پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۱۰۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
عجب شیر پرس - مدیر جهاد کشاورزی خلخال از برداشت ۱۶ هزار تن انواع سیب پاییزه از باغ‌های میوه این شهرستان خبر داد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، محمد شاطرخاطر روز پنجشنبه با بیان اینکه از مجموع یکهزار و ۸۰۰ هکتار باغ‌های سیب این شهرستان هزار و ۱۰۰ هکتار بارور است، گفت: با توجه به میانگین عملکرد ۱۷ تن در هکتار این محصول باید مقدار سیب برداشت شده امسال به بیش از ۲۰ هزار تن می رسید که به علت خشکسالی تولید و برداشت این محصول در مقایسه با عملکرد مناسب آن ۴ هزار تن و نسبت به تولید سال گذشته ۲ هزارتن کاهش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی استان اردبیل سرمازدگی بار و سردرختی درختان میوه و باغ‌های سیب در بهار سال‌های گذشته را علت اصلی کاهش تولید محصول سیب  در این شهرستان عنوان کرد و گفت: میزان خسارات سال ۹۷ این شهرستان به حدی بود که مجموع سیب تولیدی آن سال  به ۱۰۰ تن کاهش یافت.

وی اظهارکرد: برداشت انواع سیب پاییزه خلخال شامل ۲ نوع سیب لبنانی سفید و قرمز و انواع سیب‌های محلی پاییزه است که برداشت این محصول از نیمه دوم مهر آغاز شده و تا ۱۵ آبان ادامه می‌یابد.

شادخاطر با بیان اینکه تولید ارگانیک سیب در باغ‌های سیب خلخال موجب افزایش کیفیت محصول تولیدی این شهرستان وافزایش خریداران شده ، افزود: در این شهرستان انواع سیب پاییزی از ارقام لبنانی رد و گلدن، سیب توزلی و خره‌پوست محلی تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلخال با بیان اینکه بیشتر باغداران سیب را به صورت سنتی و با کمترین استفاده از کود و سموم شیمیایی تولید می‌کنند، افزود: در سال‌های اخیر جهاد کشاورزی توسعه و کشت باغ‌های سیب متراکم و پاکوتاه را در بین باغداران منطقه در دستور کار قرار داده که این کار افزایش محصول و بهره‌وری بیشتر باغ‌های سیب را سبب خواهد شد.

وی اظهارکرد: خلخال سهم مهمی در تامین میوه سیب استان اردبیل و استان‌های همجوار را داشته و این محصول با نگهداری در سردخانه‌های شهرستان و توزیع آن در فصل زمستان و بهار سهم عمده‌ای را در تامین میوه شب عید مردم دارد.

شهرستان خلخال در ۱۱۵ کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد و از مجموع ۴۵ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی این شهرستان هفت هزار و ۵۰۰ هکتار به انواع باغ میوه دانه‌دار ، هسته‌دار و خشکباری اختصاص داده شده که از این میزان یکهزار و ۸۰۰ هکتار را باغ‌های سیب تشکیل می‌دهد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: