سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 30 2024
کد خبر: ۱۰۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
عجب شیر پرس - کارشناس امور دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین با تاکید بر پرهیز مردم از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک و همچنین کامل کردن دوره درمان با این داروها، گفت: مقاومت به آنتی بیوتیک یک خطر همگانی است و اطلاع رسانی در این رابطه باید افزایش یابد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، دکتر سینوش کوشان روز دوشنبه افزود: باید در ابتدا با رعایت پروتکل های بهداشتی تلاش خود را به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی انجام دهیم و در صورت ابتلا از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها پرهیز کنیم.

کارشناس امور دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی،خدمات بهداشتی و درمانی قزوین تصریح کرد: استفاده غیرمنطقی و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک موجب مقاومت بدن نسبت به این دسته از داروها شده و به مرور اثرگذاری آنها را در بدن فرد و همچنین افراد جامعه کاهش می دهد.

این پزشک داروساز از مقاومت بدن به آنتی بیوتیک ها به عنوان یک خطر همگانی یاد کرد و یادآور شد: مقاومت آنتی بیوتیک برخلاف تصور افراد جامعه فقط فردی نیست و باعث آسیب دیدگی و ایجاد مقاومت در بین افراد مختلف جامعه می شود و مصرف بالای آن می تواند مقاومت به آنتی بیوتیک را به دیگران سرایت دهد.

کوشان تاکید کرد: در اثر مقاومت میکروب ها نسبت به دسته زیادی از داروها، از بین بردن عفونت ناشی از میکروب ها بسیار سخت می شود و فردی که به عفونت مقاوم به میکروب خاصی مبتلا شده، می تواند آن را به سایر افراد نیز منتقل کند.

این پزشک داروساز تصریح کرد: مقاومت آنتی بیوتیکی، رها کردن داروهای استفاده نشده و پسماندهای دارویی در محیط زیست عواقب سوء زیادی در پی دارد که خیلی از مردم نسبت به آن بی اطلاع هستند به طوری که تنها در سال ۲۰۱۹ پنج میلیون مرگ و میر در رابطه با مقاومت آنتی بیوتیکی به ثبت رسیده است.

خطرات کامل نشدن دوره درمان با آنتی بیوتیک ها

کارشناس امور دارویی معاونت غذا و دارو دانتشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین با تاکید بر مصرف آنتی بیوتیک تا انتهای دوره درمان، گفت: اگر بیمار مصرف دارو را زودتر از وقت لازم قطع کند باکتری های قوی در بدن او باقی مانده و فرصت تکثیر می یابند، بنابراین کامل نشدن دوره درمان با آنتی بیوتیک ها می تواند مقاومت به این دسته داروها را در بدن ایجاد کرده و اثرگذاری آنها را برای مقابله با میکروب ها کاهش دهد و این مساله می تواند درمان عفونت ساده در افراد را به یک کار دشوار تبدیل کند.

کوشان با اشاره به هزینه های قابل توجه تولید آنتی بیوتیک ها، اظهار داشت: برای تولید یک آنتی بیوتیک جدید ۱۰ تا ۱۵ سال و حدود یک میلیون دلار هزینه و سرمایه گذاری لازم است.

کارشناس امور دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین با اشاره به اینکه مصرف آنتی بیوتیک برای درمان بیماری های ویروسی مانند آنفلوانزا، سرماخوردگی و کرونا جایگاه خاصی ندارد، افزود: بهترین اقدام درمانی برای بهبود فرد بیمار مبتلا به این بیماری ها استراحت کافی، نوشیدن مایعات فراوان و استفاده از بخور سرد برای نوزادن و بخور گرم برای بزرگسالان است.

این پزشک داروساز یادآور شد: استفاده از آنتی بیوتیک ها می تواند عوارضی نظیر ضایعات پوستی، تهوع، سرگیجه و حتی عفونت های قارچی را نیز به همراه داشته باشد و حتی اسهال شدید و شوک هم می تواند از پیامدهای مصرف خودسرانه این دسته داروها باشد.

وی با اشاره به شایع بودن عوارض استفاده از آنتی بیوتیک ها به ویژه در کودکان، اظهار داشت: گفته می شود از هر پنج نسخه دارویی، یکی از آنها باعث ایجاد عوارض ناشی از آنتی بیوتیک می شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: