پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۱۱۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
عجب شیر پرس - دبیر اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: اصل خبر یعنی محدودیت عرضه دلار و تبدیل حواله دیناری به دلار را تایید می‌کنم اما این موضوع ارتباطی با نقل و انتقال به ایران ندارد و محدودیتی در این زمینه ایجاد نمی‌کند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایلنا، جهانبخش سنجابی در واکنش به خبر ممانعت آمریکا برای ورود دلار از عراق به ایران، گفت: خبری که در فضای رسانه‌ای ایران منتشر شده است با اصل خبر تفاوت دارد. اصل موضوع این است که فدرال رزرو آمریکا محدودیتی‌های جدیدی برای تبدیل حواله‌های دینار به دلار  برای 15 بانک‌ خصوصی عراق در نظر گرفته است.

وی ادامه داد:  تبدیل دینار به دلار در عراق باید زیر نظر فدرال رزرو آمریکا باشد این موضوع عرضه دلار در بازار عراق را کاهش می‌دهد؛ به بیان دیگر وقتی 15 بانک از شبکه بانکی کشور دچار محدودیت می‌شوند اما از سوی دیگر تقاضا ثابت است این موضوع باعث افزایش نرخ دلار در بازار عراق می‌شود.

به گفته دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق ؛ شاخص برابری یک دلار در برابر دینار عراقی 8 تا 9 درصد رشد کرده است. پیش از این‌ محدودیت، ۱۴۸ هزار دینار عراقی معادل  100 دلار آمریکا بود و امروز 160 هزار دینار عراقی 100 دلار آمریکا می‌شود. به عبارت دیگر هر دلار هزار و 600 دینار است.

وی با بیان اینکه دلار در بازار آزاد ایران تابعی از نرخ دلار در بازارهای جنبی از جمله کابل و عراق به‌ویژه سلیمانیه است، افزود: محدویت‌ها برای تبدیل حواله‌های دینار به دلار باعث رشد قیمت دلار  در بازار آزاد شده است.

مصوبه فدرال رزرو آمریکا و کاهش عرضه دلار در بانک‌های غیردولتی عراق به معنی کاهش عرضه فیزیکی دلار در بازار ایران  است و از آنجایی که تقاضا ثابت بوده افزایش قیمت به دنبال دارد. همچنین تغییری در نرخ شاخص برابری دلار و ریال انجام نشده است از این رو دلار تابع قیمت این بازار می‌شود.

وی تاکید کرد: من اصل خبر  یعنی محدودیت عرضه دلار و تبدیل حواله دیناری به دلار را تایید می‌کنم اما این موضوع ارتباطی با نقل و انتقال به ایران ندارد و محدودیتی در این زمینه ایجاد نمی‌کند.

سنجابی در پاسخ به این پرسش که آیا این مصوبه می تواند در کنترل  پولشویی تاثیری بگذارد؟ گفت: به نظر می‌رسد که این قانون ارتباطی با پولشویی ندارد در واقع این مسئله نوعی تحریم‌ هوشمند است. این مجموعه اقدامات آمریکایی دو هدف را دنبال می کند نخست، شبکه نقل و انتقالات ما را از محل ارز ناشی از صادرات و تامین ارز فیزیکی و تبدیل ریال به دلار با توجه به حجم مسافرت‌های دوجانبه کاهش می‌دهد و تامین ارز فیزیکی را تحت تاثیر قرار بدهند که افزایش قیمت دلار را به همراه دارد و نکته دوم این است که بخواهند یکسری سوداگری را کنترل کنند پس این مسئله ارتباطی با پولشویی ندارد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه عرضه دلار سازوکار خاص خود را دارد، خاطر نشان کرد: اصل موضوع این است که این محدودیت تامین ارز فیزیکی بازار ایران را با چالش مواجه می‌کند. قیمت‌ها در عراق تابعی از دلار هستند چراکه عراق یکی از بزرگترین واردکنندگان در جهان است و هزینه‌های مصروفه مردم بر پایه دلار است و این تغییر قیمت دینار به دلار قیمت تمام شده مصرف‌کنندگان را افزایش می‌دهد. و شاهد تغییر محسوس در قیمت کالاها برای مصرف‌کننده عراقی خواهیم بود.

وی تاکید کرد : صادرات ما بر پایه برابری دلار و ریال است هرچه قیمت ارز افزایش پیدا کند فرصت جدید صادراتی خلق می‌شود.  افزایش نرخ دلار رشد صادرات را به همراه می‌آورد اما رفع تعهد ارزی باعث شود که افزایش صادرات در آمارها خود را نشان ندهد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: