شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۱۱۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
عجب شیر پرس - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال‌های اخیر ۹۰ درصد کشت سیب‌زمینی در این استان با هدف بهره‌وری بیشتر به سیستم آبیاری مدرن مجهز شده است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، نادر تقی‌زاده روز یکشنبه با اشاره به نقش آبیاری مدرن در ارتقای بهره وری محصولات کشاورزی اظهار کرد: امسال بیش از ۸۰۰ هزار تن سیب زمینی در دشت اردبیل تولید و روانه بازار شد و پیش بینی می‌شود سال آینده میزان تولید سیب‌زمینی در استان به یک میلیون تن برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه سیب‌زمینی کاران اردبیل یک پنجم نیاز کشور را تامین می‌کنند، افزود: متوسط تولید سیب‌زمینی در هر هکتار در دشت اردبیل ۴۰ تا ۴۵ تن است که به دلیل کیفیت بالای تولید، زمینه مسعتدی برای صادرات به استان‌های دیگر و سایر کشورها دارد.

وی همچنین از تولید بذر بومی متناسب با شرایط اقلیمی و آب و هوایی اردبیل خبر داد و گفت: این ارقام متنوع با روش‌های علمی و به صورت کشت بافت تولید و در اختیار زارعان دشت اردبیل قرار می‌گیرد.

کمبود سردخانه و انبار داریم

تقی زاده با بیان اینکه استان اردبیل با کمبود سردخانه و انبار فنی نگهداری سیب زمینی مواجه است، افزود: با توجه به تولید حدود ۸۰۰ هزار تن سیب زمینی در استان و مازاد بر مصرف بودن ۶۵۰ هزار تن از این تولیدات، باید نیازمندی‌های مرتبط با مدیریت و استفاده بهینه از این محصول در استان برنامه‌ریزی و تامین شود.

وی کمبود صنایع تبدیلی، تکمیلی و کارخانه‌های مرتبط در زمینه فرآوری سیب‌زمینی، مشکلات صادراتی و گمرکی بویژه در مناطق سیب زمینی خیز کشور و مشکل تعهد ارزی ، عوارض صادرات، مشکل کرایه حمل و نبود مشوق‌های لازم را از مشکلات این حوزه ذکر کرد.

تقی زاده درباره امکان صادرارت سیب زمینی از استان افزود: ۱۰ هزار تن مجوز برای صادرات سیب زمینی به کشورهای همسایه صادر شده ولی هم اکنون انبارهای سیب زمینی اردبیل خالی شده و محصولی برای صادرات وجود ندارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: رسالت ذاتی وزارت جهاد کشاورزی و به تبع آن سازمان جهاد استان تولید محصولات و تامین و ارتقای امنیت غذایی کشور است و از سوی دیگر برنامه‌ریزی برای صادرات مازاد بر نیاز محصولات تولیدی در حوزه اختیارات وزارت صنعت معدن و تجارت است که باید این موضوع با جدیت بیشتری مورد پیگیری قرار بگیرد.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو حذف تعهد ارزی برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی بویژه سیب زمینی ، کاهش عوارض صادرات ، کاهش مشکلات انتقال ارز و اختصاص امتیازات لازم در خصوص کرایه کامیون‌ها در ترانزیت کالا و ارائه مشوق‌های صادراتی را از راهکارهایی ذکر کرد که می تواند موجب افزایش صادرات و استفاده بهینه از محصولات مازاد تولیدی استان شود.

تقی‌زاده با بیان اینکه در کنار توسعه الگوی کشت در این استان محدودیت کشت سیب زمینی در اردبیل وجود ندارد افزود: در کنار رعایت الگوی کشت به تناسب نیاز کشور، سعی می‌شود توسعه کشت گلخانه‌ای به شکل استاندارد در استان هدف‌گذاری شود.

وی ظرفیت سردخانه‌های نگهداری سیب زمینی را در استان ۸۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: با راه اندازی سردخانه‌های جدید، این میزان تا ۱۵۰ هزار تن قابل افزایش است.

تقی زاده درباره سرمایه گذاری بخش خصوصی در احداث صنایع تبدیلی در استان افزود: برای جلوگیری از خام فروشی محصول، آماده حمایت از سرمایه گذاران در قالب بسته‌های تشویقی در احداث کارخانه صنایع تبدیلی هستیم.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

مساحت اراضی زراعی استان اردبیل ۷۷۸ هزار هکتار است که ۵۱۵ هزار هکتار آن به صورت دیم و ۲۲۵ هزار هکتار آن نیز به صورت آبی کشت می‌شود و در ۳۹ هزار هکتار از اراضی این استان نیز باغ احداث شده است.

سالانه بالغ بر چهار میلیون تن محصول کشاورزی در استان اردبیل تولید می‌شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: