يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۰۵۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
با دستور رییس جمهور
عجب شیر پرس - رئیس جمهور به طور همزمان و از طریق ویدئوکنفرانسی علاوه بر افتتاح ۲ واحد گازی نیروگاه آریان زنجان، سه واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی نیروگاه‌های فردوسی، جهرم، ارومیه، واحد بخار ۱۸۰ مگاواتی هریس را به بهره‌برداری رساند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، رسول اسماعیل‌زاده مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان گفت: واحد بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی هریس به ظرفیت ۱۸۰ مگاوات امروز به شبکه سراسری برق کشور متصل شد.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی در مراسم افتتاح این طرح ها، حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای ساخت پروژه‌های یاد شده را ۲۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: برای نخستین بار در کشور یکهزار مگاوات واحد نیروگاهی حرارتی به بهره‌برداری می رسد و با افتتاح واحدهای بخار یاد شده سالانه بیش از یک میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

عبدالرسول پیشاهنگ با بیان اینکه این طرح‌ها با همت و توان نیروهای متخصص داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان و سازنده نیروگاه ایرانی انجام شده است، گفت: با بهره‌برداری از این ۶ طرح در مجموع ۱۰۲۶ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده خواهد شد.

وی افزود: افتتاح چهار واحد بخار یاد شده سالانه بیش از یک میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم با افزایش ۶ هزار مگاواتی تولید برق در یک‌سال، رکورد افزایش ظرفیت تولید برق  طی یک‌سال را بر جای گذاشت.

در حال حاضر ظرفیت نصب شده نیروگاهی کل کشور ۸۹ هزار ۳۶۵ مگاوات ‌‏است که سهم نیروگاه‏های حرارتی ۷۲ هزار و ۶۱۴ مگاوات (۲/۸۱درصد)، برق‏آبی ۱۲ هزار و ۸۷ مگاوات (۶/۱۳درصد)، اتمی هزار و ۲۰ مگاوات (۱/۱ درصد)، و تولید پراکنده و تجدید‏پذیر و دیزلی ۳ هزار و ۶۴۴ مگاوات (۱/۴ درصد) می‌باشد.
 
عملکرد دولت سیزدهم در بخش برق

از شروع فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۲۲ واحد نیروگاه حرارتی در مجموع به ظرفیت ۳ هزار و ۶۱۴ مگاوات به بهره‌‏برداری رسیده است که از این میزان ۱۵ واحد نیروگاهی در مجموع به ظرفیت ۲ هزار و ۴۶۰ مگاوات از ابتدای سال ۱۴۰۱ وارد مدار شده و طبق برنامه، تا پایان سال، ۱۳ واحد نیروگاه حرارتی دیگر به ظرفیت هزار و ۸۸۰ مگاوات نیز به بهره برداری خواهد رسید.
همچنین در دوره اوج بار سال جاری با ارتقای توان عملی تولید، ۱۰۳۵ مگاوات در ۲۵۸ واحد نیروگاهی به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است.

این اقدامات بر اساس روش‌های دانش‌بنیان و با هزینه‌ای کمتر از ۵ درصد هزینه احداث نیروگاه‏های جدید، اجرا شده است.

 نیروگاه سیکل ترکیبی هریس در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر هریس به سمت تبریز واقع شده است.

عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی هریس در ۲ فاز ۵۰۰ مگاواتی از اواخر سال ۱۳۹۵ آغاز و فاز نخست آن در سال ۱۳۹۸ بهره برداری شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: