جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۱۰۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل خبر داد:
عجب شیر پرس - رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: تاکنون هزار و ۵۰۰ نمونه خون بندناف نوزاد در بانک خون بندناف رویان استان اردبیل منجر به عقد قرار شده است که از این تعداد نزدیک به هزار و ۴۰۰ نمونه فریز و ذخیره‌سازی شده است .
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، مهران اوچی اردبیلی ۹ آبان با اعلام این خبر تصریح کرد: بانک خون بندناف رویان جهاد دانشگاهی از زمان تأسیس، فعالیت‌های خود را در راستای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به خانواده‌هایی که در آستانه تولد فرزند بوده و نیاز به ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی دارند، آغاز کرده و همواره تلاش بر گسترش این اطلاع‌رسانی‌ها داشته است.

وی با اشاره به اینکه دفتر بانک خون بندناف استان با داشتن همکار خونگیر و شعبه در شهرهای مشکین‌شهر، پارس‌آباد، خلخال و گرمی نیازمند اطلاع‌رسانی هرچه بیشتر در این زمینه است، ادامه داد: باتوجه‌به آمار موالید استان این میزان از ذخیره‌سازی نشان از عدم اطلاع‌رسانی مناسب به شهری‌های استان از مزایای این خدمات دارد که این امر نیازمند آگاهی‌سازی از طریق رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیمای استان است.

اوچی اردبیلی ادامه داد: در راستای تبلیغات و معرفی دفتر بانک خون بندناف و مزایا و پیامدهای ذخیره‌سازی خون بندناف در استان نشست‌های مستمر با پزشکان متخصص زنان و زایمان، اطفال و کودکان، اصحاب رسانه، کارگاه آموزشی برای ماماهای استان، مصاحبه تلویزیونی و رادیویی انجام شده و این روند ادامه دارد.

عضو هیئت‌علمی جهاد دانشگاهی اردبیل با بیان اینکه خون بندناف منبعی از سلول‌های بنیادی خون‌ساز است و می‌تواند در روند درمان بیماری‌های بدخیم مورداستفاده قرار گیرد، اظهار کرد: بسیار مهم ضروری است تا همه اقشار جامعه و خانواده‌ها از علت ذخیره‌سازی و موارد استفاده خون بندناف اطلاع و آگاهی لازم را داشته باشند تا از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.

اوچی اردبیلی اظهار کرد: خون بندناف، مملو از سلول‌های بنیادی خون‌ساز است که در بیماری‌هایی که منشأ خونی دارند، همچون انواع سرطان خون، تالاسمی، کم‌خونی‌های مادرزادی، آنمی آپلاستیک، لنفوم‌های هوچکن و غیرهوچکن، فلج مغزی و اوتیسم با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف قابل‌درمان هستند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۵۰۰ نمونه خون بندناف نوزاد در بانک خون بندناف رویان استان اردبیل منجر به عقد قرار شده است که از این تعداد نزدیک به ۱۴۰۰ نمونه فریز و ذخیره‌سازی شده است، گفت: در سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ نمونه خون بندناف نوزاد ذخیره‌سازی شده است.

اوچی  اردبیلی گفت: در پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ مورد بیماری فلج مغزی و اوتیسم در قالب کارآزمایی بالینی در تهران پیوند انجام شده است که چند مورد از این پیوند مربوط استان اردبیل نیز است که نتیجه بعد از بهبودی اعلام خواهد شد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: خون بندناف از ۵۰ سی‌سی تا ۲۰۰ سی‌سی بستگی به جفت و بندناف هر نوزاد متفاوت است و در این میزان باید حداقل ۶۰۰ میلیون سلول زنده موجود باشد و خون بندنافی که دارای تمامی این شرایط باشد می‌توان برای ذخیره‌سازی آن اقدام و بیش از ۲۵ سال آن را ذخیره‌سازی کرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: