پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۱۱۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
عجب شیر پرس - معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری در حوزه سد شیرین دره شهرستان مانه‌وسملقان این استان ۷۴ میلیارد تومان اعتبار دارد که جذب آن گام موثری در کاهش فرسایش خاک دارد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، حسین فردی روز یکشنبه اظهار کرد: آورد رسوب رودخانه ها در مخزن این سد در سال‌های اخیر بسیار افزایش یافته است و با این روند عمر سد کاهش می یابد، بنابراین اجرای طرح های آبخیزداری در بالادست این سد باید سرعت گیرد.

وی تصریح کرد: برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در حوضه سد شیرین دره از منابع ملی ۱۰ میلیارد تومان، از منابع استانی سه میلیارد تومان و منابع محرومیت زدایی هم حدود هفت میلیارد تومان مصوب شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: ۵۴ میلیارد تومان نیز در سفر دولت به استان برای این طرح مصوب شد که تخصیص این اعتبارات کمک زیادی به افزایش عمر این سد مهم در استان می کند.

وی عنوان کرد: در صورت تخصیص این اعتبارات که از چهار منابع اعتباری پیش بینی شده است، می توان طرح های آبخیزداری را در ۳۰ هزار هکتار اجرایی کرد.

فردی اظهار کرد: طرح های آبخیزداری تاکنون در ۲۰ درصد از مساحت ۱۶۱ هزار هکتاری حوضه سد شیرین دره اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری، سرمایه گذاری بنیادی و بسیار هزینه بر است و سرعت و میزان پیشرفت کار منوط به تخصیص اعتبارات است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تصریح کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در حوضه سد شیرین دره در کارگروه آبخیزداری و آبخوان‌داری و مدیریت منابع آب استان مصوب شده و مقرر است برنامه های ویژه در این حوضه آبریز اجرا شود.

وی گفت: اجرای طرح های آبخیزداری و کاهش میزان فرسایش خاک تنها راهکار مقابله با رسوب گل و لای در سد ها است و سد شیرین دره در اولویت اجرای این طرح ها قرار دارد.

فردی خاطرنشان کرد: میزان فرسایش سالانه خاک در کشور ۱۳ تن در هکتار است و این شاخص در خراسان شمالی ۱۷.۵ تن در هکتار و بیش از میانگین کشوری است و ضرورت دارد در این زمینه فعالیت بییشتری شود.

اکنون هشت سد با ظرفیت ذخیره سازی ۲۳۴ میلیون متر مکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است.

سد شیرین دره در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد در محدوده شهرستان مانه و سملقان قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین سدهای خراسان شمالی است که بر روی رودخانه شیرین دره، یکی از سرشاخه‌های رود اترک ساخته شده است.

این سد با هدف کنترل و مهار سیلاب‌ها، تامین آب آشامیدنی مورد نیاز برای شهر بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال، آب مورد نیاز صنایع و تامین آب لازم برای بهبود و توسعه کشاورزی زمین‌های پایین دست ساخته شده است.

عملیات ساخت این سد در مهرماه سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در فروردین ماه سال ۸۴ به بهره برداری رسید.  

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و ۴۳۰ هزار هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: