يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۱۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
عجب شیر پرس - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: سال گذشته تمایل به سرمایه گذاری‌های جدید در استان ۶۳ درصد افزایش یافت که نشانگر ظرفیت های اقتصادی و تجاری استان است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، صابر پرنیان روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۸۰ درصد سرمایه گذاری ها در استان در سال گذشته از سوی بخش خصوصی انجام شد که ظرفیت بالای این بخش در رشد و توسعه استان را نشان می دهد.

وی با بیان این که بخش خصوصی باید نقشه راه و برنامه مناسبی برای رشد و توسعه اقتصادی در استان ارایه کند، گفت: اتاق بازرگانی، خانه صنعت، خانه معدن، انجمن ها و تشکل های مختلف متولی رشد تولید در استان هستند و دستگاه های متولی باید با تامین زیرساخت ها در حوزه های برق، آب، گاز، زمین مناسب صنعتی و مواد اولیه و همچنین بهسازی و نوسازی ماشین آلات به بخش خصوصی کمک کنند.

وی افزود: سال گذشته موفقیت های خوبی در بخش های صنعت، معدن و تجارت داشتیم به طوری که صدور بیش از ۲ هزار فقره جواز تاسیس ایجادی برای شروع سرمایه گذاری های جدید نشان دهنده علاقه مندی به سرمایه گذاری در استان نسبت به سایر استان ها است.

پرنیان ادامه داد: برای نخستین بار رکورد تولید تراکتور، تولید گیربکس در شرکت چرخشگر و تولید موتور در شرکت ایدم، موتوژن و محصولات شیشه شکسته شد و تولید محصولات لوازم خانگی افزایش یافت.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی افزود: همچنین تدوین برنامه های توسعه ای برای ۱۰ زنجیره ارزش استان مانند قطعه سازی، فولاد و محصولات لوازم خانگی را در برنامه داریم.

برنامه‌ریزی برای ایجاد تحولی اساسی در عملکرد مبادلاتی میزهای تجاری

پرنیان ادامه داد: سال گذشته هفت اَبرپروژه در استان افتتاح شد و امسال نیز پیگیر هستیم تا ۲۰ اَبرپروژه را به مرحله افتتاح برسانیم و همچنین ۳۰ پروژه جدید مهم را برای استان تعریف کنیم.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای ایجاد تحولی اساسی در عملکرد مبادلاتی میزهای تجاری ۱۰ کشور مهمی که با استان در ارتباط هستند، گفت: با تشکیل جلسات مختلف از صاحبان صنعت نظرخواهی می کنیم و اعتقاد داریم که بخش دولتی باید تسهیل گر باشد یعنی علاوه بر بسترسازی مناسب، بروکراسی اداری باید کاهش یابد.

افزایش تولید نقش مهمی در مهار تورم دارد

رییس صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین بر نقش مهم افزایش تولید در مهار تورم اظهار کرد: اگر تولید به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد کشور افزایش یابد به طور قطع کالا به اندازه کافی تولید می شود و بخش های عرضه و تقاضا را تحت تاثیر قرار می دهد و در نهایت صادرات رونق خواهد یافت و تورم تا حدودی مهار می شود.

پرنیان ادامه داد: بخشی از موضوع مهار تورم مربوط به سیاست گذاری در بخش های ارزی و مالی و بحث های دیپلماسی و بخش مهمی نیز مربوط به رشد تولید است.

وی گفت: آذربایجان شرقی به عنوان یکی از قطب های اقتصادی کشور یک استان صنعتی، معدنی و تجاری است که به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و وجود بخش خصوصی توانمند جایگاه ویژه ای دارد.

ضرورت شفاف سازی فعالیت معادن

پرنیان بر ضرورت شفاف سازی تمام فعالیت های معادن در آذربایجان شرقی تاکید کرد و گفت: در این راستا، اطلاعات همه معادن استان در سامانه جامع تجارت ثبت شده است.

آذربایجان شرقی با ۸.۱ میلیارد تن ذخایر معدنی تخمینی، رتبه نخست کشور را در این زمینه دارد و از نظر تنوع مواد معدنی هم در وضعیت مناسبی است اما به دلیل راکد بودن تعدادی از معادن، کامل نبودن زنجیره تولید معادن فعال و برخی مشکلات فرا بخشی، سهم این بخش در اقتصاد استان متناسب با ظرفیت‌های موجود نیست.

طبق آخرین آمار، حدود ۵۶۳ معدن در آذربایجان شرقی وجود دارد که ۳۴۱ واحد (بیش از ۶۰ درصد) از این تعداد به دلایل مختلف راکد و غیرفعال شده اند.

ظرفیت اسمی استخراج معادن استان ۴۰ میلیون تن است و چهار هزار و ۷۰۰ نفر به طور مستقیم و همین تعداد به صورت پیمانکاری در این حوزه مشغول کارند و از ۶۵ ماده معدنی شناسایی شده ۵۲ ماده معدنی در این استان وجود دارد که ظرفیت بزرگی برای توسعه اقتصادی این استان به شمار می رود.

رشد ۲.۵ برابری دریافت حقوق دولتی معادن

پرنیان همچنین با بیان این که سال گذشته در بخش معدن حرکت های بزرگی در آذربایجان شرقی انجام شد، گفت: حقوق دولتی از محل فعالیت های معدنی ۲.۵ برابر بیشتر از سال قبل شده است.

وی با اشاره به اهمیت پایش تمام معادن تعطیل در استان افزود: سال گذشته وضعیت بخش عمده ای از معادن بلاتکلیف استان تعیین تکلیف شد.

اخذ حقوق دولتی از معادن استان در ۹ ماهه سال گذشته با رشد ۱۳۳ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال، به ۲ هزار و ۵۰ میلیارد تومان رسید.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: