چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 01 2024
کد خبر: ۱۱۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
عجب شیر پرس - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: هم اینک تنها ۱۸ درصد از حجم ذخیره سدهای استان آب دارد و بارندگی های اخیر تاثیری در افزایش حجم ذخیره آب سدها نداشته است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، علیرضا طاهری روز یکشنبه افزود: در ابتدای دی ماه امسال ۱۹ درصد از حجم ذخیره سدهای استان آب داشت.

وی اضافه کرد: حجم ذخیره آب سدهای خراسان رضوی در مدت مشابه پارسال ۲۸ درصد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: حجم ورودی آب به سدهای استان از ابتدای امسال تا کنون ۱۵.۸۴ میلیون متر مکعب است و هم اینک حجم ذخیره آب در سدها ۲۸۲ میلیون متر مکعب است که این رقم نیز در مدت مشابه پارسال ۴۴۳ میلیون متر مکعب بود.

طاهری افزود: میزان بارندگی نیز امسال در استان ۲۹.۵ میلی‌متر است که نسبت به سال آبی گذشته ۴۸ درصد و نسبت به متوسط بلندمدت ۴۰ درصد کاهش دارد.

وی تاکید کرد: کسری مخزن آب در استان ۸۸۳ میلیون متر مکعب در سال است و با توجه به خشکسالی های پیاپی، تامین آب همچنان با چالش مواجه است لذا مدیریت مصرف باید مورد تاکید شهروندان باشد.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده‌ است.

ظرفیت ذخایر آب سدهای استان خراسان رضوی یک میلیارد و ۵۱۲ میلیون متر مکعب است که یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب آن مربوط به سد دوستی به عنوان بزرگترین سد استان است که به صورت مشترک و با سهم مساوی بین ایران و کشور ترکمنستان تقسیم می‌شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: