جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۱۰۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز:
عجب شیر پرس - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تا انتهای سه ماهه دوم سال جاری ۴۹۵ مبتلای به ویروس اچ آی وی در آذربایجان شرقی شناسایی شده است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از مهر، حسین حقائی با بیان اینکه ایدز یک بیماری عفونی ویروسی است و مخصوص گروه خاصی نیست، اظهار کرد: ایدز یک بیماری عفونی است که اگر عامل آن وارد بدن فرد شود، می‌تواند به بیماری مبتلا شود؛ ویروس درون گلبول‌های سفید خون و ترشحات جنسی وجود دارد و هر کسی که با ویروس در تماس باشد، می‌تواند مبتلا به عفونت اچ آی وی شود.

وی ادامه داد: از زمان ورود ویروس اچ آی وی به بدن تا زمانی که گلبول‌های سفید، آنتی بادی برعلیه آن ترشح می‌کنند بین دو هفته و گاه تا سه ماه طول می‌کشد که در این زمان علیرغم اینکه ویروس درون بدن فرد موجود می‌باشد، اگرفرد آزمایش هم بدهد جواب منفی خواهد بود که به این مدت زمان، دوران پنجره می‌گویند.

وی افزود: توجه به این نکته بسیارحائز اهمیت است که در دوره پنجره، علیرغم آلودگی، هنوز تست‌های آزمایشگاهی مثبت نشده است؛ بنابراین هیچگاه وجود یک آزمایش منفی دلیل قطعی برای عدم ابتلاء فرد نیست و به تواترهای زمانی مشخص، باید مجدداً مورد مشاوره و آزمایش قرار گیرد.

حقائی در رابطه با عمده ترین راههای انتفال عفونت اچ آی وی، خاطرنشان کرد: کسانی که با سرنگ و سرسوزن‌های مشترک تزریق می‌کنند، کسانی که روابط جنسی با افراد با احتمال ابتلاء به اچ آی وی بیشتری دارند و از راه‌های پیشگیری استفاده نمی‌کنند که اگر فرد بیماری مقاربتی داشته باشد با احتمال بیشتری ممکن است در روابط جنسی به عفونت اچ آی وی مبتلا شود و نوزادان مادران مبتلا به HIV نیز، اگر مادر تحت درمان نباشد، ممکن است مبتلا شوند.

وی با تاکید بر توجه به این نکته مهم است که ویروس اچ آی وی در روابط معمولی و اجتماعی منتقل نمی‌شود، گفت: امروزه مهمترین استراتژای کنترل اپیدمی اچ آی وی شناسایی، مراقبت و درمان مبتلایان به بیماری است چراکه دارو باعث کاهش ویروس در خون و ترشحات می‌شود؛ بنابراین درصورت تماس اتفاقی با خون و ترشحات افراد مبتلا، ویروسی برای انتقال وجود نداشته باشد، بنابراین تمرکز برارتقاء «پیشگیری» و «تشخیص» یک ضرورت است.

وی ادامه داد: برای کنترل اپیدمی در جامعه باید ۹۰ درصد افراد مبتلا شناسایی شوند، ۹۰ درصد افراد شناسایی شده تحت درمان ضد ویروسی قرار گیرند و در ۹۰ درصد افراد تحت درمان، بار ویروسی انقدر کاهش یابد که غیر قابل اندازه‌گیری شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز متذکر شد:
این مهم تنها در صورتی میسر می‌شود که این افراد از بیماری خود مطلع باشند و برای دریافت خدمات مراقبت و درمان تمایل داشته و به این خدمات دسترسی داشته باشند و خدمات را به صورت مستمر دریافت کنند.

وی اضافه کرد: داده‌های جهانی نشان می‌دهد که طی دو سال اخیر، همه‌گیری کووید ۱۹ و سایر بحران‌های جهانی، موجب شد که پیشرفت اقدامات انجام شده در راستای پایان‌یابی به همه گیری اچ آی وی دچار تزلزل شود و در نتیجه جان میلیون‌ها نفر در معرض خطر قرار گیرد؛ از طرفی با توجه این که انتقال از طریق رفتارهای پرخطر جنسی در حال افزایش است، اتخاذ تدابیر مناسب جهت افزایش بیماریابی و ارائه آموزش‌های لازم در بین آحاد مردم الزامی است.

حقائی گفت: هنوز نیاز اساسی شامل انجام اقدامات لازم جهت مبارزه با ویروس اچ ای وی، پایان دادن به انگ و تبعیض، افزایش آگاهی و بهبود کیفیت زندگی افرادی که با ویروس زندگی می‌کنند، تأمین نشده است چراکه انگ و تبعیض سبب پنهانکاری و ایجاد باورهای غلط در این زمینه شده و موجب طرد افرادی که با این ویروس زندگی می‌کنند یا در معرض خطر آن هستند.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار کشوری تا پایان سال ۱۴۰۰ در مجموع ۴۳ هزار و ۷۲۵ نفر افراد مبتلا به AIDS/HIV در کشور شناسایی و ثبت شده‌اند که اغلب آنها مرد هستند و حدود ۴۲ درصد افراد مورد انتظار شناسایی شده‌اند.

وی در پایان تاکید کرد: در آذربایجان شرقی نیز کل موارد ثبت شده تا انتهای سه ماهه دوم سال جاری ۴۹۵ نفر هستند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: