شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
رئیس اتاق اصناف شهرستان عجب‌شیر:
علی شیخی کارشناس ارشد رشته میکروبیولوژی و رئیس اتاق اصناف شهرستان عجب شیر و همچنین رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف شهرستان عجب شیر و تولیدکننده فرش و از تابلو فرش دستباف در استان آذربایجان‌شرقی به شمار می‌رود. در راستای آشنایی بیشتر خوانندگان با دستاوردهای ایشان در اتاق اصناف و مشکلات پیش روی اصناف شهرستان عجب‌شیر مصاحبه‌ای با ایشان ترتیب دادیم که مشروح آن از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.
وضعیت اتحادیه‌های صنفی در شهرستان را تبیین فرمائید:
در حال حاضر 15 اتحادیه صنفی در شهرستان عجب‌شیر تشکیل شده است و تمامی رسته‌های صنفی تحت پوشش این اتحادیه‌ها قرارگرفته‌اند. با توجه به این که بعضی از صنوف و رسته‌ها تعدادشان به حد نصاب لازم برای تشکیل اتحادیه نرسیده بود، لذا سعی کردیم این رسته‌ها را در اتحادیه‌هایی که قرابت بیشتری با آنان دارند تحت مدیریت قرار دهیم. بر این اساس می‌توان گفت در حال حاضر تمامی صنوف زیر نظر اتحادیه‌ها قرار دارند.
تعداد اعضای اتحادیه‌های صنفی در شهرستان عجب‌شیر بالغ بر 8 هزار واحد است که از این تعداد 6 هزار واحد تحت پوشش اتحادیه فرش دستباف و 2 هزار واحد نیز تحت پوشش سایر اتحادیه‌ها هستند.

رئوس اقدامات اتاق اصناف در زمان ریاست شما چه مواردی است؟
یکی از مهمترین اقداماتی که در این دوره انجام شده است، جمع آوری اطلاعات شغلی اصناف است. پیش از این اطلاعات پراکنده‌ای از کسبه و رسته شغلی آن‌ها در اتاق اصناف موجود بود که عملا کارایی لازم را نداشت. از این رو با برنامه ریزی مدون و تلاش همکاران موفق شدیم اطلاعات کاملی از اصناف شهرستان جمع آوری کنیم. این مساله بالاخص در مباحث آماری و برنامه ریزی‌ها بسیار کارگشاست.
منظم سازی جلسات اتاق اصناف در راستای دریافت نظرات و پیشنهادات و نیز همفکری میان اتحادیه‌ها از دیگر اقداماتی است که طی این مدت انجام شده است. اساسا نظم پایه موفقیت در هر کاری است و بر این مبنا سعی داشتیم این جلسات به صورت منظم و مستمر برگزار شود تا علاوه بر ایجاد همکاری میان اتحادیه‌ها، زمینه برای پیشرفت اتحادیه‌های صنفی و به تبع آن واحدهای صنفی فراهم آید.
در این مدت سعی بر این داشته‌ایم تمامی واحدهای صنفی تحت پوشش اتحادیه‌ها قرار گیرند، از این رو با ارائه تخفیفات و مشوق‌های متنوع، شرایطی را فراهم آوردیم تا تمامی واحدهای صنفی بدون پروانه بتوانند پروانه کسب دریافت کنند و بحمدا... امروز تمامی واحدهای صنفی شهرستان به صورت قانونی و با پروانه کسب، در حال فعالیت هستند.
همچنین در راستای حمایت از قالی بافان، طی سال‌های گذشته بیش از 30 میلیارد ريال تسهیلات به این عزیزان اختصاص داده شده است و زمینه پوشش بیمه‌ای هزار نفر از قالی بافان شهرستان فراهم آمده است. از طرفی نیز در راستای تامین مسکن مناسب برای قالی بافان، 54 واحد مسکونی در قالب مسکن مهر قالی بافی و 32 واحد نیز در شهرک ولیعصر به این عزیزان اختصاص داده شده است.
در حوزه اطلاع رسانی نیز با بهره گیری از سیستم پیامکی سعی بر این داشته‌ایم تا ضمن بهبود سرعت و عملکرد، بتوانیم ارتباط تنگاتنگی با اصناف داشته باشیم. البته طرح‌های دیگری نیز در نظر داشتیم که به دلیل نبود توان مالی امکان اجرای آن‌ها فراهم نشد. همچنین در نظر داشتیم محلی برای اتاق اصناف خریداری شود تا این نهاد صنفی بتواند از مشکلات محل استیجاری رهایی یابد که متاسفانه با کارشکنی برخی افراد نتوانستیم به این مهم دست یابیم.

به عنوان رئیس اتاق اصناف شهرستان عجب شیر چه انتظاراتی از مسئولان شهرستان دارید؟
با توجه به رکود موجود در بازار از مسئولان انتظار داریم حمایت‌های لازم را از اصناف به عمل آورند و با توجه به کاهش درآمد اصناف، اداره دارایی نیز مالیات را بر اساس درآمد واقعی اصناف دریافت کند و نه بر اساس سابقه درآمدی. همچنین از مسئولین شهرستان و استان انتظار داریم در راستای حمایت از اصناف و تولید کنندگان، بالاخص قالی بافان امکان ارائه تسهیلات کم بهره را به اصناف فراهم آورند تا در این شرایط دشوار اقتصادی، کمک حال آنان باشد.
منطقه گردشگری قلعه چای عجب‌شیر امکانی برای رونق اقتصادی فراهم آورده است و لازم است در کنار آن مناطق تجاری و بازارچه هایی تشکیل شود که از مسئولان انتظار داریم به این امر توجه کنند و اتاق اصناف نیز در این راستا آمادگی خود را برای همکاری اعلام می‌دارد.

مشکلات و موانعی که اتاق اصناف با آن روبروست را بیان کنید
از جمله مشکلاتی که اتاق اصناف با آن درگیر است عدم شرکت 2 نفر از هیئت 5 نفره ریاست اتاق است که این امر باعث ناهماهنگی در اتاق اصناف شده است. استیجاری بودن ساختمان اتاق اصناف نیز از جمله مشکلات دیگر اتاق محسوب می‌شود.
مشکل عمده‌ای که قالی بافان شهرستان با آن مواجه هستند کاهش پوشش بیمه‌ای قالیبافان به یکی از زوجین است، در حالی که پیش از آن زن و شوهر هر دو تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گرفتند. امید است با رفع این مانع مشکلات عدیده‌ای که برای قالی بافان شهرستان پیش آمده است نیز رفع گردد.

اتحادیه های صنفی چه تاثیری در شکوفایی اقتصادی و اشتغالزایی شهرستان دارند؟
اساساً اتحادیه‌ها پلی برای پیشرفت اصناف و به تبع آن اقتصاد هستند. با توجه به این امر که اتحادیه‌ها برآمده از میان مردم هستند، می‌توانند مشکلات اصناف را لمس کرده و آن را به مسئولان انتقال دهند و در واقع با ایفای نقشی واسطه‌ای در راستای تنظیم بازار، جلوگیری از گران فروشی و احتکار و نیز ارائه کالاهای قاچاق گام‌هایی اساسی بردارند که تمامی این موارد می‌توانند به نوبه خود بر اقتصاد شهرستان و به تبع آن استان موثر باشند.

جایگاه اتاق اصناف شهرستان عجب‌شیر در اقتصاد این شهر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اتاق اصناف تمام تلاش خود را در راستای رشد و توسعه شهرستان عجب شیر به کار گرفته است و آماده است برای افزایش تولید از کسانی که مایل به ایجاد کارگاه هستند حمایت کند و بدین ترتیب نقش اساسی در اشتغالزایی داشته باشد.
در پایان با آرزوی سالی سرشار از بهروزی و تندرستی برای هم میهنان گرامی، پیشاپیش فرا رسیدن عید باستانی نوروز را به تمام مردم ایران و علی الخصوص مردم شریف شهرستان عجب شیر تبریک می‌گویم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: