دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۱۱۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
پلیس بر اجرای مراسم محله محور تاکید دارد؛
عجب شیر پرس - معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان شمالی از تعطیلی همه بوستان ها و تفرجگاه ها در شهرستان های استان به دلیل خطرات احتمالی چهارشنبه‌سوری خبر داد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، سرهنگ علی پاکدل اظهار کرد: از آنجایی که احتمال ایجاد خطر برای شهروندان در چهارشنبه‌سوری وجود دارد و با هدف تامین امنیت کامل مردم و شهروندان، بوستان ها و تفرجگاه های بزرگ استان از امشب تعطیل می شود.

وی با بیان اینکه تعطیلی این اماکن مربوط به امشب و فردا است، افزود: در بجنورد مرکز خراسان شمالی، بوستان های بش قارداش، باباامان و دوبرار تعطیل شده است. در اماکن تفرجگاهی و بوستان های سایر شهرستان های استان نیز اجازه برپایی تجمعات مرتبط با چهارشنبه‌سوری داده نمی شود.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان شمالی همچنین بیان کرد: نظر پلیس این است که هرگونه جشن و اقدامی که قرار است برای چهارشنبه‌سوری برگزار شود، به صورت کوچه یا محله محور برگزار شود. پلیس نیز امنیت کامل را در آن ها برقرار خواهد کرد.

سرهنگ پاکدل بیان کرد: افراد متخلفی که در چهارشنبه سوری دستگیر شوند، تا پایان عید در بازداشت هستند و خودروی آن ها نیز طی این مدت در توقیف خواهد ماند.

وی گفت: روانشناسان و کارشناسان حوزه مسائل اجتماعی تاکید دارند چهارشنبه‌سوری، بیشتر باعث آسیب نوجوانانی می‌شود که هیجان طلبی در آتش بازی‌های این روز برای آن‌ها خوشایند و لذت بخش است؛ به همین دلیل پدر یا مادر باید به یک شکل منطقی فرزندشان را از این تجربه هیجانی باز دارند و هیجان آن‌ها را تعدیل و رفتارشان را مدیریت کنند.

وی تاکید کرد: یکی از راه‌های ایمن‌سازی نسبی چهارشنبه‌سوری این است که خطرهای بالقوه این ایام را به خوبی برای فرزندانمان توضیح دهیم؛ اما اگر نوجوان ما این موارد را نپذیرفت، باید خودمان هم در کنار او حضور داشته باشیم و بر رفتارهایش نظارت کنیم تا خطری تهدیدش نکند و چنانچه سایر خانواده‌ها نیز این رویکرد را در پیش بگیرند، مسائل حادثه ساز این مناسبت قابل کنترل خواهند بود.

سرهنگ علی پاکدل تصریح کرد: لازم است به فرزندان نوجوان خود بیاموزیم استفاده از مواد آتش بازی هرگز به طور کامل ایمن نیست و حوادث نه تنها ممکن است برای کسانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند به وجود آید؛ بلکه برای کسانی که در معابر و خیابان‌ها مشغول تردد و انجام امور زندگی روزمره خود هستند نیز ممکن است اتفاقات بدی رقم بخورد.

آیین چهارشنبه‌سوری یکی از سنت های باستانی ایرانیان است که شب چهارشنبه آخر هرسال در همه جای ایران و حتی کشورهای منطقه برگزار می شود.

واژه «چهارشنبه‌سوری» از دو واژه چهارشنبه که نام یکی از روزهای هفته است و سوری به معنی سرخ، گرفته شده است.

گرد آوردن بوته، برافروختن آتش و پریدن از روی آن و گفتن عبارت «زردی من از تو، سرخی تو از من» که به معنای رهایی آدمی از اندوه و برگشت شادابی و نشاط به جسم و روح تعبیر شده، از مهمترین رسوم شب چهارشنبه‌سوری است.

آداب و رسوم رایج چهارشنبه‌سوری در قرون گذشته شامل آتش افروختن، کوزه شکستن، قاشق زنی، توزیع آجیل مشکل گشا، فال حافظ، فالگوش و پختن آش بوده که این رسوم چند سالی است دستخوش تغییرات منفی و گرفتار آسیب های مرگبار شده و نیازمند احیا و اصلاح است.

این آیین در ماهیت اصیل خود، مظهر شادی و نشاط است اما امروزه ناخواسته دستخوش بدعت ها و رفتارهای ناشایست شده و با وارد کردن مواد محترقه و آتش زا به آن، در آتش و دود می سوزد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: