سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 14 2024
کد خبر: ۱۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱
رئیس اتاق اصناف تبریز:
اتاق اصناف به عنوان نهاد متولی و هماهنگ کننده اتحادیه‌های صنفی به شمار می‌رود و از این رو نقش پررنگی در امور اصناف دارد،سید حبیب هاشمی، رئیس اتاق اصناف متولد 1324 در شهرستان میانه است و از اویل انقلاب در حوزه اصناف فعالیت دارند؛ وی سوابق اجرایی مختلفی از قبیل عضویت در هیات حل افتلاف، اداره کار و ستاد دیه را در کارنامه خود دارد، از این رو مصاحبه‌ای با آقای هاشمی، ترتیب دادیم که شرح آن از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.
اتاق اصناف به عنوان نهاد هماهنگ کننده اتحادیه‌های صنفی چه نقشی در گسترش تعامل میان آنان و رشد اثرگذاری اتحادیه‌ها دارد؟
در اجرای قانون نظام صنفی مصوب مجلس شورای اسسلامی اتاق اصناف به وظیفه قانونی خود که ( ایجاد هماهنگی بین اتحادیه‌ها و نظارت بر عملکرد آنها و راهنمایی صنوف می‌باشد) مبادرت می‌نماید و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ ندارد.

یکی از مهمترین ارکان اتاق اصناف، روسای اتحادیه‌ها هستند، که در واقع نقش واسطه اتاق و اصناف را بازی می‌کنند، بر این اساس نقش روسای اتحادیه‌ها در پیگیری و برآورده کردن مطالبات اصناف را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اتحادیه های صنفی مطالبات قانونی اعضای خود را هم راساً و هم از طریق اتاق اصناف باطرح در اجلاس عمومی وانعکاس و پیگیری از مراجع ذیربط و ذیصلاح انجام می‌دهند.

مهمترین محور‌های فعالیت اتاق اصناف را چه می‌دانید؟ و آیا اساسا اتاق توانسته است تمام ظرفیت‌های قانونی خود را به کار گیرد؟
پیگیری احداث شهرک‌های صنفی، ساماندهی و نظام بخشی به امورات صنفی انسجام بخشی به حمایت های سیاسی، اجتماعی صنوف از نظام مقدس اسلامی،مشارکت در اکثر امورات خیریه، حمایت و پیگیری حقوق قانونی اصناف و ...

اتاق اصناف تا چه حد توانسته است خواسته‌های اصنــاف را بــه مسئولین منعکس کرده و در راستای حل مشکلات اصناف اقدام کند؟
چنانچه قبلاً نیز اعلام شد اتاق اصناف به عنوان منتخبین صنوف مختلف با حضور در جلسات مستمر با استانداری و فرمانداری و شهرداری ها، ادارات دارایی، آزمون فنی و حرفه ای، نظارت بر اماکن عمومی و... پس از اطلاع کامل از مشکلات صنوف از طریق اجلاس عمومی مبادرت و پیگیری های نتیجه بخش را انجام می‌دهد.

جایگاه اصناف را در اقتصاد استان و شهر تبریز چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اصناف جزء اقشار زحمتکش و کم توقع و حتی می‌توان اعلام نمود بی توقع می‌باشد که نه تنها به خود و چندین نفر دیگر شغل ایجاد می‌نمایند و نقش اساسی را در اقتصاد ملی و استانی بر عهده دارند.

مهمترین مشکلات پیش روی اصناف را در حال حاضر چه می‌دانید؟
به علت شفاف بودن قانون مالیات ارزش افزوده و ورود و وجود کالاهای بنجل و قاچاق در کشور بازرسی های مکررو موازی از سوی سازمان‌ها و موضوع عدم برخورداری از کمک های دولتی به ویژه در صنوف تولیدی جزو مشکلات پیش روی اصناف می‌باشد.

مهمترین موانع پیش روی توسعه اصناف، به لحاظ فرهنگی، اقتصادی و علمی را چه می‌دانید؟ و اساسا آیا اتاق در این زمینه برنامه‌ای برای هدایت و همکاری با اتحادیه‌ها در راستای توسعه اصناف در دستور کار دارد؟
با عنایت به اینکه ایران اسلامی در مرحله پسا تحریم قرار گرفته است اتاق اصناف شهرستان تبریز با تمام سعی و تلاش می‌کوشد در زمینه برخورداری صنوف از تکنولوژی و علوم و فنون روز بهره مند بوده و جهت ارائه خدمات بهینه و توسعه امورات صنفی موفق باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: