يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۱۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
عجب شیر پرس - نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به چین گفت: گسترش روابط ایران و چین و متعاقب آن حضور ایران در سازمان شانگهای و نزدیک شدن به گروه بریکس نشانه‌هایی است که می‌توان چرخش قدرت به سمت آسیا را از آن دریافت کرد.
عباس مقتدایی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به سفر رئیس جمهور به چین گفت: رفتارهای خصمانه غربی‌ها علیه ایران در سالهای اخیر موجب گرم شدن روابط کشورهای آسیایی با یکدیگر بسیار اثرگذار بوده است.

وی افزود: بازنده اصلی بدعهدی‌های اروپا و پیمان شکنی آمریکا در ماجرای برجام اروپا است که امروز بخشی از آن جنگ زده و بخش دیگر مشغول بایکوت دیپلماتیک کشورهای آسیایی و روسیه شده در حالی که تلاش‌های آنها در عمل نتایج عکس داشته و دنبال‌روی اروپا از آمریکا سبب شده تا چرخش قدرت به سمت کشورهای آسیای شرقی شتاب افزون‌تری به خود بگیرد.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس عنوان کرد: ایران به عنوان قدرت نوظهور در منطقه همکاری‌های گسترده خود با چین، روسیه و هند را آغاز کرده و حضور ایران در سازمان شانگهای و نزدیک شدن به گروه بریکس نشانه‌هایی است که می‌توان چرخش قدرت به سمت آسیا را از آن دریافت کرد. براین اساس سفر آقای رئیسی به پکن نشان می‌دهد که ایران و چین با همکاری یکدیگر به دنبال تحقق اقتصاد پرشتاب آسیایی هستند.

مقتدایی خاطرنشان کرد: البته همکاری ایران و چین منافعی در بر دارد که منحصر به ایران نمی‌شود و به واسطه کاهش طول مسیر ترانزیتی ریلی که خلیج فارس را به دریای سیاه متصل می‌کند، می‌تواند سایر کشورهای آسیایی و همسایگان متعدد ایران را نیز از منافع اقتصادی منتفع کند.

وی با بیان اینکه، آقای رئیسی نشان داد که عزم جدی در باز کردن راه‌های جدید اقتصادی دارد، گفت:  حفظ صلح  و امنیت بین المللی و تامین امنیت منطقه توسط کشورهای حاضر در منطقه، کوتاه کردن دست قدرت‌های بیگانه که به دنبال ناامنی در منطقه هستند و توسعه روابط اقتصادی دستاوردهایی است که کشورهای آسیایی به خوبی به آن دست پیدا کرده‌اند و این ابتدای مسیری است که آقای رئیسی با سفر به کشور چین و دیدار رسمی با مقامات این کشور آغاز کرده و در ماه‌ها و سالهای آینده  ابعاد مختلف این سفر تاریخی بروز و ظهور عینی پیدا خواهد کرد و تفاهم‌نامه‌ها و موافقنامه‌هایی که در جریان این سفر به امضای مقامات دو کشور می‌رسد، راه‌های جدیدی را برای گشایش‌های اقتصادی، پولی و تجاری برای ایران باز می‌کند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: