جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۱۰۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷
عجب شیر پرس - عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، از احتمال فروش نقدی لوازم مصرفی بیمارستان‌ها خبر داد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از مهر، عبدالله مستعلی پور گفت: متأسفانه بیمارستان‌ها در پرداخت مطالبات شرکت‌های تجهیزات پزشکی، دچار تأخیرهای چند ماهه شده اند و همین مسئله می‌تواند روند تأمین اقلام مصرفی بیمارستان‌ها را دچار مشکل سازد.

این تولید کننده اقلام مصرفی بیمارستان‌ها، تاکید کرد: مجموعه مدد دانشگاه علوم پزشکی ایران، از دی ماه سال ۱۴۰۰، ریالی بابت خریدهایی که داشته، پرداخت نکرده است. دانشگاه علوم پزشکی تهران، مطالبات مرداد امسال را داده و شرایط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز تقریباً مثل دو دانشگاه دیگر است.

وی با عنوان این مطلب که تمامی خریدهای بیمارستان‌ها های دولتی به شکل غیرنقدی است، افزود: متأسفانه بیمارستان‌های خصوصی هم از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند و خریدهای خود از شرکت‌های تجهیزات پزشکی را بعضاً به صورت غیر نقدی انجام می‌دهند.

مستعلی پور با اشاره به مشکلات شرکت‌های تجهیزات پزشکی در تأمین نیازهای مصرفی بیمارستان‌ها، ادامه داد: پول فروش اقلام بیمارستانی حداقل در یک پروسه سه ساله باز می‌گردد و این مسئله باعث می‌شود شرکت‌های تجهیزات پزشکی در تأمین هزینه‌های خود دچار مشکل شده و سرمایه در گردش این شرکت‌ها، صفر شود.

وی در ادامه به مشکلاتی که بر سر راه واردات اقلام مصرفی بیمارستان‌ها وجود دارد، اشاره کرد و گفت: متأسفانه در شرایطی که اقتصاد کشور دچار مشکل است، چرا به اقلام مصرفی گران قیمت به بهانه "تاپ برند" مجوز واردات می‌دهند، اما به کالایی که با همان کیفیت، قیمت ارزان‌تری دارد، مجوز نمی‌دهند.

مستعلی پور تاکید کرد: کالای "تاپ برند" معنا ندارد، زیرا وقتی مجوز برای محصولات مختلف صادر می‌شود، یعنی کیفیت آن مورد تأیید است. بنابراین، عنوان تاپ برند معنایی ندارد.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، با اشاره به مشکل نقدینگی شرکت‌های تجهیزات پزشکی، گفت: به دانشگاه‌ها نامه زده ایم که اگر مطالبات شرکت‌های تجهیزات پزشکی را پرداخت نکنند، فروش اقلام مصرفی بیمارستان‌ها به صورت نقدی انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی می‌توان به کمبود تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها اذعان داشت، افزود: در شرایط عادی، سه ماه فاصله زمانی برای تأمین نیاز بیمارستان‌ها تعریف شده است. زیرا، تأمین پارت بعدی اقلام مورد نیاز بیمارستان‌ها، حداقل سه ماه زمان می‌برد و اگر این فاصله بیشتر شد، دچار کمبود شده ایم.

مستعلی پور گفت: متأسفانه در صدور مجوزهای واردات اقلام مصرفی بیمارستان‌ها با مشکل مواجه هستیم، به طوری که درخواست فروردین ۱۴۰۱، دو سه هفته قبل صادر شده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: