پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۱۰۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
عجب شیر پرس - طالبان در اولین معامله اقتصادی بین‌المللی بزرگ خود پس‌از به قدرت رسیدن، یک قرارداد با روسیه برای واردات بنزین، دیزل، گاز و گندم امضا کرده است.
به‌گزارش عجب شیر پرس به نقل از تسنیم، نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت طالبان یک قرارداد کوتاه‌مدت با روسیه برای واردات بنزین، دیزل، گاز و گندم به افغانستان امضا کرده‌است.

وی گفت روسیه قیمت این محصولات را پایین‌تر از شاخص جهانی برای افغانستان اعلام کرده‌است.

این قرارداد که اولین معامله اقتصادی بین‌المللی بزرگ طالبان پس‌از به قدرت رسیدن در سال گذشته‌است، می‌تواند به کاهش انزوای آن در دنیا کمک کند. ارتباط افغانستان از سیستم بانکی جهانی قطع شده‌است.

هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد. روسیه هم از این قاعده مستثنی نیست، اما مسکو در آستانه سقوط کابل میزبان رهبران این گروه بود و سفارت روسیه یکی از معدود سفارتخانه‌هایی است که هنوز در پایتخت افغانستان فعالیت می‌کند.

   
عزیزی گفت این قرارداد شامل واردات سالانه 1 میلیون تن بنزین، 1 میلیون تن دیزل، 500 هزار تن ال‌پی جی و 2 میلیون تن گندم است.

وزارت انرژی و کشاورزی روسیه هیچ اظهارنظری در این‌مورد نکرده‌است.

عزیزی گفت این قرارداد برای مدت نامشخصی ادامه دارد و پس‌از آن در صورت رضایت دوطرف، در مورد امضای یک قرارداد طولانی‌مدت‌تر تصمیم‌گیری خواهد شد. وی هیچ اطلاعاتی در مورد قیمت و شیوه‌های پرداخت نداد اما گفت روسیه توافق کرده برای کالاهایی که از طریق جاده‌ای و ریلی به افغانستان می‌رسند تخفیف در نظر بگیرد.

این قرارداد پس‌از حضور چند هفته‌ای یک تیم فنی از افغانستان در مسکو و مذاکرات فراوان به امضا رسید.

از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، اقتصاد این کشور به‌خاطر قطع کمک‌های بین‌المللی و تحریم‌هایی که ارتباط آن با سیستم مالی جهانی را قطع کرده وارد بحران شده‌است.

عزیزی گفت اطلاعات بین‌المللی نشان می‌دهد بیشتر مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و وزارت‌خانه او تلاش می‌کند از طریق معاملات بین‌المللی از تجارت و اقتصاد کشور حمایت کند.

وی گفت افغانستان از ایران و ترکمنستان هم نفت و گاز وارد می‌کند و روابط تجاری مستحکمی با پاکستان دارد اما باید شرکای تجاری خود را افزایش دهد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: