شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۱۱۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
عجب شیر پرس - نوشیدن شیر به رفع نیازهای تغذیه‌ای کودکان و بزرگسالان کمک می‌کند و خطر چاقی را در بزرگسالان تا ۲۳ درصد کاهش می‌دهد و منجر به کاهش توده چربی بدن و کاهش وزن بدن می شود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، شیر از جمله منابع اصلی تامین کلسیم، ویتامین دی و فسفر برای کودکان سنین ۲ تا ۱۸ سال است و به طور متوسط ۳۵ درصد از نیاز روزانه به ویتامین دی، ۱۹درصد از نیاز روزانه به کلسیم و ۹درصد از نیاز روزانه به فسفر برای افراد بالای ۲ سال تامین می‌کند.

تحقیقات نشان داده است که مصرف شیر و لبنیات نمی‌تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به چاقی در کودکان و بزرگسالان شود.

نوشیدن شیر به عنوان یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی کودکان است و توصیه می‌شود از شیرهای کم چرب یا بدون چربی برای کودکان ۲ سال و بیشتر استفاده شود.

با توجه به اینکه شیرگاو برای کودکان زیر یک سال منع مصرف دارد، توصیه می‌شود مقادیر کوچکی ماست و پنیر برای نوزادان ۶ تا ۱۲ ماهه فراهم شود. کودکان ۲ سال و بیشتر که مقادیر کافی لبنیات در طول روز مصرف می‌کنند دچار کمبود مواد مغذی ضروری از قبیل کلسیم، منیزیم، فسفر، پروتئین، ریبوفلاوین، ویتامین آ، ویتامین ب۱۲، ویتامین دی، سلنیم، پتاسیم و کولین نخواهند شد.

با این همه کمتر از یک نفر از هر ۳ کودک ۲ تا ۱۸ سال و یک نفر از هر هفت بزرگسال بالای ۱۹ سال به میزان کافی در طول روز از شیر و لبنیات استفاده می‌کنند. شیر و لبنیات از جمله منابع نسبتا ارزان قیمت تامین کلسیم، ویتامین دی، پتاسیم، منیزیم، ویتامین آ، ب۲ و ب۱۲ هستند.

طبق تحقیقات، مصرف شیر به طور قابل ملاحظه‌ای با افزایش سن کاهش می‌یابد؛ به طوری که از حدود یک سوم (۳۲درصد) از نوشیدنی‌های مصرفی توسط یک کودک ۲تا ۵ ساله به کمتر از ۱۵ درصد از نوشیدنی‌های مصرفی توسط نوجوانان ۱۲ تا ۱۹ ساله کاهش می‌یابد.

مصرف لبنیات در مقادیر توصیه شده می‌تواند تاثیر مفیدی بر نمایه توده بدنی کودکان داشته باشد. نوشیدن شیر ارتباطی با افزایش ریسک ابتلا به اضافه وزن در بزرگسالان ندارد و حتی می تواند احتمال ابتلا به اضافه وزن و چاقی را کاهش دهد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: