پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۱۱۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
عجب شیر پرس - مدیر امور آب مهاباد گفت: ورودی آب سد مهاباد برای نخستین بار طی سال آبی جاری مثبت و دبی آن به ۲.۶۵ مترمکعب در ثانیه رسید.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، رضا جهین روز پنجشنبه افزود: ورودی آب به دریاچه سد مهاباد با توجه به خشک شدن رودخانه‌های منتهی به این سد از اواسط تابستان گذشته به صفر رسیده بود ولی طی چند روز اخیر با توجه به احیای رودخانه‌ها دوباره مثبت شد.

وی اضافه کرد: کاهش شدید حجم آب سد مهاباد و احیا نشدن ۲ رودخانه منتهی به این سد تا اواسط زمستان، مایه نگرانی برخی از شهروندان و دوستداران محیط زیست در این شهرستان شده بود که ورودی دوباره آب به سد می‌تواند خبر مسرت بخشی برای مردم باشد.

مدیر امور آب مهاباد با اشاره به اینکه آب ورودی به سد هم اکنون از ۲ شاخه حمزه آباد و قاضی آباد در حال جریان است ابراز امیدواری کرد با توجه به چند ماه باقی مانده فصل بارش‌ها و ذخیره برف در مناطق کوهستانی و بالادست سد مهاباد، میزان ورودی و حجم آب این سد افزایش پیدا کند.

وی اظهار کرد: سال گذشته در این موقع از سال حجم آب ذخیره شده در سد مهاباد ۸۷ میلیون مترمکعب بود اما امسال به دلیل کاهش بارندگی‌های پاییزه و کم شدن آب ورودی از رودخانه‌های منتهی به این سد، حجم آب کاهش چشمگیر یافته و اکنون حجم آب ۶۲.۸ میلیون مترمکعب است.

جهین با بیان اینکه سال گذشته ورودی آب سد ۹.۵ مترمکعب در ثانیه بود، ادامه داد: هم اکنون تراز سد مهاباد به یک هزار و ۳۴۲.۵ متر کاهش یافته است در حالیکه سال قبل این مقدار نیز چهار متر بیشتر از امسال یعنی یک هزار و ۳۴۶.۵۱ متر بود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۵۶ میلیون مترمکعب آب از مخزن سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه و آبیاری مزارع کشاورزی رهاسازی شد، گفت: براساس برنامه ابلاغی با توجه به وضعیت مطلوب بارندگی و مدیریت مخزن سد، ۶۱ میلیون برای کمک به احیای دریاچه ارومیه و ۸۸ میلیون مترمکعب برای بخش کشاورزی رهاسازی شد.

جهین تاکید کرد: در راستای کمک به حفظ محیط زیست و احیای تالاب‌های این شهرستان، سال آبی گذشته هشت میلیون مترمکعب آب به سمت تالاب‌های بین المللی «قوپی باباعلی» و «کانی برازان» رهاسازی شد.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: