جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۱۱۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور :
عجب شیر پرس - دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه اعداد مختلفی درباره سرانه مطالعه در کشور مطرح می شود، گفت: در دنیا بین خواندن و مطالعه تفاوت هست و آنچه مهم تلقی می‌شود خواندن است که منجر به افزایش اطلاعات می‌شود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، مهدی رمضانی در حاشیه سفر به استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: اعداد متفاوتی در بحث سرانه مطالعه در کشور مطرح می شود به طوری که لازم است در این باره تجدیدنظر انجام شود چرا که نهاد کتابخانه‌های عمومی مسئول پیگیری این موضوع نیست ولی در دنیا بین خواندن و مطالعه تفاوت هست و آنچه مهم تلقی می‌شود خواندن است که منجر به افزایش اطلاعات می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی اضافه کرد:تصریح کرد: ادعاهای مطرح شده مبنی بر بحران مطالعه در کشور و کتاب نخواندن مردم مستند نیست و مبانی لازم برای اثبات وجود ندارد چرا که تیراژ بالای کتاب‌ها نشان می‌دهد باید در بررسی احصا سرانه مطالعه تجدیدنظر شود.

وی با بیان اینکه ترویج مطالعه باید از سنین کودکی شروع شود، اضافه کرد: برای دستیابی به سند توسعه کتابخانه‌ها پیگیر آمایش سرزمینی همه کتابخانه‌های عمومی و مساجد و سایر هستیم و اجرای آن تصویب و آمایش کتابخانه‌های عمومی دولت در ۱۵ استان آغاز شده است.

رمضانی همچنین یادآور شد: پیش‌نویس سند کتاب صوتی با توجه به توسعه کتاب‌های صوتی در فضای مجازی، تهیه شده است و در این راستا با شورای عالی فضای مجازی و مجلس شورای اسلامی رایزنی شده و در تهران خدمات کتابخانه‌ای مبتنی بر وب و بازی و منابع دیگر ارائه خواهد شد.

فعالیت بیش از سه هزار کتابخانه عمومی درکشور

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی پس از مدارس سومین شبکه گسترده در کشور هستند، خاطرنشان کرد:  بیش از سه هزار و ۷۰۰ کتابخانه عمومی با هفت هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی در کشور داریم.

وی با بیان اینکه سال گذشته از ناحیه دولت اعتبار خوبی برای تهیه کتاب تامین شد، اضافه کرد: نزدیک به ۵۰ میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد ولی برای روزآمد شدن منابع کتابخانه‌ها در هر سال حداقل یکهزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

تحقق ۶۲ درصد سرانه کتابخانه در استان اردبیل نسبت به سند چشم‌انداز

رمضانی در ادامه با یادآوری اینکه ۶۲ درصد سرانه کتابخانه در استان اردبیل نسبت به سند چشم‌انداز محقق شده است، خاطرنشان کرد: وضعیت این استان از این منظر خوب است اما برای افزایش عضویت در کتابخانه‌ها باید تلاش شود.

وی اضافه کرد: اردبیل جزو چند استان است که تعدادی طرح و پروژه نیمه‌تمام در حوزه کتابخانه‌ها دارد و به محض تکمیل آنها نسبت به تجهیز کتابخانه‌ها نیز اقدام خواهیم کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های گفت: لازم است کتابخانه های عمومی بر اساس تعاریف جدید  فضاهای کتابخانه‌های قدیمی بازسازی شود و کتابخانه عمومی اردبیل نیز مشمول بازسازی فضا خواهد بود و به بازطراحی برای خدمات‌رسانی بهتر نیاز دارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: