چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 08 2024
کد خبر: ۱۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
بهروز احرار عضو هیئت مدیره اتحادیه رنگ فروشان تبریز:
بهروز احرار عضو هیات مدیره اتحادیه رنگ فروشان تبریز و از نام‌های شناخته شده این صنف به شمار می‌رود. در سال‌های گذشته این صنف با مشکلات و فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشته است. از این رو مصاحبه‌ای با ایشان ترتیب دادیم تا بیشتر با این صنف و مشکلات پیش روی آن آشنا شویم که مشروح آن از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد:
رنگ به عنوان یکی از موارد ضروری زیباسازی محیط به شمار می‌رود و از این رو انتخاب آگاهانه رنگ مصرفی امری ضروری به شمار می‌رود، نقش تخصصی در عرضه این کالا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با پیشرفت علم و تکنولوژی رنگ نیز هر روز بیش از پیش در حال گذار از یک کالای هنری به یک محصول تکنولوژیک و علمی است و همین امر نیاز به ارتقاء دانش جهت عرضه کالا را دو چندان می‌کند و از این رو نقش تخصصی و دانش به روز بسیار ضروری به نظر می‌رسد تا مانع از هدر رفت سرمایه ملی و حمایت از حقوق مصرف کننده گردد.

بعضاً شاهد عرضه محصولات بی کیفیت در بازار هستیم، علت این امر چیست؟
به قول معروف مستمع صاحب سخن را بر سر شوق آورد. بازار رنگ و رنگ فروشی دچار درآمد فصلی شده، به جای اینکه فروشنده به دنبال کیفیت کالای ارائه شده باشد به بقای خود می‌اندیشد و تخفیف و امتیاز هایی که کارخانجات کوچکتر به خریدار می‌دهند باعث شده تا رقابتی ناسالم در بازار شکل گیرد به شکلی که اغلب محصولی با قیمت کم ولی بی کیفیت به مشتری ارائه می‌شود. هر چند برخی از مشتریان نیز با علم و آگاهی به بی کیفیت بودن کالا به دلیل پایین تر بودن قیمت این قبیل محصولات را تهیه می‌کنند که این امر ناشی از پایین بودن قدرت خرید آنهاست.

 وضعیت بازار رنگ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
متاسفانه وضعیت بازار رنگ از بدو تولید تا عرضه به بازار و مصرف کننده بی رنگ و کم رنگ است که این مساله باعث شده در برخی موارد تعدادی از اعضای این صنف به علت نوسان بازار با رکود مواجه شوند و این مساله موجب می‌شود که برخی واحد هایی که اجاره ای هستند در نیمه دوم سال نسبت به ابطال پروانه خود اقدام کنند.

عوامل موثر بر بازار رنگ را بر شمرید و رکود حاکم بر بازار مسکن تا چه حد باعث رکود در فروش آن شده است ؟
از عواملی که باعث رونق بازار رنگ می‌شود تنوع محصولات و رونق بازار مسکن می‌باشد باید در نظر داشت استاندارد جهانی سرانه مصرف رنگ برای هر نفر سالانه 25 کیلو است که در ایران حتی در بهترین شرایط به چهار کیلو هم نمی رسد هر چند وضعیت بازار مسکن به عنوان رکن اساسی در بازار فروش می‌باشد و مساله فروش رنگ نیز از آن مستثنی نیست اما به علت متنوع بودن این محصولات و دارا بودن مشتریان مختلف وصنایع مرتبط با آن این امر تا حدودی از بروز بحران در این بازار جلوگیری می‌کند.

به نظر شما مهمترین مشکلات این صنف چیست؟
مشکلاتی که امروزه گریبانگیر این صنف می‌باشد می‌توان به فقدان اطلاع رسانی و تبلیغات جهت آگاهی از برند های معتبر، رقابت ناسالم و ارزان فروشی اجناس متفرقه در کنار برندهای معتبر و فصلی بودن کسب و کار اشاره کرد.
اداره دارایی همه ساله به صورت بی رویه، بدون دلیل و بدون توجه به رکود موجود در بازار و افزایش هزینه از یکسو و فصلی بودن و رقابتی بودن صنف از سوی دیگر اقدام به مطالبه مالیات بر ارزش افزوده از کالایی که در بازار  بعضاً ارزان‌تر  از درب کارخانه به فروش می‌رسد، طی چند مرحله می‌کند و این امر صنف را با مشکل مواجه می‌گرداند.
برخوردار نبودن قریب به اتفاق اعضاء این صنف از پوشش بیمه تامین اجتماعی نیز از دیگر مشکلاتی است که نه تنها فعالین  صنف رنگ که بیشتر اصناف با آن مواجه اند.

آیا محصولات داخلی تامین کننده نیازها و سلیقه مشتریان هستند؟
شرکتهای داخلی با بهره گیری از تجارب اساتید و مهندسان مجرب که بیش از نیم قرن در صنعت رنگ و پوشش فعالیت داشته اند تقریباً 80 درصد نیاز داخلی را برآورده می‌کنند ولی بعضاً رغبت مشتری به گونه‌ای است که به محصولات خارجی روی می‌آورد و به دنبال برندی قوی از کشور صاحب نام در این صنعت می‌رود هر چند این موضوع می‌تواند به رقابتی شدن بازار کمک کند0

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: