جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۱۱۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
عجب شیر پرس - سرپرست اداره جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: برای حفظ منابع آب زیرزمینی اجرای طرح زراعت چوب با پساب حائز اهمیت است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از یاشگاه خبرنگاران جوان، رضا شفیعی درباره اجرای طرح «زراعت چوب» در استان اصفهان، گفت: وقتی سازمان منابع طبیعی بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور را ممنوع اعلام کرد، به دلیل نیاز صنایع چوب و کاغذ کشور به مواد اولیه، این سازمان طرح زراعت چوب را در دستور کار خود قرار داد تا به منظور حفظ منابع آب زیرزمینی و نیز امکان استفاده از آب‌های نامتعارف برای کشت‌های غیرمثمر، طرح زراعت چوب با پساب اجرایی شود.

او با تاکید بر اینکه سیاست طرح زارعت چوب، استفاده از پساب و آب‌های نامتعارف برای کشت‌های غیرمثمر است، افزود: طی دو سال گذشته ۲۰۰ هکتار از این طرح در کاشان ایجاد شده، همچنین با کاشت گونه درختان گزشاهی و اکالیپتوس در شهر‌های بیابانی مستقر در شمال و شرق استان این طرح در حال اجرا است.

سرپرست اداره جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: عملیات طرح زراعت چوب در شهر‌های غربی اصفهان با بارندگی بیشتر و برف‌گیر از نوع درختان صنوبر و زبان گنجشک اجرایی می‌شود که اگر افرادی زمین زراعی داشته و متقاضی زراعت چوب باشند نیز می‌توانند تغییر کشت دهند.

او ادامه داد: واگذاری اراضی دولتی طی خریداری آب‌های نامتعارف و پساب از اداره آب منطقه‌ای استان می‌تواند با اجرای این طرح در توسعه جنگل‌ها برای نسل‌های آینده یاری‌رسان باشد.

۳۰۸ هزار هکتار جنگل‌کاری در بیابان‌های اصفهان

شفیعی درباره ایجاد ۳۰۸ هزار هکتار جنگل‌کاری در بیابان‌های اصفهان که حدود ۱۵ درصد از جنگل‌های دست کاشت کشور را شامل می‌شود، گفت: این جنگل‌ها شامل گونه‌های طاق، قره باغ، آتری‌پلکس و شورگز است که با دو سال آبیاری طی ۱۷ تا ۱۸ نوبت در ۹ شهرستان بیابانی استان مستقر شده و با توسعه، سدی در مقابل ریزگرد‌ها و گردوغبار داخلی خواهد شد.

او یکی از دلایل اصلی منشأ گردوغبار داخلی را به غیر از هجوم ریزگرد‌های خارجی، خشکسالی اراضی کشاورزی دانست و اظهار کرد: این زمین‌ها با رهایی و نبود کشت و کار طی خشکسالی‌های متوالی به منشأ ریزگرد‌های داخلی تبدیل شده است.

سرپرست اداره جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان درباره چشم‌انداز جنگل‌های استان برای نسل آینده، افزود: اقداماتی که در این سال‌ها در توسعه جنگل‌های استان اجرا کردیم متناسب با تصویب اعتبارات استانی بوده است که به منظور حفاظت از جنگل‌ها برای آیندگان نیازمند فعالیت بیشتر و ایجاد جنگل‌های کاشت طبیعی هستیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: