دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۱۰۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مطرح کرد:
عجب شیر پرس - رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز در رابطه با احداث ایستگاه مترو گرجیلر به جای ایستگاه تبادل سه‌راهی امین، گفت: این موضوع باید توسط کمیته کارشناسی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر بررسی شود تا منافع شهروندان و خاصه هویت و میرات تاریخی و فرهنگی شهر در آن مورد توجه قرار گیرد چرا که حذف ایستگاه تبادل، اقدامی غیرفنی و خیانتی نابخشودنی به تاریخ و هویت شهر تبریز است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، فریدون بابایی اقدم، با اشاره به فعالیت ایستگاه‌های مترو شهر تبریز، اظهار کرد: نتایج مطالعات انجام یافته نشان می‌دهد که مکان احداث ایستگاه هفت خط دو مترو باید در مجاورت ایستگاه ۱۲ خط یک در محلی نزدیک به مسجد استادشاگرد در کنار هم باشند.

وی افزود: بعدها به دلیل عدم امکان تملک، محل ایستگاه خط یک به سه راهی امین منتقل شد و در نهایت انتقال ایستگاه خط دو به بازار به دلیل حذف امکان تبادل و خارج شدن خطوط از حالت شبکه، منتفی و پیمانکار ملزم شد تا مطالعاتی را انجام دهد.

وی ادامه داد: در این مطالعات چندین گزینه برای محل ایستگاه خط دو بررسی و محل مجاور ایستگاه خط یک در خیابان سه راهی امین تایید شد.

بابایی اقدم خاطرنشان کرد: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز نیز در این خصوص نظراتی داشت که در نهایت پیشنهاد شد تا یک مشاور، موضوع را مطالعه کرده و براساس نتایج آن عملیات اجرایی شروع شود.

وی افزود: یک شرکت مشاور به عنوان مشاور مرضی الطرفین موضوع را با لحاظ تمامی پارامترهای دخیل بررسی کرده و گزینه نزدیک را به عنوان گزینه برتر معرفی کرد. پس از آن، مصوبات لازم از شورای ترافیک شهرستان و استان اخذ شد.

وی با بیان این‌که در برهه‌ای از زمان و در تصمیمی غلط، این موضوع به کانون کارشناسان تهران ارجاع و نظریه‌ای توسط سه نفر از کارشناسان تهیه و ارسال شد، گفت: این نظریه علاوه بر این‌که دارای ایرادات اساسی است بلکه یک مشکل بسیار مهمی دارد و آن هم این‌که،‌ خود کارشناسان اعلام کرده‌اند که برای اظهار نظر قطعی باید مطالعات آن شرکت مشاور به‌روزرسانی شود و چون این امر انجام نشده حتی خودشان اعلام کردند که نظریه‌ خودشان،‌ غیر قطعی و مشروط است.

این عضو شورای شهر تبریز خاطرنشان کرد: حال با این نظریه غیر قطعی و مشروط، در خصوص موضوع به این مهمی تصمیم‌گیری شده است و به پیمانکار اعلام شفاهی شده تا حفاری را شروع کند؛ همچنین میراث فرهنگی نیز قبلا به کرات با عبور مسیر از خیابان جمهوری به صورت کتبی مخالفت و ممنوعیت آن را اعلام کرده است.

وی افزود: حال حتی اگر بدون اطلاع میراث فرهنگی، مسیر حفاری شود، قطعا احداث ایستگاه در مجاورت بازار با مخالفت شدید میراث مواجه شده و ایستگاهی در آنجا احداث نخواهد شد.

وی تاکید کرد: با توجه به ثبت جهانی بازار تبریز، این نگرانی هم وجود دارد که در میانه حفاری، میراث فرهنگی متوجه موضوع شده و مانع ادامه حفاری شود. در این صورت، مجبور به دفن دستگاه‌ها در وسط مسیر  خواهیم شد. چون امکان بازگشت به عقب وجود ندارد و در صورت وقوع چنین اتفاقی، خط دو دچار دردسرهای عظیمی خواهد شد.

بابایی اقدم گفت: حضور عزیزانی از بدنه پیمانکار در هیات مدیره سازمان قطار شهری یکی از نکات مهم است که تصمیمات این چنینی با محوریت آن‌ها و در جهت منافع پیمانکار اتخاذ می‌شود. 

وی با اشاره به لزوم توجه به هویت و منافع شهر در پروژه‌های مختلف، خاطرنشان کرد: غلبه تصمیمات مدیریتی بر مسائل فنی و ملاحظه منافع پیمانکار بر منافع و هویت تاریخی شهر بسیار مشهود است که بر همین اساس از شهردار تبریز و معاونت حمل‌ و نقل و ترافیک شهری شهرداری می‌خواهیم دستور توقف هرگونه عملیات اجرایی را صادر کند تا در جلسات تخصصی آتی کمیسیون‌های ذیربط شورا، بررسی‌ها و کارشناسی‌های لازم در این خصوص انجام گیرد و آیندگان نگویند که نسبت به هویت و منافع شهرمان بی‌توجهی شده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: