پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۱۰۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:
عجب شیر پرس - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به ترددهایی بین خراسان جنوبی با پاکستان و استان‌های جنوبی کشور، خطر استقرار ویروس تب دنگی در این استان جدی گرفته شود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، مجید شایسته روز شنبه اظهار داشت: با توجه به اینکه برای اولین بار حضور و استقرار پشه آئدس اجیپتی (ناقل اصلی بیماری) سال‌های گذشته در مناطق جنوبی کشور از جمله استان هرمزگان گزارش و تایید شده است و همچنین رفت و آمد ساکنین مناطق جنوبی و شرقی کشور به پاکستان خطر استقرار ویروس تب دنگی در استان را باید جدی گرفت.

وی گفت: گسترش پشه‌های آئدس اجیپتی و آلبوپیکتوس به کشورهای ترکیه، ارمنستان وگرجستان می‌تواند یک تهدید قابل توجه از نظر ورود این ناقلین به ایران از شمال غرب کشور و مسافران این کشورها تلقی شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه اولین مورد بیماری در ایران سال ۱۳۸۷ شناسایی شد که مربوط به یک مسافر از کشور مالزی بود ادامه داد: از آن سال به بعد موارد تب دنگی وارده در مسافران کشورهای جنوب شرق آسیا شناسایی می‌شود.

وی عنوان کرد: در یک مطالعه سرولوژی نیز حضور آنتی بادی ضد ویروس تب دنگی در ساکنین استان سیستان و بلوچستان نشان داده شده است، با این حال نتایج مثبت سرولوژی نمی‌تواند بیانگر عفونت قطعی تب دنگی باشد و شناسایی ژنوم یا جداسازی ویروس برای تایید عفونت لازم است.

شایسته گفت: بیماری تب دنگ عفونتی است که توسط ویروس دنگ ایجاد می‌شود و پشه‌ها عوامل منتقل کننده این ویروس هستند.

وی با تاکید بر لزوم همکاری با مرکز بهداشت برای انجام بررسی حشره شناسی تصریح کرد: این اقدامات لازم است برای رصد پشه آئدس در مکان‌های پرخطر همچون فرودگاه، پادگان‌ها، منطقه ویژه اقتصادی، اردوگاه مهاجران، ترمینال‌های مسافری و باری، شهرک‌های صنعتی و سدها انجام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از طرف دیگر آموزش دقیق و همه جانبه جمعیت‌های انسانی همچون کادرهای موجود در مکان‌های پرخطر، جمعیت‌های در تردد اعم از گردشگران، زائرین، تجار، پیله‌وران و رانندگان ترانزیت در نحوه رعایت اصول حفاظت فردی و مراقبت از خود در مقابله با عامل انتقال بیماری با استفاده از ظرفیت صدا و سیما، رسانه‌ها برای پیشگیری از بیماری بسیار موثر است.

وی یادآور شد: مراقبت بیماری و بیماریابی در جمعیت انسانی بویژه مسافران خارجی و درمان به‌موقع بیماران نقش مهمی در جامعه دارد.

شایسته گفت: تب دنگی نه تنها به عنوان گسترده‌ترین و سریعترین بیماری آربوویروسی در جهان مطرح بوده، به‌طوری که این بیماری از سال ۱۹۹۴ به عنوان یکی از اولویت‌های سازمان جهانی بهداشت در بحث پیشگیری و کنترل بیماری‌ها قرار گرفته است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: