پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۱۱۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
رئیس هیئت تکواندوی شهرستان عجب ‌شیر در مصاحبة اختصاصی مطرح کرد:
تکواندو هنر و ورزشی که از نظر فیزیکی و جسمی بهترین و موثرترین روش های دفاع از خود را با استفاده از دست ها و پاها و بدون استفاده از هرگونه سلاح به علاقمندان و هنرجویان خود می آموزد و از نظر معنوی و روحی نیز به علاقمندان خود احترام و انضباط و بردباری و صبوری و ازدیاد حس مقاومت ‌های منطقی را در مقابل مصائب زندگی می آموزد. آموزش تکواندو در ایران ابتدا در سال 1970 (1349 شمسي) توسط مستشاران نظامی کره ای آغاز شد. اولين تشكيلات رسمي تكواندو در سال 1976 (1355 شمسي) تحت عنوان انجمن تكواندو نيروهاي مسلح فعاليت خود را آغاز كرد. فیروز جلیلی از 5 عجب شیر پرس - سالگی تکواندو را زیر نظر استاد علی جلیلی و استاد یونس اشرفیان شروع و عناوین متعددی در مسابقات استانی و کشوری کسب کرده است. در مسابقات آسیایی سبک آزاد ویتنام و مسابقات بین المللی قبرس مدال طلا به دست آورده است. به عنوان مربی حدود 12 سال است، که به صورت حرفه ای مربیگری می کند و در سال 1401 سه بار به عنوان فنی ترین مربی استان و دو بار متوالی به عنوان فنی ترین مربی لیگ نونهالان کشور انتخاب شده است. گفتگویی با ایشان ترتیب داده ایم که تقدیم تان می شود:
با سپاس از شما، بابت زمانی که در اختیار روزنامه عجب شیر گذاشته اید؛ به عنوان اولین سوال، نحوة آشنایی‌ تان با ورزش رزمی تکواندو چگونه بود؟
رشتة ورزشی رزمی تکواندو، ورزش خانوادگی ما محسوب می شود. همة افراد خانواده به جز پدر و مادرم در این رشتة ورزشی فعالیت دارند. راهبر اصلی خانواده برادر بزرگ تر استاد علی جلیلی است، که ما را با این ورزش آشنا کرد.

برای علاقمندان هنرهای رزمی؛ در مورد ورزش‌های رزمی و بخصوص تکواندو اطلاعاتی بیان فرمایید؟
به طور کلی، هنرهای رزمی باعث افزایش توان جسمی و روحی می شود و ورزش تکواندو، علم چگونه زیستن را به ما یاد می دهد. به این صورت که چطور در شرایط سخت امیدمان را از دست ندهیم و ادامه بدهیم و موفق بشویم، که باعث شده این رشتة رزمی طرفداران زیادی در جهان و ایران داشته باشد.

تاریخچه و مسیر رشد تکواندوی شهرستان عجب شیر را تشریح نمایید؟      
تکواندو قدمت دیرینه در شهرستان عجب شیر دارد. به لطف خدا و با پایه گذاری اصولی این رشتة ورزشی در سال 1350 توسط استاد رضایی باعث دوام این ورزش در شهرمان هستیم. بعدها این ورزش توسط استاد مسعودی، استاد دژم پور، استاد حاجی بنابی، استاد علی جلیلی، استاد یونس اشرفیان و استاد قاسم جلیلی ادامه پیدا کرد و زحمات زیادی برای پیشرفت این رشتة ورزشی رزمی شد. تکواندوی عجب شیر در این چند سال اخیر پیشرفت خیلی زیادی کرده است و به صورت تیمی توانسته ایم قهرمان استان بشویم. قهرمانان کشور به صورت انفرادی نیز داریم. سال 98 به صورت تیمی مدال نقرة کشور را به دست آوردیم و امسال هم به لطف خدا توانستیم سوم کشور بشویم. فعلا بنده به عنوان خدمت گذار در خدمت ورزش تکواندوی عجب شیر هستم.

وضعیت هیئت تکواندوی عجب شیر را چگونه می بینید؟

تکواندوی عجب شیر هم در رده آقایان و هم بانوان در سطح خیلی خوبی از تکواندوی کشور قرار گرفته است. هدف اصلی بنده به عنوان مربی و رئیس هیئت این رشته در شهرستان عجب شیر، آماده کردن قهرمانان و مربیانی به تیم ملی و کسب مدال‌های جهانی و آسیایی است، که ان‌شاء‌الله به زودی محقق خواهد شد.

از مسئولان شهرستان عجب شیر چه انتظاراتی دارید؟
متاسفانه مسئولان اصلا به فکر ورزش نیستند. ما هم برای استان و هم برای شهرستان تاریخ سازی کردیم، ولی بعد از گذشت دو هفته، هنوز هیچ مسئولی پیگیر نبوده و حتی یک بنر هم در سطح شهر زده نشده است!

از این رو که بیشتر نوجوانان و جوانان ایرانی، عاشق بروسلی (Bruce Lee)، جت لی (Jet Li) و... هستند؛ چگونه می‌توان ورزشکاران ایرانی را الگو نوجوانان قرار داد؟
خدا رو شکر، ما در کشورمان افتخارات زیادی داریم. به عنوان نمونه، غلامرضا تختی که الگوی مرام و معرفت و ایثار و فداکاری بودند. در رشتة تکواندو هم هادی ساعی را قهرمان بلند آوازة جهان و المپیک داریم، که می توانند الگوی خوبی برای جوانان و نوجوانان ایرانی باشند.

با تجدید احترام و تشکر از حضور شما در این گفتگو؛ حرف آخر؟
سعی بر این داریم مربیانی فنی و مجرب برای آینده‌ی تکواندوی عجب شیر تربیت کنیم تا قطب تکواندو در کشور در آینده‌ای نزدیک باشیم. امیدوارم شرایط طوری رقم بخورد، که بتوانیم تمامی جوانان و نوجوانان را با ورزش وفق بدهیم. اگر بتوانیم جسم و روح جوانان کشور را پرورش بدهیم، سرمایه گذاری برای آینده‌ای بهتر برای کشورمان کرده‌ایم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: