پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۱۱۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
عجب شیر پرس - حجت الاسلام و المسلمین مصدق معاون اول قوه قضاییه در نشست خبری گفت: تشکیل قرارگاه عملیاتی پیگیری فرامین و سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب و مطالبه گری مردم از قوه قضاییه است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین مصدق معاون اول قوه قضاییه در نشست خبری گفت: تشکیل قرارگاه عملیاتی پیگیری فرامین و سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب و مطالبه گری مردم از قوه قضاییه است.

وی افزود: قوه قضاییه بیش از هر زمان دیگری با برنامه در حال حرکت است و با برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت در حال انجام است.

مصدق گفت: کتابی از موارد آماده شده تا در دادگستری‌های سراسر کشور اجرا شود که سه ماه سال جاری (دی بهمن اسفند) به صورت آزمایشی در حال اجرا است و از ابتدای سال آینده به صورت جدی انجام خواهد شد.

معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: در سال جاری دیدار رهبر انقلاب با مسئولین قضایی اتفاق افتاد که متفاوت با همه سال‌ها بود و رهبر انقلاب محور‌های کارشناسی شده را بیان کردند..

وی با بیان اینکه در دیدار اخیر هشت محور در سخنان رهبر انقلاب بود گفت: پس از اتمام سخنان رهبری همان روز تصمیم گرفته شد که قرارگاه عملیاتی برای پیگیری این بیانات تشکیل شود.

مصدق عنوان کرد: قرارگاه تاکنون ۱۲ جلسه مستمر داشته که مصوبات بسیار مهمی در راستای حل مشکلات مردم تصویب شده است.

وی گفت: نتیجه ۱۲ جلسه برگزار شده به این صورت بوده که سامانه‌ای برای پیگیری پرونده‌های مهم و ملی تهیه شده است.

مصدق اظهار کرد: گاهی اوقات بی تدبیری‌هایی صورت می‌گیرد که شخص بی مسئولی مصاحبه‌ای انجام می‌دهد که ۹۲ هزار میلیار تخلف صورت گرفته در حالی که اصلا بر اساس کارشناسی‌های صورت گرفته چنین اتفاقی رخ نداده است، اگر چه تخلفی بوده ولی ۹۲ هزار میلیارد نیست‌. قوه قضاییه وارد بررسی شد  و تا این لحظه کارشناسی های انجام شده حاکی است که حداقل بیش از ۵۰ درصد مبلغی که عنوان شده نبوده است. چرا جامعه را متشنج می کنید؟ یکی از دستورات رهبری این بوده که امنیت روانی ایجاد شود.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی درباره اینکه اگر پرونده  ۹۲ هزار میلیارد، اختلاس نیست چه عنوانی دارد؟ گفت: من‌ نگفتم اختلاس نیست. من گفتم مبلغی که گفتند اشتباه است و اینکه اختلاس هست یا نیست مربوط به قاضی است لذا کسانی که مسئولیتی در این خصوص ندارند، جامعه را متشنج نکنند. چرا اظهار نظر می کنند؟ قاضی باید اظهار نظر کند و بگذاریم جامعه آرامش داشته باشد.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه امروز گرفتار پرونده‌های کثیر الشاکی هستیم گفت: تصمیم گرفته شده تا کمیته‌ای بین قوا تشکیل شود که مشکلات پرونده‌های کثیر الشاکی حل شود.

مصدق با بیان اینکه بیش از ۵۰ مورد از ساختار‌های فساد زا در قوه قضاییه احصاء شده گفت: در آینده شاهد نتایج مثبت این بررسی خواهیم بود.

معاون اول قوه قضاییه گفت: فرآیند جذب و گزینش قضات باید تغییر کند، زیرا بعضا دو سال این فرآینده طول می‌کشد که باید به سمت نخبه گزینی برویم و افراد توانمند جذب شوند که این کار انجام خواهد شد.

معاون اول قوه قضاییه درباره اینکه چه زمانی آرای محاکم در سامانه  منتشر می شود؟ گفت: مقدمات اولیه انجام شده و تعداد متنابهی از آرا در برخی پژوهشگاه ها از جمله پژوهشگاه قوه قضاییه قابل دسترسی است و بیش از ۴ میلیون رای همین الان قابل استفاده است و  سعی داریم در آینده با توجه به راه انداری سامانه‌ها از جمله سامانه  تناد (تحلیل و نقد آراء دادگستری) آرا اعلام شود. ما بر روی این موضوع کار می‌کنیم.

وی درباره گزارش وضعیت اجرای سند تحول گفت: یکی از ماموریت قرارگاه عملیاتی این است که  بررسی کند چه مقداری از سند تحول اجرا شده و چه مقدار اجرا نشده است و این کار در حال انجام است.‌ ان شاءالله در پایال یکسال سال  ۱۴۰۲ این اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: قرارگاه عملیاتی دایمی است و همواره نسبت به آنچه در دادگستری رخ می دهد و هر لحظه برنامه اجرایی که برای استان ها پیش بینی شده است را رصد می کند.

معاون اول قوه قضاییه درباره اینکه مردم و مراجعان به دادگستری چه زمانی  نتایج قرارگاه را مشاهده خواهند کرد؟  گفت: برخی برنامه ها در بازه زمانی سه ماهه محقق می شود و برخی ۶ ماهه باید محقق شود و انچه در قرارگاه رخ داده فقط برنامه ریزی شده است و هنوز عملیاتی نشده است و بیش از ۵۰ درصد برنامه ریزی محقق شده و بعد از تکمیل برنامه‌ها و اجرای برنامه ها مردم می توانند ۶ یا ۹ ماهه مطالبه گری کنند و  ما پاسخ می دهیم.

معاون اول قوه قضاییه درباره اصلاح قانون اخلالگران و مفسدان اقتصادی و اینکه  موضوع استجازه به کجا رسید گفت: ما  از مجلس گله داریم. به اقتضای آن زمان رییس قوه قضاییه وقت تشخیص دادند با آیین دادرسی عادی نمی توان به جرایم مفسدان رسیدگی کرد و اجازه موقتی از مقام معظم  رهبری گرفتند تا در برخی موارد نسبت به جرایم مفسدان رسیدگی کنند.  همواره مشی مقام معظم رهبری ان است که هیچ وقت تخلفی از قانون صورت نگیرد و گفتند  در بازه زمانی اجازه این کار را می دهم ولی بروید و قانون را  اصلاح کنید. متاسفانه اصلاح قانون با گذشت چند سال که دو سال آن را قوه قضاییه کارش را کرد رخ نداده است و اکنون در نوبت صحن مجلس است و نمی دانیم چه زمانی نوبت به بررسی برسد. رییس قوه قضاییه قول داده بودند که در بازه زمانی کمتر به قانون تبدیل  شود ولی  نتوانستیم و شرمنده ایم‌.  

وی درباره بودجه قوه قضاییه گفت: ما از دولت و مجلس می خواهیم به آنچه که قانون در خصوص قوه قضاییه گفته عمل کنند هرچند که مقدار کافی نیست و نمی شود قوه قضاییه  را با آن مدیریت کرد. قانون بودجه تنطیم شده و به صراحت عنوان شده که  بودجه قوه قضاییه ۲ و ۹ دهم بودجه کشور است ولی  در هیچ دولتی تاکنون ۲ و ۹ دهم بودجه قوه قضاییه تامین نشده است.

وی گفت: سند دار شدن اراضی ملی یکی دیگر از اتفاقات مهم در قوه قصاییه است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: