جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۱۱۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸
عجب شیر پرس - سرپرست سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت : از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون، 134 هزار هکتار از مزارع استان در قالب اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی قرار گرفته است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از فارس، خسرو شهبازی در خصوص بررسی روند اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان، اظهارکرد: این استان دارای ۳۸۴ هزار هکتار اراضی دیم است که از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون، ۲۹۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دیم استان زیر پوشش طرح جهش تولید در دیم زارها قرار گرفته است .

شهبازی تصریح کرد: جهش تولید در دیم زارها در سطح ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی قرار بود اجرایی شود که در حال حاضر از برنامه ابلاغی جلوتر هستیم و ادامه کشت نیز در فصل بهار محقق خواهد شد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اجرای کشاورزی حفاظتی به منظور حفظ ۳۰ درصدی بقایای گیاهی در سطح ۴۶ هزار هکتار از مزارع ،بیان کرد: در حال حاضربه دلیل شرایط اقلیمی و کاهش بارندگی ها، ۲۱ درصد از مزارع هنوز سبز نشده‌اند و پنج درصد در مرحله پنجه زنی و مابقی در مرحله یک یا چند برگی هستند.

این مسئول بر توسعه کشت محصولات پاییزه از جمله نخود دیم تاکید کرد و افزود: بیش از ۲۵ درصد افزایش توزیع کودهای ازته ، فسفاته و پتاسه در استان در سال زراعی جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته داشتیم که این موضوع می تواند ادر افزایش کیفیت محصولات تولیدی پاییزه تاثیر گذار باشد.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از بذور اصلاح شده در مزارع زیر کشت طرح به جای بذور خود مصرفی ، خاطر نشان‌کرد: تعداد ادوات جذب شده و تحویل طرح جهش تولید در دیمزارها از اول سال زراعی تا کنون، ۲۶۰ مورد دستگاه به ارزش نزدیک به ۲۱۰ میلیارد ریال است که این روند همچنان ادامه دارد.

شهبازی بر ضرورت افزایش سطح بیمه محصولات زراعی با توجه به تغییر شرایط اقلیمی، تاکید کرد و گفت: آموزش و اطلاع رسانی آخرین یافته های کاربردی تحقیقاتی به کشاورزان و در کنار آن ارتقای سطح آموزش کارکنان به علم روز با استفاده از اساتید توانمند برای آگاهی از جدیدترین دستاوردهای تحقیقاتی با جدیت در دستور کار مرکز تحقیقات کشاورزی استان قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش تولید در واحد سطح، افزایش بهره وری در تولید محصولات دیم و توسعه کشت گیاهان جایگزین به ویژه نباتات علوفه‌ای، دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: