دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۱۱۰۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲
عجب شیر پرس - رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: بر اساس نقشه‌های پیشیابی هواشناسی، نفوذ زبانه پرفشار خزری در این استان موجب کاهش محسوس دما و بارش برف در مناطق سردسیر و ارتفاعات می‌شود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، محمد امیدفر، روز چهارشنبه با بیان اینکه به دنبال گذر امواج کم دامنه تراز میانی جو، جوی ناپایدار در استان حاکم می شود، افزود: این وضعیت موجب افزایش ابر، وزش باد، بارش باران و برف و پدیده مه در منطقه ارسباران و از روز پنجشنبه در نیمه جنوبی استان می شود.

وی اظهار داشت: با فعالیت این سامانه دمای هوای استان به صورت محسوس کاهش می یابد و در مناطقی که با بارش باران همراه است، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها وجود دارد.

امیدفر، با نفوذ و فعالیت این سامانه از میزان آلودگی هوا در شهرهای پرجمعیت و صنعتی استان کاسته می شود، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ورزقان با دمای منفی هفت درجه و بناب و شبستر با دمای مثبت چهار درجه سانتی گراد به ترتیب سردترین و گرمترین شهرهای استان بودند و دمای تبریز در این مدت به سه درجه سانتی گراد بالای صفر رسید.

بر اساس اعلام امروز سخنگوی اداره کل محیط‌زیست آذربایجان شرقی و آخرین آمارهای ثبت شده در مرکز پایش آلودگی استان، شاخص آلودگی هوای تبریز در ۲۴ساعت گذشته ۵۳ و در ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه به ۲۹ رسیده و در وضعیت پاک قرار دارد.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: