جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۱۰۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
بر اساس تفاهم‌نامه مشترکی صورت گرفت
عجب شیر پرس - بر اساس یک تفاهم‌نامه مشترک بین سه نهاد، پرداخت ۹۳۳ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش و ۲۳۴ هزار میلیارد تومان سرمایه ثابت به بخش صنعت و معدن از سوی بانک‌ها در سال جاری هدفگذاری شده است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی، تفاهم نامه مشترکی درباره نحوه تامین مالی تولید در سال ۱۴۰۱ منعقد شده است.

بر اساس این تفاهم نامه، پرداخت ۹۳۳ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش و ۲۳۴ هزار میلیارد تومان سرمایه ثابت به بخش صنعت و معدن از سوی بانک‌ها در سال جاری هدفگذاری شده است.

گفتنی است تسهیلات پرداخت شده به بخش صنعت و معدن از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری در سال گذشته بیش از ۸۹۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

همچنین استفاده از ابزارهای تامین مالی زنجیره‌ای مانند اوراق گام و برات الکترونیکی در معاملات بورس کالا به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، تخصیص ۵۰ همت تسهیلات بازسازی، نوسازی و احیای واحدهای تولیدی و پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورتحساب الکترونیک حداقل به میزان ۷۰ درصد تسهیلات و اعتبارات بانک‌ها تا پایان سال جاری از دیگر هدف‌های مهم این توافق است.

همچنین راه‌اندازی سامانه جامع وثایق و توسعه تامین مالی زنجیره‌ای مبتنی بر پلتفرم‌های بانکی به میزان ۲۰ درصد تسهیلات سرمایه در گردش شبکه بانکی تا پایان سال از جمله دیگر هدفگذاری این توافق است.

در بند دیگری از توافقنامه مقرر شده که تا پایان سال ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش زنجیره نفت، گاز پتروشیمی، صنایع شیمیایی و زنجیره صنایع غذایی و کشاورزی با استفاده از ابزار تامین مالی زنجیره‌ای، تامین شود.

در تفاهم نامه آمده که «در راستای تحقق اهداف شعار سال مبنی بر حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال‌آفرین، برای تقویت راهکارهای تامین سرمایه در گردش تولید و در ادامه سیاست‌های دولت سیزدهم درباره ارتقاء و بهبود شیوه‌های تامین مالی تولید و هدایت منابع و اعتبارات به سمت فعالیت‌های مولد در جهت رشد تولید، برنامه‌هایی در ۲۲ بند مورد توافق وزرای اقتصاد و صمت و رئیس‌کل بانک مرکزی قرار گرفته و مقرر شده همه اقدام‌های لازم بر اساس تفاهم‌نامه، مورد اجرا و پیگیری قرار گیرد. بر این اساس کمیته‌ای متشکل از معاونان دستگاه‌های مذکور تشکیل شده و به صورت مستمر روند اجرای اقدامات تفاهم‌نامه را پیگیری و نظارت کند».
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: