پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۱۰۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴
در مصاحبه اختصاصی با مدیر عامل شرکت تدبیر نوین سازان مطرح شد:
عجب شیر پرس - به طور طبیعی اگر بخواهیم بحث همه جانبه ای در مورد شعار سال یعنی تولید ملی حمایت از کار و سرمایه داخلی داشته باشیم، موضوعات و محورهای مختلف و متعددی را بایستی به بحث گذاشته و مسئله تولید را از زوایای مختلف بررسی نمائیم. از ضرورت‌ها و اهمیت تولید و چرایی آن که بگذریم، شناخت آثار و پیامدهای تولید در اقتصاد کشور و همچنین نقش آن در سایر عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ما بسیار مهم است. بحث از مبانی نظری و پایه‌های فکری و تئوریک موضوع، هم به لحاظ منابع و متون دینی و سیره معصومین(ع) و هم به لحاظ دانش اقتصاد و همینطور به لحاظ اسناد فرا دستی همچون قانون اساسی و سند چشم انداز و سیاست‌های کلی نظام نیز نه تنها راهگشای ایجاد درک صحیح از ماهیت تولید خواهد بود بلکه راهکارهای مشخصی را نیز در تحقق شعار سال به ما ارائه می نماید. شناخت وضع موجود تولید در کشور، بررسی نقاط قوت و ضعف آن و همچنین موانع و چالش‌های مسیر تولید و دریافت روشنی از آن نیز در این راستا لازم است. همچنانکه بررسی و شناخت زمینه‌ها و بسترهای موجود برای رونق بخشیدن به تولید ملی در سطح خرد و کلان، یک امر ضروری است. امروزه در همه جوامع بشری، تولید از اهمیت خاصی برخوردار است و همه انسان‌ها به نقش و اهمیت آن واقفند. به گونه‌ای که در یکی دو قرن گذشته افراط شکل گرفته در تولید، ناشی از مطلوبیت یافتن ذاتی آن است. از همین رو تولید، شاخص و معیار اصلی پیشرفت در یک کشور محسوب می‌شود و برای ما نیز به عنوان شاخص پیشرفت، ملاکی برای اندازه‌گیری سرعت، شتاب و میزان پیشرفت به شمار می‌رود.
لطفاً در وهله اول تاريخچه و چگونگي تاسيس و راه اندازي شرکت تدبير نوين سازان را تشريح نماييد؟
اين مجموعه در سال 1382 با مشارکت شرکت باووکو آلمان تاسيس شده است. شرکت باووکوي آلمان، قديمي ترين توليد کننده لوله هاي  پي اتيلن در دنياست و به عنوان برندي شناخته شده در اين زمينه به شمار مي رود. بنابراين مجموعه تدبير نوين سازان با مشارکت شرکت ياد شده آلماني توانسته است براي اولين بار در ايران به توليد لوله هايي با قطر 3 متر در شهرک سليمي آذربايجان شرقي دست بزند. مشارکت 49 درصدي شرکت باووکوي آلماني تا سال 1396 بود که بعد از آن اين درصد مشارکت به شرکت سايناي آلمان منتقل شد و 51 درصد اين شرکت هم مربوط به سهامداران ايراني است. در زمينه خدمات ارائه شده از طرف شرکت تدبير نوين سازان تا سال 1385ميتوان به پروژه هايي مانند جمع آوري آب هاي سطحي در شهرهاي مختلف، پروژه گلستان در اطراف پارک ائل گلي تبريز اشاره کرد که اين فعاليت‌ها در استان اصفهان هم ادامه داشته است. بعد از آن در سال 1386 موفق شديم براي اولين بار در دنيا، لوله هاي با قطر 5/2 متر را با مشارکت قرارگاه خاتم الانبياء در خليج فارس به کار ببنديم و در آب غرق کنيم. لذا از آنجايي که فرايند غرق کردن لوله هاي پلي اتيلن در آب يک فرايند پيچيدهاي دارد و با مشکلات عديده اي همراه است ما موفق شديم در دنيا براي اولين بار با قطر 2500 ميليمتر به اين کار اقدام نماييم. از سال 87 تا سال 96 به صورت تک وندوره در پارس جنوبي و پروژه هاي مختلف نفت و گاز، به فعاليت خودمان ادامه داديم. بعد از سال 1396 با سرمايه گذاري حدوداً 5/5 ميليون يورويي اقدام به راه اندازي دو خط توليد که در واقع سيستم منحصر به فردي به شمار ميرفتند، نموديم و با اين اقدام مان موفق شديم بزرگترين پروژه آب شيرين کن کشور که براي اولين بار با آبدهي يک ميليون ليتر آب در روز، طراحي شده بود لوله هاي مربوط به آن را توليد نماييم و در دسترس اين پروژه قرار دهيم.

محصولات توليدي شما بيشتر در چه زمينههايي مورد استفاده قرار ميگيرد و کاربرد عمده تري دارد؟
با توجه به مسئله کمبود آب در دنيا که به عنوان موضوع مهمي در ميان دول مختلف مطرح شده است و خصوصاً ايران که بخش اعظمي از آن، منطقه خشک محسوب ميشود نياز کشور را به آبرساني تشديد ميکند. در همين راستا فعاليت ما هم به اين جهت متمايل بوده و به طور کلي مربوط به خدمات دهي در مسئله آب و فاضلاب ميباشد طوري که با ارائه لوله هاي 300 ميليمتر تا 3000 ميليمتر، هم در زمينه توليد لوله و هم در بخش مخزن توانستيم به ارائه خدمات بپردازيم.

ورود تکنولوژي و تجهيزات مدرن را در داشتن کيفيت و بروز بودن توليدات خود چگونه ارزيابي ميکنيد؟
ما در زمينه فعاليتي خودمان در سنوات گذشته بواسطه دانشي که داشتيم عملاً تک وندوره اي و بدون رقيب کار کرديم. به عنوان مثال در همين پروژه آب شيرين کن خليج فارس، اگر ما حضور نداشتيم برنامه قطعي شان اين بود که از کشورهاي خارجي من جمله چين و يا از اروپا يا کشورهاي عربي لوله هاي مورد نيازشان را وارد کنند که اين کار مستلزم هزينه بسيار بالايي بود. لذا واضح است که وجود دانش فني مان و مشارکت علمي کشور آلمان نقش چشمگيري در رشد و پيشرفت کاري ما داشته است.

جايگاه فعلي توليد و صنعت را با توجه به پتانسيل بالاي استان آذربايجان شرقي در اين خطه تشريح نماييد؟
استان آذربايجان شرقي به عنوان يک استان صنعتي از جايگاه ويژهاي برخوردار بوده است ولي متاسفانه به دليل پاره اي مسائل پيش آمده، اين جايگاه کمرنگ شده و نسبت به ساير استانها سير نامطلوبي پيدا کرده است. در مجموع اين استان با توجه به آمار رسمي اعلام شده چهارمين استان صنعتي کشور ميباشد و واحدهاي کوچک صنعتي بسيار فعالي در اين منطقه وجود دارند که محصولات بسيار کاربردي را توليد مي کنند و لازم به اشاره ميدانم که در اين راستا مجموعه تدبير نوين سازان مشارکت هاي قابل توجهي را داشته است.

فروش و پخش محصولات شما در کدام مناطق کشور صورت ميگيرد و اگر در زمينه صادرات هم اقدامي داشتهايد بفرماييد؟
اين مجموعه در سالهاي 92 و 93 به طور تقريبي بيشتر از نصف محصولات خود را  به کشورهاي منطقه صادر نموده است. متاسفانه افزايش قيمت حمل و نقل و تراسپورت، آسيب جدي را بر اين مقوله وارد ساخت و از آنجايي که محصولات توليدي اين شرکت حجيم مي باشد در زمان حمل بار مقرون به صرفه نبوده و توجيح اقتصادي ندارد مخصوصاً در مواقعي که محصولات بار شده جهت ارسال تک سايز مي باشند. در دو سال گذشته هم بخش اعظم درآمد شرکت از بخش سپتيک و مخزن بوده است.

مهمترين ويژگيهاي خطوط توليدي راه اندازي شده در شرکت تدبير نوين سازان شامل چه بخشهايي ميشود؟
اين شرکت يک مجموعه علم محور مي باشد لذا دستگاه هايي که در کارخانه تدبير نوين سازان به کار گرفتيم از بروزترين سيستم هاي دنيا به شمار ميروند و داشتن اين پتانسيل و تجهيزات مدرن به نوعي برگ برندهاي در دست ماست تا فنيتر، آگاهانه تر و خلاقانه تر به سمت توسعه گام برداريم. بزرگترين نقطه قوت اين شرايط، اين است وقتي که مشتري هاي ما خاص هستند و از مجموع شرکت هاي نفتي و گازي به شرکت ما سفارش داده مي شود به دنبال اين هستند که از مواد اوليه با کيفيت و دسته اول استفاده شود، لذا مجموعه ما طوري عمل کرده است که از مواد بازيافتي به هيچ عنوان در توليداتش استفاده نمي کند و اين مسئله وجه تمايز شرکت تدبير نوين سازان در رسته کاري خود به شمار مي رود.

در جهت توليدات بيشتر، با کيفيت تر و مرغوب تر چه برنامه هايي را در اين زمينه مد نظر قرار داده يد؟
به لحاظ اينکه حساسيت بسيار بالايي را نسبت به جذب نفرات در قسمت هاي مختلف کارخانه اعمال مي کنيم با خروجي خوبي هم مواجه شده ايم. به عنوان مثال مسئول آزمايشگاه کارخانه که نظارت مستقيمي بر کيفيت محصولات دارد داراي تحصيلات دکتراي در رشته پليمر هستند و در مورد بقيه هم ميتوانم بگويم که از مقاطع کارشناسي تا ارشد در بين همکاران مان مشغول فعاليت هستند که در زمينه هاي مختلف به عنوان کارشناس به ارائه خدمات مي پردازند. از طرف ديگر هم بايد بيان کنم که خطوط توليدمان به طور کامل به صورت اتوماتيک کيفيت محصولات را کنترل ميکند. علاوه بر آن به پرسنل خودمان اين نگرش را القاء نموديم که هر فرد به عنوان کنترل کيفي عمل نمايد چرا که اين مجموعه به عنوان يک واحد توليدي با محصول کيفيت دار و همينطور با سابقه درخشان در کشور است که توانسته گام هاي مهمي را در جهت موارد مرتبط با زمينه کارياش براي ايجاد توسعه و رونق توليد ملي بردارد. در اين باره لازم به اشاره ميدانم که در طول ساليان متوالي و طي فعاليت اين مجموعه تا به حال هيچ محصولي به عنوان مرجوعي به اين شرکت عودت داده نشده است چرا که ملاک عمل ما با کمک گرفتن از دانش روز دنيا، توليد محصول با کيفيت مي باشد و در سنوات گذشته چندين بار به عنوان واحد نمونه صنعتي در استان معرفي گرديده است.

در راستاي فعاليت توليدي تان مواد اوليه را چطور تامين ميکنيد؟
خوشبختانه در طي چند سال اخير تهيه مواد اوليه ما کاملاً از پتروشيمي هاي داخلي تامين شده است. طي سالهاي 92 و 93 در اکثر پروژههاي خود از کشورهاي عربستان و کره جنوبي عربستان واردات مواد اوليه را انجام ميداديم ولي در پنج سال اخير موفق شده ايم که خودمان را در تامين مواد اوليه از کشورهاي خارجي بي نياز نماييم.

مشکلات حاکم بر عرصه توليد را در استان آذربايجان شرقي تشريح نموده و راهکارهايتان را در اين باب ارائه فرماييد؟
به اعتقاد بنده تمام شرکتهايي که در سطوح عالي کار ميکنند و از شروع فعاليت شان زمان زيادي گذشته،  مجهز و مسلط بر روال کارشان شده اند. چون شرکت يا کارخانه اي که نزديک 15 سال است در زمينه توليد فعاليت مي کند به طور قطع، خط توليدش را تکميل نموده و نيروي انساني اش را در چارچوب معين و منظمي به کار گرفته و تجهيزات و ماشين آلات خود را برقرار ساخته است، بنابراين شرکت هاي فعال، در حال حاضر نيازمند پروژه هاي مختلف هستند تا بتوانند به حيات خود و رشد و توسعه ادامه دهند. لذا در اين پروسه زماني که اکثر پروژهها در کشور خوابيده، صادرات راکد شده و موانع زيادي بر سر راه توليد خلق شده است و توسعه شهري انجام نگرفته و ساخت و ساز قابل توجهي صورت نميگيرد همه و همه باعث ميشوند که جلوي رشد و پيشرفت گرفته شود و رسيدن به جايگاهي که شايسته اين منطقه و خصوصاً استان آذربايجان شرقي است تحقق نيابد. از طرف ديگر لازم است جهت سير صعودي رشد در چرخه توليد با بکارگيري نيروهاي آموزش ديده و برخوردار از مهارت کافي، اين فرايند مسير اصلي و فني خود را طي نمايد.

به تعبير حضرتعالي مهمترين ويژگي و خصوصيات بارز يک توليد کننده و صنعتگر در چه مواردي ميتواند خلاصه شود؟
به نظر بنده امروزه چالش بزرگي که در بخشهاي مختلف دولتي و خصوصي نسبت به حوزه مديريت داريم اين است که افراد بدون داشتن تجربه لازم و اندوخته کافي، يک شبه وارد اين حوزه شده اند و چون بدون مهارت لازم به چرخه مديريت قدم نهاده اند با خروجي قابل قبولي هم مواجه نمي شوند و اين نهايتاً ضربه مهلکي بر پيکره سازمان مربوطه، کارخانه و يا شرکت مد نظر وارد ميسازد. يک مدير لازم است تا از پايين ترين سطوح کارخانه يا مجموعه، ارتباط نزديکي با اعضاي سازمان خود داشته باشد تا هم به مشکلات اصلي شان از نزديک واقف باشد و هم اينکه بر روند امور سازمان در قسمتهاي مختلف مسلط گردد و اطلاعات لازم و بروزي از مجموعه خود داشته باشد چرا که اين روش باعث رشد واقعي، افزايش کارايي و همينطور همدلي بين کارکنان آن سيستم خواهد شد.

کلام آخر، اگر حرفي در راستاي حمايت و توجه بيشتر مسئولان امر نسبت به توليد داريد بفرماييد؟
تنها بخشي که نجات دهنده کشور از وضعيت فعلي اقتصادي است، توليد و صنعت ميباشد. چون که توليد هر کشور قلب تپنده آن محسوب ميشود. بنابراين اگر بخواهيم کشور خود را بي نياز از وابستگي هاي غربي کنيم تنها راه آن، حمايت از توليد و صنعت کارخانجات بزرگ، فعال و همينطور شکوفاسازي واحدهاي کوچک توليدي است. توصيه من به تمام دولت مردان اين سرزمين و نمايندگان ملت در مجلس شوراي اسلامي اين است که تمام تمرکزشان را بر گسترش توليد منطقه و کشور برقرار سازند و با تمام انرژي و قدرت به سمت حمايت از بخش توليد، گام بردارند چون راه نجات اين کشور و شکوفاسازي اقتصاد فقط از بخش توليد ميگذرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: