جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۱۱۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
عجب شیر پرس - اتفاقی که در سفارت آذربایجان افتاد، یک سوء قصد با یک انگیزه شخصی و خانوادگی بود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عقربه‌های ساعت ۸:۳۰ صبح جمعه را نشان می‌دادند که یک نفر با سلاح کلاشینکف به سفارت باکو حمله ور شد. حمله ای که در آن رئیس حراست سفارت باکو به نام «اورخان عسگروف» کشته و دو نفر دیگر هم مجروح می‌شوند.

پس از این حمله ماموران امنیتی به سرعت فرد مهاجم را دستگیر کردند ودر بازجویی‌ها اعلام شد که انگیزه مهاجم برای حمله به این سفارت خانه شخصی بوده است.

«تصور می‌کردم همسرم در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران است»

محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران اعلام کرد که متهم مدعی شده که «فروردین امسال همسرش به سفارت آذربایجان در تهران مراجعه کرده و دیگر به منزل بازنگشته است.» فرد مهاجم گفته است: «در مراجعات مکرر به سفارت هیچ پاسخی از آن‌ها دریافت نمی‌کردم و تصور می‌کردم همسرم در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران است و حاضر به دیدار با من نیست. امروز صبح تصمیم گرفتم با اسلحه کلاشینکفی که از قبل تهیه کرده بودم، به سفارت بروم.» مرکز رسانه قوه قضاییه نیز اعلام کرد: نشانه‌های بیشتر از انگیزه شخصی مهاجم سفارت جمهوری آذربایجان به دست آمده و این متهم ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ شکایت مفقودی همسرش را که اهل باکو بوده، در ارومیه ثبت کرده است. پرونده مفقودی پس از پیگیری و مشخص شدن این که همسر وی به جمهوری آذربایجان بازگشته است، در این موضوع خاص بسته می‌شود و پس از آن، این فرد موضوع را از وزارت خارجه و سفارت جمهوری آذربایجان پیگیری کرده است. در ابتدای سال همسر فرد مهاجم با کمک دو نفر دیگر از اعضای خانواده اش به جمهوری آذربایجان می‌رود و دیگر برنمی گردد.

اگرچه تمام شواهد نشان از شخصی بودن این اقدام داشت، اما رسانه‌های آذربایجان روایت دیگری از این حادثه ارائه کردند، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان گفت: «ما خواستار این هستیم که این اقدام تروریستی به زودی بررسی شود و تروریست‌ها به زودی مجازات شوند»

وقتی ترکیه کاسه داغ‌تر از آش می‌شود

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هم با انتشار پیامی در حساب رسمی کاربری خود در توئیتر نوشت حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را محکوم می‌کنیم.

وی در ادامه نوشت: جمهوری آذربایجان تنها نیست.

ایران، اما از همان ابتدا پیگیر ماجرا بود تا جایی که به گفته محمد جمشیدی آیت الله رئیسی بلافاصله پس از شنیدن این خبر ناگوار دستور بررسی همه جانبه موضوع را صادر و مراتب تسلیت و همدردی خود را به دولت، ملت و بازماندگان دیپلمات جانباخته اعلام و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل کردند.

 وزیر امور خارجه نیز پیگیر حادثه شد و از مجروحان عیادت کرد.

با این حال، اما همچنان موج واکنش‌های این اتفاق فرو ننشسته است و از همین رو نیز به سراغ روح الله مدبر کارشناس مسائل بین الملل رفتیم تا در این باره از او جویا شویم.

وی در این باره بیان کرد: اتفاقاتی که در سفارت آذربایجان افتاد همانگونه که منابع رسمی ایران هم به دقت پس از بررسی ابعاد حادثه به آن اعلام کردند یک سوء قصد با یک انگیزه شخصی و خانوادگی بوده است که یک شهروند عادی این اقدام را انجام داده است. جمهوری اسلامی ایران چه در ابعاد وزارت خارجه و چه نهاد‌های امنیتی به دقت این موضوع را بررسی کرده و در دستور کار قرار دادند. شخص وزیر امور خارجه به عنوان بالاترین مقام سیاسی و اجرایی کشور رسما و راسا مسئولیت پیگیری این موضوع را برعهده گرفته است و در بیمارستان از مجروحان عبادت کردند که تمام این‌ها نشان می‌دهد که سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره بر حسن همجواری و همکاری با همسایگان بوده است و چندین بار هم بر این موضوع تاکید شده است. شواهد و قرائن هم گویای این است که این اقدام کاملا شخصی و متکی بر انگیزه‌های شخصی و البته کاملا غلط بوده است.

عزم ایران بر حسن همجواری متمرکز است

مدبر افزود: تماس تلفنی ریاست جمهور کشورمان با طرف آذربایجانی نشان از این داشت که عزم جمهوری اسلامی ایران برای پیگیر حادثه بسیار جزم است و ما در بسیاری از کشور‌های مختلف دنیا شاهد این بودیم که چنین اتفاقاتی می‌افتد. حتی در ترکیه هم سوابق متعددی بوده است که سفرای کشور‌های مختلف در ترکیه با انگیزه‌های مختلف ترور شدند، اما از دولت ترکیه هم انتظار می‌‎رود که از صدور برخی بیانیه‌ها خودداری کند، زیرا جمهوری اسلامی ایران انصافا در این مرحله هوشمندانه و دقیق به وظایف خود عمل کرده است و ما نباید اجازه دهیم که عواملی بخواهند این موضوع را تحت تاثیر قرار دهند.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: این که به سرعت بعد از این واقعه سفیر رژیم صهیونیستی در آذربایجان با معاون وزیر خارجه این کشور ملاقات می‌کند نشان می‌دهد که این رژیم به دنبال فرصتی برای بهره گیره و سو استفاده است، اما توصیه مان این است که از هرگونه موضع گیری هیجانی و غیر تخصصی جلوگیری شود. جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را صریح دقیق و شفاف اعلام کرده و من سراغ ندارم که هیچ کشوری در نظام بین الملل به این سرعت موضوع را در دستور کار خود در بالاترین سطح قرار دهد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: