دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۱۱۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
عجب شیر پرس - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: امسال ۶۶ تن چوب و زغال قاچاق در استان کشف و متخلفان به مراجع قانونی تحویل داده شدند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، اصغر احمدی روز سه‌شنبه افزود: اگرچه روند کشفیات و نظارت بر قاچاق چوب و زغال در استان طی سالجاری افزایشی بود اما اولویت این اداره‌کل پیشگیری از وقوع چنین جرمی است و تمرکز بر مباحث فرهنگی و بازدارنده است.

وی ادامه داد: با استناد به ماده ۲۵ مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر اینکه هرگونه حمل، عرضه، خرید، فروش، نگهداری، اقدام برای خروج و یا خارج کردن چوب، هیزم یا زغال حاصل از درختان جنگلی به طور مطلق و ارتکاب این اعمال در مورد سایر محصولات و فراورده‌ها یا مصنوعات منابع طبیعی اعم از جانوری و گیاهی به قصد تجاری، بدون تحصیل پروانه از مرجع ذی‌صلاح ممنوع است و مرتکب علاوه‌بر ضبط کالاهای مزبور و آلات و ادوات مورد استفاده، جز در موارد مذکور در مواد (۲۵)و (۲۶)این قانون و سایر مواردی که مجازات بیشتری به موجب قوانین پیش‌بینی شده است مشمول مجازات‌ها و احکام مقرر برای قاچاق کالای مجاز مشروط می‌شود، چنانچه خرید اقلام ذکر شده بدون علم و عمد نسبت به منشأ آن صورت گرفته باشد از شمول این ماده خارج است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰۰ نیروی گشت و مراقبت در سطح استان فعال هستند و بر کشفیات قاچاق زغال و چوب در استان نظارت می‌کنند.

احمدی با قدردانی از جنگلبان‌ها و نیروهای گشت و مراقبت این اداره‌کل تصریح کرد: امسال در ششمین جشنواره انتخاب جنگل‌بان نمونه، حسین‌علی عسگری دشتکی به عنوان جنگلبان نمونه ملی انتخاب شد.

وی تصریح کرد: همچنین در سطح استان از علی فرامرزی از شهرستان خانمیرزا به عنوان جنگلبان ایثارگر، محمد فرامرزی به عنوان جنگلبان نمونه استانی و علیرضا فیاض به عنوان جنکلبان افتخاری استان تجلیل شد.

۸۲ درصد از مساحت چهارمحال و بختیاری را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که ۲۰ درصد آن را جنگل و ۶۲ درصد آن را مراتع تشکیل می‌دهد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: