يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۰۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
عجب شیر پرس _ مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر از حیف و میل ۱۲۴ هکتار از ۵۵۰ هکتار زمین های این منطقه توسط ابر بدهکار بانکی ایران خبر داد که طی چندین سال هیچ گونه پیگیری قضایی برای آن انجام نشده بود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، احمد دشتی زاده روز دوشنبه در نشست با رسانه ها در بوشهر اظهار کرد: سازمان منطقه ویژه اقتصادی بوشهر طی حدود دو دهه گذشته، حیات خلوت برخی از دولتمردانی بوده که آسیب های اساسی به این منطقه وارد کرده اند.

وی با اعلام این که هم اکنون سه پرونده بزرگ فساد اقتصادی این مجموعه در محاکم قضایی در حال پیگیری است، افزود: در دهه ۸۰ و در یک پرونده، ۱۲۴ هکتار زمین که اکنون دارای ارزش مالی کارشناسی شده ۸۰۰ میلیارد تومانی است، به فردی به قیمت ناچیز واگذار شده که نه تنها تا کنون یک ریال پول به سازمان منطقه ویژه اقتصادی بوشهر پرداخت نکرده بلکه با تفکیک آنها، اقدام به خرده فروشی زمین کرده است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی بوشهر تصریح کرد: این فرد که با اخذ حدود یک هزار میلیارد تومان تسهیلات از ۱۱ بانک کشور طی دو دهه گذشته به عنوان یک ابر بدهکار بانکی شناخته می شود با یک سری زد و بندهای غیرقانونی، ۱۲۴ هکتار از زمین های این سازمان را برای احداث شهرک گردشگری تصاحب و بدون پرداخت یک ریال، سند تک برگ دریافت می کند.

وی ادامه داد: این در حالی است که بر اساس دستورالعمل ها این سازمان، سند تک برگ زمانی صادر می شود که در زمینی واگذار شده، یک فعالیت اقتصادی انجام و بهره برداری از آن آغاز شود.

دشتی زاده ادامه داد: دایره تخلف این فرد زمانی حادتر شده که ۴۰ درصد از این زمین های ۱۲۴ هکتاری را به ۹۲۲ پلاک تفکیک کرده و برای همه این پلاک ها در کمترین زمان ممکن سند تک برگ دریافت و همه آنها را به فروش رسانده است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی بوشهر با اشاره به ارزش ۷ هزار تومانی به ازاء هر متر مربع این زمین ها در آن زمان، عنوان کرد: سلسله فعالیت این ابربدهکار بانکی به اینجا ختم نشده و در حالی که سند تک برگ برای ۱۲۴ هکتار زمین از سازمان منطقه ویژه اقتصادی بوشهر دریافت کرده از یکی از شعبات بانکی در شمال تهران نیز ۳۵ میلیارد تومان وام می گیرد با این توجیه که این زمین ها متری ۵۴۰ هزار تومان ارزش دارد.

دشتی زاده ادامه داد: در آن فضا، بانک مربوطه حاضر نشده که استعلام از وضعیت این زمین را توسط شعباتش در بوشهر انجام دهد.

وی ادامه داد: بر اساس استعلامی که بانک مربوطه از تهران با سازمان منطقه ویژه اقتصادی بوشهر داشته این جواب را دریافت می کند که این فرد هیچ بدهی به این سازمان بابت خرید ۱۲۴ هکتار زمین ندارد و می تواند مالکیت آن را منتقل کند در حالی که برای کل این زمین یک ریال پرداخت نکرده بود و در مرحله زمین خالی، نمی توانست مالکیت آن را منتقل کند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی بوشهر عنوان کرد: طی همین چند مدت کوتاه و با طرح دعوا در محاکم قضایی، حکم قضایی برای برگشت ۷۴ هکتار از این ۱۲۴ هکتار که موفق به فروش نشده بود به نفع بیت المال دریافت شده است.

وی ادامه داد: در پرونده دیگر و در کمتر از دو دهه پیش، ۱۲ هکتار زمین بدون این که سازمان منطقه ویژه اقتصادی بوشهر بخواهد تملک و از مسکن و شهرسازی سابق، سند دریافت کند توسط سازمان منطقه ویژه به مردم فروخته شده که مشکلاتی ایجاد کرده است.

دشتی زاده یادآور شد: در دهه ۸۰، ۱۶ هکتار زمین با کاربری ایجاد بازارچه بین المللی به فردی داده شد که خریدار چک ۲۵۰ میلیون تومانی به سازمان منطقه ویژه اقتصادی بوشهر بابت خرید این زمین تحویل می دهد اما با وجود برگشت خوردن چک، سند این زمین در اختیار وی به شکل تک برگ قرار داده می شود.

وی یادآور شد: طی همین مدت کوتاه و با اقدامات مناسب قضایی و همکاری استانداری و دستگاه قضایی، ۷۷ هکتار از اراضی این سازمان که برای کار تولید و اشتغال در حدود ۲ دهه در اختیار سرمایه گذار نماها بوده، با حکم قضایی از آنها تحویل گرفته شده است .

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی بوشهر با اشاره به وضعیت پروژه بوشهر مال، گفت: اگر چه در مقطعی یک سری مشکلات متوجه این پروژه بوده اما با رفع اشکالات و تاکید استاندار بوشهر این پروژه به عنوان یکی از فعال ترین پروژه های سازمان منطقه ویژه اقتصادی بوشهر در حال اجرا است.

دشتی زاده ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که در خصوص واگذاری و فروش زمین به بوشهرمال تخلفی ایجاد نشده و حتی قیمت زمین با گران ترین سطح قیمت به نسبت قیمت کارشناسی شده، فروخته شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود با اتمام کار این پروژه تا سه هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد شود هر چند بنا به حضور این مجموعه در سازمان منطقه ویژه، باید از قوانین این سازمان پیروی و برای ورودی آن نیز گمرک منطقه استقرار پیدا می کند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی بوشهر با اعلام این که از حمایت های ویژه استانداربوشهر، دستگاه های قضایی و امنیتی برای تسریع در سرمایه گذاری در این منطقه قدردانی می کند، عنوان کرد: روند قراردادهای واگذاری زمین در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر به سرمایه گذاران در صورت کامل بودن مدارک یک روزه انجام می شود.

دشتی زاده یادآور شد: در حالی که ۲۹ هزار متر مربع انبار مسقف و ۴۰ هکتار انبار روباز در سازمان منطقه ویژه اقتصادی بوشهر آماده تحویل گرفتن کالاهای تجار و صاحبان سرمایه است و فضای انبارهای گمرک بوشهر نیز جایی برای پذیرش این کالاها ندارد اما به دلیل مشکلاتی که با گمرک داریم نمی توانیم این کالاها را از صاحبان سرمایه تحویل بگیریم.

وی اضافه کرد: با پیگیری استاندار بوشهر، به دنبال دریافت یک مصوبه از هیات دولت هستیم تا بتوانیم با استقرار گمرک منطقه، فضای انبارها را در یک بستر قانونی در اختیار صاحبان سزمایه و کسب و کار قرار دهیم.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی بوشهر اعلام کرد: هم اکنون ۲۶ واحد صنعتی و ۴۲ واحد خدماتی فعال و ۱۶ واحد راکد صنعتی و ۶ واحد راکد خدماتی در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر قرار دارد و ۲۰ واحد صنعتی و ۱۳ واحد خدماتی نیز در حال ساخت هستند.

دشتی زاده ادامه داد: به زودی در قالب کارگروهی به مجوزهای ۳۱ طرح صنعتی و ۲۶ طرح خدماتی که فقط زمین گرفته و فعالیتی نداشته اند، رسیدگی می شود.

وی بیان کرد: از ۵۵۰ هکتار اراضی سازمان منطقه ویژه اقتصادی بوشهر، ۵۲۰ هکتار به سرمایه گذاران تحویل و مابقی نیز برای ارائه به سرمایه گذاران جدید آماده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: