شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۱۰۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
عجب شیر پرس - یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه دلیل افزایش قیمت خودرو عرضه در بورس کالا نیست، اظهار کرد: علت افزایش قیمت خودرو، شرایط ارزی کشور و ماهیت سرمایه‌ای شدن خودرو است اما عده‌ای که شفاف شدن معاملات به سود آن‌ها نیست، ورود خودروسازان به بورس را عامل رشد قیمت مطرح می کنند در شرایطی که خریداران خودرو از بورس موفق به خرید ارزان‌تر شده‌اند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، رضایی پور با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: متاسفانه خودرو در کشور به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و زمانی که ماهیت کالایی سرمایه‌ای می‌شود، قیمت آن طبق شرایط روز اقتصادی تغییر می‌کند؛ طبیعتا شرایط بازار ارز اثر مستقیمی در بازار خودرو می‌گذارد.

وی افزود: طی چند سال گذشته با توجه به فرمول‌های قیمت گذاری در صنعت خودرو، کارشناسی خوبی در این خصوص صورت نمی گ‌گرفت و تفاوت قیمت کارخانه و بازار به بیش از دو برابر هم می‌رسید. این موضوع باعث می‌شد تا سیاست‌گذار انواع محدودیت گ‌ها مانند کد ملی، گواهینامه، سن، عدم خرید در دو سال گذشته و ...را برای خریدار اعمال کند؛ چون قیمت خودرو در کارخانه منطقی نبود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در این میان افرادی بودند که نیازی به خودرو نداشتند و کدملی خود را در اختیار واسطه گ‌ها قرار می‌دادند، بنابراین سود خودروساز یا سرمایه مصرف کننده به ناحق در جیب افرادی می‌رفت که نام و نشانی نداشتند.

رضایی پور با تاکید بر اینکه برای شفافیت در صنعت خودرو به بستری نیاز بود تا همه افراد بتوانند به خرید خودرو دسترسی داشته باشند، گفت: زیرا در گذشته خودرو در دسترس عموم نبود و هیچ کس مستقیما نمی‌توانست از کارخانه خودرو خریداری کند و تنها یک شانس بسیار اندک در قرعه کشی داشت، ولی با عرضه خودرو در بورس کالا این شرایط فراهم شد و خریداران می‌توانند مستقیما از بورس کالا خرید خود را انجام دهند و با کارخانه تبادلات مالی داشته باشند.

استمرار عرضه باعث تعادل بازار می‌شود

وی با بیان اینکه بعضا فشارهایی وارد می‌شود که از عرضه خودرو در بورس جلوگیری شود، عنوان کرد: طبیعتا وقتی منافع بزرگی از گروهی گرفته می‌شود مقاومت هایی شکل می‌گیرد، بنابراین اگر فشار افرادی که نام و نشانی از خود ندارند کنار بگذاریم، براساس همه تجربیات حدود دو دهه گذشته، استمرار عرضه هر کالایی در بورس، رمز آرامش و تعادل آن بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عرضه سیمان در بورس کالا اظهار کرد: سال گذشته که سیمان در بورس کالا عرضه شد، در روزهای نخست به دلیل تازگی کار تا دو تا سه برابر قیمت هم رقابت صورت می‌گرفت اما ظرف چند هفته استمرار عرضه تا به امروز، سیمان یک بازار متعادل و رقابتی پیدا کرده و مانند صنایع فولادی و پتروشیمی‌ها بعد از ورود به بورس کالا دارای یک بازار منظم و قابل پیش‌بینی شده است و همین اتفاق هم در صورت استمرار عرضه در صنعت خودرو تکرار می‌شود.

خرید خودرو ارزان تر از بازار

رضایی پور ضمن بررسی عرضه خودرو در بورس کالا طی چند هفته اخیر گفت: بررسی عرضه‌های خودرو در بورس کالا نشان می‌دهد که خریداران خودروهای پرتیراژ مثل پژو ۲۰۷ و تارا، خودرو را پایین‌تر از قیمت بازار دریافت می گ‌کنند و علت افزایش قیمت خودرو شرایط ارزی کشور و ماهیت سرمایه‌ای شدن خودرو است.

وی افزود: راه حل این است که خودروساز تمامی تولید خود را وارد بورس کند، در این شرایط همزمان با رشد عرضه‌ها، به دلیل رقابتی بودن معاملات و نبود رانت در قیمت‌ها، بازار به تعادل می رسد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: آثار این اتفاق در بلند مدت به بهتر شدن کیفیت و رشد صنعت خودروسازی منجر می‌شود؛ زیرا هرچقدر صنایع خودروسازی را ضعیف نگه داریم شرایط نامساعد گذشته ادامه پیدا می‌کند در حالی که اگر اجازه رقابت به آنها داده شود و واردات خودرو نیز صورت بگیرد، می توانیم شاهد رقابت در این صنعت باشیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: