پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۱۰۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
عجب شیر پرس - معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ارز ترجیحی موجب شد تا صنعت داروسازی از اهداف پیشرو فاصله بگیرد و این صنعت به نابودی کشیده شود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، دکتر«بهرام دارایی» روز شنبه در نشست با انجمن های داروسازان و شرکت‌های داروسازی استان مرکزی در اراک، افزود: افراد و کسانی که ارز ترجیحی را در سال ۹۷ پایه گذاری کردند موجب شدند این صنعت مهم در حوزه درمان، به ورطه نابودی کشیده شود.

وی اظهار داشت: بازار رقابت و کیفیت در صنعت دارویی از بین رفت و موجب شد این صنعت که ۹۸ درصد نیاز کشور را تامین می کرد، قدرت و توان خود را از دست بدهد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: دو میلیارد دلار ارز برای دارو سال گذشته اختصاص یافت درحالی که نیاز کشور چهار میلیارد دلار پیش بینی شده بود و امید است این مهم افزایش یابد.

وی اظهار داشت: دولت سیزدهم با تمام وجود و با آبرو به میدان آمده تا عقب ماندگی ها را در زمان کوتاهی رفع کند و توفیقاتی نیز در یکسال گذشته به دست آمده است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با بیان اینکه کمبود دارو در جهان وجود دارد، گفت: دارو یکی از گرانترین اقلام کالاها در دنیا به شمار می ورد و آمریکا یکی از محورهای اصلاحات خود را چانه زنی برای کاهش قیمت دارو با شرکت‌های دارویی قرار داده است.

دکتر دارایی افزود: هم اکنون کشور آلمان با کمبود ۲۵۰ قلم دارو از جمله داروهای خاص مواجه است و باید این کمبودها که در سراسر جهان وجود دارد با مدیریت هوشمندانه حل شود.

وی اظهار داشت: بیشترین مصرف سرم در طول تاریخ ایران مربوط به تابستان گذشته بود که برای جبران کمبودها، واردات انجام شد و باید این شرایط به وضعیت عادی تبدیل شود.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره پوشش نسخه الکترونیکی نیز گفت: پوشش نظام نسخه الکترونیکی از ۲۵ درصد اکنون به بیش از ۹۰ درصد رسیده و پزشکان موظف به صدور نسخه الکترونیکی هستند.

دکتر دارایی با ممنوع برشمردن فروش دارو در بستر فضای مجازی افزود: فعالیت اپلیکیشن اسنپ در حوزه خرید، فروش و توزیع دارو غیرقانونی است.

وی اظهار داشت: توزیع دارو بر اساس قانون فقط باید در داروخانه ها و زیر نظر مسئول فنی انجام شود و فعالیت اسنپ در حوزه خرید، فروش و توزیع دارو، تخلف محرز و آشکار است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سیاست‌ها و تصمیمات غلط در حوزه کرونا مشکلات بسیاری برای کشور رقم زد اما تامین دارو برای درمان مبتلایان به کرونا به هر روش با توجه به مصلحت کشور در دولت مردمی تامین شد.

دارایی، با تاکید بر حمایت از تولید داخل در حوزه درمان، افزود: باید در کنار حمایت از تولید داخل، سلامت مردم را نیز در اولویت قرار داد و دولت باید در کنار رویکردهای انقلابی نسبت به حل مشکلات به صورت علمی و منطقی عمل کند.

وی اظهار داشت: مجلس و دولت۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار سال گذشته برای درمان بیماران سخت درمان درنظر گرفتند و امیداست این میزان اعتبار سال آینده به ۲ برابر افزایش یابد.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: برای کمک به تامین داروی بیماران سخت درمان، صندوقی ایجاد شده و تلاش می شود تا هزینه این بیماران به صفر برسد.

دکتر دارایی، به حجم داروها در داروخانه ها اشاره کرد و افزود: لازم است این شیوه در داروخانه ها اصلاح و مدیریت مناسب در این خصوص صورت گیرد.

وی اظهار داشت: سال گذشته ۳۰ قلم دارو و امسال نیز ۳۰ قلم دیگر به فهرست بیمه‌ای اضافه شد تا مشکل بیماران برطرف و اکنون مشکلی در تامین فاکتور ۸ وجود ندارد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:دولت ها به تنهایی نمی‌توانند تمام هزینه‌های حوزه درمان و سلامت را فراهم کنند و لازم است از ظرفیت سمن‌ها در این عرصه استفاده شود.

دکتر دارایی افزود: برنامه‌ریزی برای برخط شدن تمامی سیستم بهداشت و درمان و سلامت کشور درحال انجام است و این اتفاق بدون شک در مسیر تحقق شفاف سازی و جلوگیری از هدررفت منابع مردم است.

وی اظهار داشت: شمار شرکت‌های پخش دارو در کشور زیاد است، اما عملکرد ضعیفی دارند و این شرایط باید درست مدیریت شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: