شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۱۰۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
عجب شیر پرس - مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: با توجه به ممنوعیت کشت برنج به عنوان محصول آب بر و به علت کمبود آب در استان طی چند سال گذشته، سطح زیر کشت این محصول از پنج هزار به سه هزار هکتار کاهش یافته است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، اقبال گراوندی روز دوشنبه اظهار داشت: ۲۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در بحث کشت انواع محصولات در استان ایلام وجود دارد که از این میزان ۱۵ هزار هکتار آن مربوط به کشت محصولات آب بر است.

وی افزود: یکی از اقدام های مناسبی که در حوزه کشت محصولات آب بر در استان انجام گرفته کاهش کشت برنج است، لذا با توجه به اینکه نمی توان ممنوعیت کشت را به طور کامل اجرایی کرد، محدودیت هایی در این خصوص برای کشاورزان اجرا شد که این میزان از پنج هزار هکتار در سطح اراضی استان به میزان سه هزار هکتار کاهش یافته است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی ایلام با اشاره به مشوق های ارائه شده در خصوص تغییر نوع کشت جهت مدیریت مصرف آب یادآور شد: جهت مقابله با بحران آب در بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی ایلام اقدام دیگری که انجام داد، زمان کشت محصولات بهاره را به کشت پاییزه تغییر داده است.

گراوندی با بیان اینکه خشکسالی‌های پی‌درپی منابع آبی بخش کشاورزی در استان را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: کشاورزان و بهره‌برداران به طور طبیعی و متناسب با شرایط خود به کاهش سطح کشت بهاره و افزایش کشت در پاییز اقدام خواهند کرد.

وی از تغییر الگوی کشت از بهاره به پاییزه به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های بخش کشاورزی استان برای مدیریت بهتر منابع آبی نام برد و گفت: جهت کنترل بحران آب تمام چاه های کشاورزی به نصب کنتور حجمی متصل شده اند، در مقابل تمام چاه ها و ایستگاه های پمپاز آب به سیستم نوین آبیاری تحت فشار مجهز شده اند.

استان ایلام طی ۲ سال متوالی اخیر شاهد کاهش بارش بوده و دچار خشکسالی شده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: