جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۱۰۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
عجب شیر پرس - نوآموزانی که تا دیروز در کوچه و خانه مشغول بازی با هم‌سن و سالان خود بودند از روز شنبه دوم مهرماه با ورود به پیش‌دبستانی و دبستان به عنوان غنچه‌ها و شکوفه‌ها، همکلاسی شدند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، برخی از دانش‌آموزان برای رسیدن به مدرسه جدید خود از همین دوم مهرماه بی‌قرار بودند، اگر چه ترافیک صبحگاهی در برخی خیابان‌های شهرکرد مشاهده شد، اما با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی و مدارس تا حدودی بعد از یک ساعت از آغاز مدارس، بار ترافیکی در مقابل مدارس کاهش یافت و ترافیک در خیابان‌ها روان شد.

همکلاسی‌ها جدید یا با خودرو شخصی پدران به مدرسه آمده بودند،یا دست در دست مادران پیاده راهی خانه جدیدی به نام مدرسه و پیش‌دبستانی شدند و در این مسیر نخستین مرحله از کسب علم آموزی‌شان را رقم زدند.

امسال در چهارمحال و بختیاری در بخش پیش‌دبستانی ۱۹هزار و ۵۰۰ نوآموز در ۸۵۰ مرکز پیش‌دبستانی تحصیل علم و فرهنگ را آغاز کردند و از امروز به صورت رسمی همبازی‌های دیروزشان اکنون همکلاسی‌شان هستند.

مراکز پیش‌دبستانی و مهدهای کودک به صورت رسمی زیر نظر آموزش‌وپرورش فعالیت‌می‌کنند و موظف به رعایت سرفصل‌های تربیتی و آموزشی تعیین شده از طرف سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک هستند.

امسال در بخش کلاس اولی‌ها، نیز۲۱ هزار دانش‌آموز کلاس تحصیل علم و دانش را در چهارمحال‌ و بختیاری را آغاز کردند تا وارد یک زندگی جدیدی به نام تحصیل در مدرسه شوند.

به گفته کارشناسان، برای نوآموزان و دانش‌آموزان پایه علاوه بر تحصیل در مدرسه، باید نگاهی عمیق به بخش تعلیم و تربیت در خانواده و در مدارس کنار هم داشت.

برخی از کارشناسان حوزه آموزش عقیده دارند، والدین با کودکان به تعامل می‌پردازند و از این
طریق نحوه مناسب رفتار را به آنان آموزش داده و آنان را برای زندگی در جامعه آماده می‌سازند.

به نظر ویگوتسکی روانشناس، کودکان زمانی یاد می‌گیرند که فعالیت‌ها، عادت‌ها، واژگان و افکار اعضای جامعه در آنان نهادینه شود. شکل‌گیری روحیه همکاری اساسی‌ترین بخش یادگیری در محیط مدرسه است.

تحقیقات نشان داده است که همکاری سبب رشد پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان و ارتقا سطح یادگیری از طریق تعامل می‌شود. نتیجه آنکه، فعالیت‌های اجتماعی واجد اهمیت‌اند و سبب توجه بیشتر دانش‌آموزان به تکالیف‌شان می‌شود و وقتی دانش‌آموزان بدانند در کنار سایر دانش‌آموزان به فعالیت می‌پردازند جدی‌تر کار می‌کنند تا کیفیت کارشان را بهبود بخشند.

یک کارشناس ارشد روانشناسی می‌گوید: برای دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و پایه باید آموزش رسمی در کنار آموزش در خانه توام باشد و خانواده نباید همه بار تحصیل را بر روی دوش معلم و مدرسه بگذارد.

مهدیه شمس افزود: اهمیت آموزش و پرورش پیش از دبستان در دوران کودکی در کیفیت بخشی به زندگی کودکان و تاثیر آن بر سال‌های تحصیل و پس از آن واضح و مبرهن بوده و در پژوهش‌های بسیاری نیز به اثبات رسیده است.

به گفته وی، آنچه ضروری است ک بیشتر به آن پرداخته شود، کیفیت این آموزش‌ها است،آموزش‌های متداول برای دوره آمادگی یا پیش از دبستان در جامعه نقش مهمی در شکل گیری شخصیت تحصیلی دانش‌آموز در دوره‌ها بعدی و آموزشی دارد.

شمس یادآور شد:آموزش‌پیش دبستانی به تمامی آموزش‌هایی اطلاق می شود که از بدو تولد تا رسیدن نوآموز به کلاس اول دبستان ادامه می‌یابد و از اساسی‌ترین و مهمترین مراحل رشد و تعالی کودکان است که بخشی از این آموزش بر عهده خانواده‌هاست که نباید از آن غافل باشند.

به گفته وی، توجه به مهارت‌های اجتماعی برای نوآموزان پیش‌دبستانی مانند دورانی که با همسالان خود بازی می‌کند، اهمیت دارد و این مهارت‌ها با شعرخوانی، کاردستی، آموزش‌های بازی محور می تواند به نوآموز منتقل شود.

امسال همزمان با آغاز سال تحصیلی ۲۲۰ هزار دانش‌آموز چهارمحال و بختیاری راهی مدرسه شدند تا مشغول فراگیری علم و دانش شوند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: