دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۱۰۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴
چتر خاکستری آلودگی هوا بر سر تبریز؛
عجب شیر پرس - مدتی است که آلودگی هوا میهمان ناخوانده این کشور شده است، هر روز در یک نقطه از کشورمان می‌شنویم هوا آلوده است؛ تبریز نیز از این قافله عقب نمانده و هوای آن هم آلوده است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، هوای بی ‌هوای تبریز آنچنان آلوده است که چندین روز مدارس این شهر را به تعطیلی کشانده است، اما موضوع اصلی این است که دلیل اصلی آلودگی هوا چیست؟ خودروهای بی‌شمار تک سرنشین، ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده یا مازوت سوزی نیروگاه؟

طی هفته جاری جوی پایدار در آذربایجان شرقی حاکم بوده و موجب کاهش کیفیت هوا به ویژه در شهرهای پرجمعیت و صنعتی استان شده است، اما انتظار می رود نفوذ سامانه بارشی، موجب جوی ناپایدار همراه با افزایش ابر، بارش باران و برف و کاهش غلظت آلاینده ها از روز چهارشنبه شود.

شاخص آلاینده های جوی امروز برای چهارمین روز پیایی در تبریز و شهرهای اطراف در شرایط ناسالم قرار دارد و موجب فعالیت غیرحضوری مدارس شده است.

منابع متحرک تأثیر بالایی در آلودگی هوای تبریز دارند

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی می‌گوید: در شرایط فعلی باتوجه به تداوم شرایط پایدار جوی، هوای تبریز در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد که عامل اقلیمی سبب سکون جو شده است و در هوا جریانات عمودی وجود ندارد.

شهنام اشتری ادامه می‌دهد: مسئله بعدی عامل ترافیک است که ۸۰ درصد آلودگی هوا را تشکیل می‌دهد و عامل سوم کارخانجات و نیروگاه حرارتی تبریز است که اکنون از مازوت استفاده می‌کند و به دلیل انتشار گازهای گوگردی نقش مؤثری در آلودگی هوا دارد.

او می‌افزاید: تصمیماتی در کارگروه آلودگی هوا گرفته شد که به منظور کاهش آن، مقرر شد مدارس غیر حضوری شود چراکه ترافیک بخش عمده‌ای از آلودگی را تشکیل می‌دهد و بنابه اعلام اداره کل هواشناسی استان از روز سه‌شنبه هوا از سکون خارج می‌شود.

او خاطرنشان می‌کند: اگر مصرف سرانه انرژی در جهان و ایران را مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که مصرف کشور ما چند برابری میانگین جهانی است و کارایی حداکثری ندارد و هر کس به تناسب شرایط ساختمانی خود از انرژی مصرفی می‌کند؛ بنابراین باید بر روی کارآیی مصرف انرژی کار کنیم که اگر ارگان‌های دخیل به خوبی عمل می‌کردند، اکنون از نظر ذخیره انرژی و گاز رسانی به نیروگاه مشکل نداشتیم البته اتلاف انرژی هم بسیار بالا است.

اشتری اضافه می‌کند: خودروهای شخصی هم کم تأثیر نیستند به‌ویژه ترافیک که تأثیر بالایی دارد اما امیدواریم از روز سه‌شنبه مدارس حضوری شده و مسائل برطرف شوند.

شاخص آلودگی هوای تبریز به ۱۵۵ رسید

سخنگوی اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام کرد: بر اساس آخرین آمارهای ثبت شده در مرکز پایش آلودگی استان، شاخص آلودگی هوای تبریز در ساعت هفت صبح امروز به ۱۵۵ رسیده است.

ناصر منوچهری، افزود: این شاخص وضعیت ناسالم برای تمامی گروه های سنی را نشان می دهد که باید مردم از تردد غیرضروری در شهر خودداری کرده و تا پایین آمدن شاخص های آلودگی مقررات و موارد اعلامی از سوی نهادهای مسئول را به دقت رعایت کنند.

وی ملاک عملکرد کمیته اضطرار و پایش آلودگی هوای آذربایجان شرقی را شاخص های میانگین ۲۴ ساعته اعلام و اضافه کرد: بر اساس تصمیم این کمیته هر گونه تعطیلی مدارس و ادارات و سازمان های دولتی و غیردولتی اعلام و ابلاغ می شود که تاکنون در این رابطه فقط برای تعطیلی مدارس تصمیم گیری شده است.

منوچهری میانگین شاخص آلودگی هوای تبریز در ۲۴ ساعت گذشته را معادل ۱۴۴ اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه طی سال های اخیر و در نیمه دوم سال به دلیل برودت هوا، وارونگی هوا در بیشتر شهرهای بزرگ و صنعتی رخ می دهد، اظهار کرد: بر همین اساس غلظت هوا نیز بیشتر می شود که اغلب شهرهای بزرگ با این چالش مواجه هستند.

منوچهری ادامه داد: در صورت تداوم پایداری هوا در تبریز روند آلودگی ادامه دارد که با اعلام اداره کل هواشناسی این وضعیت تا عصر امروز ادامه خواهد داشت.

توصیه‌های بهداشتی برای روزهایی با هوای آلوده

کارشناسان اورژانس نیز توصیه می‌کنند در زمان آلودگی هوا به خصوص امروز که شاخص آلودگی به وضعیت ناسالم رسیده است، تمامی اقشار به ویژه بیماران قلبی و عروقی، مادران باردار و شیرده، سالمندان و کودکان به هیچ وجه از خانه خارج نشوند.

وحید شادی نیا اضافه می‌کند: اگر ضرورتی برای خارج از خانه وجود دارد، بایستی در حداقل زمان ممکن و از کوتاه ترین مسیر به منزل بازگشت و در زمان تردد در فضای بیرون خانه نیز حتما از ماسک‌های فیلتردار استفاده کرد.

طبق توصیه‌ی آنها، استفاده از ماسک‌های معمولی تاثیر مطلوبی در پیشگیری از مشکلات آلودگی هوا ندارند و در روزهایی که هوا آلوده است، مصرف مایعات، لبنیات و سبزیجات حتما توصیه می‌شود تا از این طریق بتوان از اثرات مضر آلودگی هوا و بیماری‌های ناشی از آن پیشگیری کرد.

همچنین تاکید می‌کنند چنانچه در این روزها علائم مشکلات قلبی و عروقی و یا شرایط حاد دیگر در افراد مشاهده شود باید در اسرع وقت با عوامل اورژانس تماس بگیرند.

به طبق گفته‌ی آنها، شستشوی دست و صورت افراد به‌عنوان بخشی که بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار دارد، امری ضروری در روزهایی با هوای آلوده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: