دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۱۱۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
عجب شیر پرس - دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه در مراحل نهایی است و حدود ۷۰ متر تا اتمام آن باقی مانده است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه تقریبا در مراحل نهایی است و حدود ۶۰ تا ۷۰ متر تا اتمام آن باقی مانده و امیدواریم تا دهه فجر به اتمام برسد.

محمدصادق معتمدیان اضافه کرد:  به سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان غربی در خردادماه امسال و واگذاری مدیریت کارگروه ملی نجات ارومیه به وی اشاره و یادآور شد: یک سری کار‌ها انجام شده و اتفاقات خوبی نیز در این مدت رخ داده است که آماده ارایه گزارش مستند آن هستیم.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید براینکه بحث دریاچه ارومیه از جمله مهمترین مشکلات زیست محیطی در کشور محسوب می‌شود، افزود: از همان ابتدا و ماه‌های اول شروع به کار دولت سیزدهم، شخص رییس جمهور عنایات ویژه‌ای به موضوع داشتند و در نهایت با توجه به ساختار و مسوولیت‌های که واگذار کردند کار‌ها سرعت بیشتری به خود گرفت.

وی با اشاره به مصوبات ۲۷ گانه تیم قبلی کار گروه ملی نجات دریاچه ارومیه ادامه داد: خوشبختانه ۲۷ برنامه برای احیا این دریاچه توسط تیم قبلی تدوین شده بود که انجام آن‌ها باعث می‌شود بالاخره تراز اکولوژیک دریاچه که ۶ میلیارد متر مکعب آب است، محقق شود.

معتمدیان تاکید کرد: در بدو قبول مسوولیت دبیری کارگروه ملی ستاد احیا، اولا ساختار را به روز کرده و متمرکز بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام این پروژه شدیم چرا که تقریبا هیچکدام از پروژه‌های اصلی ستاد احیا به صورت کامل به نتیجه نرسیده بود.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه یکی از مصوبات ۲۷ گانه ستاد احیا را انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه دانست و یادآورشد: این طرح در سه فاز اجرایی می‌شود و مجموعا ۶۰۰ میلیون متر مکعب می‌باشد و قرار است که آب رهاسازی و از طریق تونل منتقل شود.
۶۰ درصد مشکل فنی تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه رفع شد

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه افزود: فاز اول که امسال به بهره برداری می‌رسد ۳۰۰ میلیون متر مکعب، فاز دوم ۶ تا هفت ماه پس از مرحله اول زمان می‌برد ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب رهاسازی خواهد شد و در مرحله سوم نیز ۱۲۰ میلیون مترمکعب می‌باشد که مطالعات آن انجام شده و واگذاری به پیمانکار در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد تا زودتر انجام شود.

معتمدیان یادآور شد: خوشبختانه سرعت و کیفیت کار بالا رفته و قرارگاه حضرت خاتم به عنوان پیمانکار پروژه به صورت سه شیفت فعال می‌باشد؛ در حالیکه خیلی‌ها ادعا داشتند در همین بخش هم نیاز است از ظرفیت کارشناسان خارجی استفاده شود، حفر تونل انتقال آب کانی سیب به همت کارشناسان داخلی انجام شد.

استاندار آذربایجان غربی گفت: در این زمینه از توانمندی کارشناسان داخلی استفاده شده و تونلی را که ۲۰۰ متر زیر عمق زمین است و ۸۰۰ متر آن در منطقه آبرفتی و کار فوق العاده سنگینی بوده در حال اتمام است و انشالله طرح انتقال آب از کانی سیب به عنوان مهمترین پروژه سخت افزاری کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اجرایی شود.

به گفته معتمدیان، طی جلساتی که با اعضای ستاد گذاشتیم برنامه‌های سال ۱۴۰۲ را تدوین کردیم و با یک تغییر رویکرد؛ در مرحله اول آن تکمیل پروژه‌های ستاد احیا مثل کانی سیب و تصفیه خانه ارومیه و تبریز و سایر پروژه‌های سخت افزاری را در دستور کار قرار دادیم و در مرحله دوم هم تغییر رویکرد به سمت برنامه‌های نرم افرازی را انجام خواهیم داد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: