دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۱۰۵۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
عجب شیر پرس - رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: بر اساس نقشه‌های همدیدی و آخرین تصاویر ماهواره‌ای، فعالیت سامانه بارشی در این استان تا سه روز آینده ادامه داشته و موجب بارش برف در ارتفاعات و کاهش محسوس دما می‌شود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، محمد امیدفر روز شنبه با بیان اینکه در این مدت جوی ناپایدار در استان حاکم می شود، افزود: این وضعیت موجب ابرناکی، وزش باد گاهی تا نسبتا شدید و بارش باران گاهی به ضورت رگبار همراه با غرش آذرخش در استان می شود.

وی با اشاره به اینکه بروز مه نیز دور از انتظار نیست، اظهار داشت: در این وضعیت جوی، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها، اختلال در تردد، اصابت آذرخش و در نواحی مستعد بارش تگرگ وجود دارد.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: کاهش محسوس دما و بارش شدید باران و تگرگ در برخی مناطق موجب بروز خسارت به محصولات باغی و کشاورزی می شود بنابراین کشاورزان و باغداران اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز خسارت انجام دهند.

امیدفر، با بیان اینکه به علت وزش باد شدید احتمال سقوط و یا پرتاب اجسام سبک، سقوط تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به سازه های سبک وجود دارد، از مردم خواست اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی را انجام دهند.

وی ادامه داد: با عبور این سامانه بارشی، از روز سه شنبه جوی نسبتا پایدار در استان حاکم می شود و دمای هوای استان به صورت نسبی افزایش می یابد.

وی یادآوری کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ورزقان با دمای چهار درجه و مراغه، بناب، ملکان و میانه با دمای ۱۳ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب سردترین و گرمترین شهرهای استان بودند و دمای تبریز در این مدت به ۹ درجه سانتی گراد رسید.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: