چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۱۰۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
با انعقاد قرارداد با یکی از بانکهای عامل؛
عجب شیر پرس - به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد این تفاهم‌نامه از محل ماده ۵۶ منعقد شده است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آرش مصلح با اشاره به اینکه بانک توسعه تعاون ۴۵ میلیارد تومان برای این طرح پیش‌بینی کرد افزود: هم اکنون این سد بیش از ۴۰ درصد پیشرفت کاری دارد.
 
او با بیان اینکه سد تنگ سرخ بویراحمد در ۲۳ آذر سال ۱۳۹۰ با هدف تامین بلند مدت آب آشامیدنی و صنعت بویراحمد و بخشی از شیراز توسط وزیر وقت نیرو کلنگ‌زنی شد گفت: سد تنگ سرخ، سدی خاکی با هسته رسی و دریاچه‌ای به وسعت ۶۸۵ هکتار و با دو هزار و ۴ متر ارتفاع پی از سطح دریا در فاصله ۳۵ کیلومتری از شهر یاسوج واقع شده است.
 
وی یادآور شد:حجم مخزن و حجم تنظیم سالیانه این سد به ترتیب معادل ۱۲۵ و ۱۹۰ میلیون مترمکعب بوده و ارتفاع آن از پی معادل ۶۶.۵ متر، طول ۹۱۷ متر، عرض در پی ۲۷۰ متر و در تاج ۱۰ متر تعیین و در حال اجرا است.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گفت: علاوه بر ۳۵ میلیون متر مکعب زیست محیطی که براساس جدول مصوب و نیاز ماه‌های سال رها سازی می‌شود، حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب نیز از محل سد به پایین دست عبور خواهد کرد و همواره آب در بستر رودخانه جریان دارد.
 
وی تامین آب آشامیدنی شهر یاسوج و روستا‌های مسیر به میزان ۲۵.۵ میلیون متر مکعب در سال، تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان ۴۲.۴ میلیون متر مکعب، تامین آب زیست محیطی رودخانه به میزان ۳۳ میلیون مترمکعب، فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی با توجه به جذابیت توریستی منطقه، کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت به سازه‌های موجود در حاشیه رودخانه  را از جمله اهداف احداث سد تنگ سرخ عنوان کرد.
 
مصلح افزود: تامین آب آشامیدنی شهر شیراز به میزان ۷۲ میلیون مترمکعب را نیز از دیگر اهداف سد تنگ سرخ بوده که این میزان آب اضافه بر نیاز استان ما بوده و برای تامین آب شرب مورد نیاز مردم مرکز استان فارس مصرف می‌شود.
 
 فاز مطالعاتی این سد از سال ۱۳۸۸ و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۱ آغاز شد و علی‌رغم انقضاء مدت ۱۰ سال از زمان شروع طرح، سازه سد تقریباً معادل ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و سامانه انتقال آب شرب، صنعت و کشاورزی به شهر یاسوج و شبکه آبیاری و زهکشی که طبق مفاد موافقت‌نامه متبادله معادل ۴۵ درصد از حجم عملیات را به خود اختصاص داده، تاکنون شروع نشده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: