاي همکار هم بايد مفاد قرارداد را به صورت عيني و با کيفيت خوب انجام دهند.

در خاتمه، چنانچه نقطه نظر خاصي جهت طرح داريد، عنوان بفرماييد؟
موانع و مشکلات مواردي هستند، که وقتي چشم تان را از روي هدف بر مي داريد، وحشتناک به نظر مي رسند! مشکلات تاسيسات ساختمان تا زماني که با آن ها مواجه نشده و کلنجار نرفته ايم، شايد در ابتدا خيلي ساده و عادي به نظر مي رسند، اما در برخي موارد بسياري از مشکلات فقط با تجربه و بعضي مواقع با آزمون و خطاهاي متعدد حل مي شوند، اما به طور کلي تشخيص عيوب تاسيسات ساختمان مربوط تابع منطق علمي است. در پايان بنده از عوامل رسانه روزنامه عجب شير که دفتر مرکزي آن در مرکز استان ولي به صورت سراسري فعاليت دارند، تشکر مي کنم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: