جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۱۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸
در گفتگوی اختصاصی با مسئولین اتحادیه نمایشگاه‌داران مطرح شد:
اتحادیه نمایشگاه‌داران تبریز، یکی از اتحادیه‌هایی است که در سال‌های اخیر و بنا بر مشکلات اقتصادی با چالش‌های فراوانی رو در رو بوده است لیکن با مدیریت کارآمد توانسته است بخش عمده‌ای از مشکلات را تحت مدیریت قرار دهد، از این رو مصاحبه‌ای با آقایان حسن جدیری، ریاست اتحادیه و ابراهیم مددیان نایب رئیس این اتحادیه که در انتخابات اتحادیه کشوری بهمن 89 کسب رای اول در سطح ایران را در کارنامه خود داشته و نیز از متولیان طرح کد رهگیری معاملات می‌باشد، ترتیب دادیم که مشروح آن از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد:
نمایشگاه اتومبیل پلی است بین خریدار و فروشنده

جناب آقای جدیری، بفرمایید وضعیت بازار خودرو چه تاثیری بر معیشت نمایشگاه داران داشته است؟
همانطور که مستحضرید سال 94 رکود مطلق بر بازار حاکم بود و بر همین اساس اعضای این صنف نیز از تبعات رکود موجود در بازار متاثر گشته‌اند. پر واضح است تعداد کثیری از همکاران، خصوصا واحدهای اجاره‌ای حتی قادر به پرداخت اجاره بهای واحد خود نیز نبودند و بر این اساس جبرا شغل خود را تغییر دادند، بخش دیگری از همکاران نیز که دارای واحد‌های صنفی متعلق به خود بودند، بنا بر شرایط اقتصادی فعلی، ترجیح داده‌اند از ادامه فعالیت در صنف نمایشگاه اتومبیل انصراف دهند و واحد‌های خود را به اجاره واگذار کنند که این مساله نشان دهنده وخامت وضعیت اقتصادی فعالین این صنف است.

 نقش نمایشگاه های اتومبیل را در بازار خودرو کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اساسا می‌توان گفت یک نمایشگاه اتومبیل پلی است بین خریدار و فروشنده و مکانی امن برای متعاملین جهت انجام معاملات سالم و مطمئن از لحاظ فنی، اسناد ، تبادل ثمن معامله و غیره. در کل نمایشگاه های اتومبیل را می‌توان ویترین فروش تولید کنندگان خودرو در کشور می‌دانست.

مهمترین مشکلات پیش روی نمایشگاه داران را چه می‌دانید؟
از جمله مشکلات عمده نمایشگاه داران رکود بازار است که این معضل در سال‌های گذشته بی سابقه و چشمگیر بوده و بر این مبنا شاهد هستیم که فعالیت‌های معاملاتی به کندی انجام می‌گیرد.
 تبعات ناشی از رکود و افزایش هزینه‌ها از جمله اجاره‌بها، مالیات، هزینه های روزمره ( برق، گاز، تلفن، بیمه، کارگر و ...) تحت الشعاع خود قرار داده و در این میان برخی مسایل دیگر، از لحاظ روحی ضربه مضاعفی به مسئولین واحدهای صنفی وارد می‌کند که انصراف وابطال حدود 40 واحد صنفی از همکاران ازابتدای امسال ناشی از همین امر است.

آیا احداث شهرک نمایشگاهی اتومبیل را به سود اعضای این صنف می‌دانید یا به ضرر آن؟
احداث شهرک نمایشگاهی را از ابعاد مختلفی می‌توان ارزیابی کرد امروزه در کشورهای پیشرفته دنیا این امر صورت گرفته و به نظر می‌رسد در کشور و شهرها نیز به نفع اعضاء و نهایتا متعاملین خواهد بود. البته به شرط اینکه سازندگان شهرک موقعیت مکانی را انتخاب کرده، امکانات و تسهیلات لازم را فراهم آورده و در نهایت تعامل و هماهنگی و همکاری با ارگان‌های ذیربط و اتحادیه را داشته باشند. چرا که محقق شدن این کار صرفه جویی در وقت متعاملین بوده و طرفین از یک مجتمع خودرویی راحت تر و سریع تر می‌توانند به هدف خود که همانا خرید یا فروش می‌باشد، برسند. این امر علاوه بر صرفه جویی در وقت کاهش ترافیک را هم موجب خواهد شد. باید اذعان داشت ترافیک یکی از مهمترین و اصلی ترین دغدغه های شهری و اجتماعی می‌باشد. در این اثنا ابراهیم مددیان نائب رئیس اتحادیه با افتتاح اولین نمایشگاه بنام «زرین خودرو» در شهرک مبل و خودروی الماس تبریز خواسته تا مشوقی برای سایر اعضاء باشد.

ای کاش اخذ مالیات بر درآمد بود نه مالیات بر سابقه مالیاتی

جناب آقای مددیان، مهمترین علت رکود در بازار خودرو را چه می‌دانید؟
عدم ثبات اقتصادی و پیگیری روند مذاکرات هسته‌ای و کمبود نقدینگی متعاملین را تا روشن شدن اوضاع  اقتصادی مجبور به عقب نشینی و احتیاط در معاملات نموده و همچنین عرضه بیشتر و تقاضای کمتر و بی کیفیتی تولیدات نیز از عوامل تشدید رکود به شمار می‌روند و  بر گسترش دامنه رکود در این بازار تاثیر به سزایی داشته اند.

آیا اختیارات اتحادیه‌ها را برای حمایت از اعضا کافی می‌دانید؟
وظیفه اتحادیه اجرای قوانین نظام صنفی مصوب است و با جان ودل ضمن احترام به قوانین خود را موظف به اجرای آن می‌دانیم. ولی متاسفانه بعضی از مواردی هستند که مانع ارائه خدمات بهتر و مطلوب تر به اعضاء و حمایت از آنها می‌گردد.
پر واضح است ما خود را خادم اعضاء می‌دانیم ولی همانطور که عرض کردم مسائلی هستند که محدودیت برای اتحادیه ایجاد کرده و اتحادیه خود را مابین اجرای قوانین و اعضاء تحت پوشش ناتوان می‌بیند چرا که اتحادیه بر این باور است که در یک واحد صنفی که چراغ آن روشن است بطور متوسط 10 نفر مشغول کسب روزی هستند و اگر میانگین هر نفر  از آنان در خانواده 4 نفر باشد، تجمیعا 40 نفر از یک واحد صنفی ارتزاق می‌کنند و این امر، خود نوعی اشتغال زایی و جلوگیری از بیکاری محسوب می‌گردد.

مهمترین محورها و برنامه هایی که اتحادیه در نظر دارد برای توسعه صنف پیگیری کند را بیان کنید؟
امیدواریم با بهبود اوضاع اقتصادی و رونق بازار خودرو روحی تازه به پیکر و کالبد بی جان و از هم گسیخته نمایشگاه داران بازدمیده شود. در تلاش هستیم با پیگیری جدی و برگزاری جلسات متعدد در خصوص مالیات و در صورت امکان کاهش آن، خصوصا مالیات مربوط به سالهای 93 و 94  گامی در جهت کاهش بار مالی اعضاء برداشته باشیم. همچنین امید است مسئولین محترم که خود شاهد، ناظر و آگاه بر بازار و فعالیت آن هستند با نگاه و رافت اسلامی و منصفانه و خداپسندانه برخورد نمایند. بی شک پرداخت مالیات وظیفه ما و همگان می‌باشد و هیچ ایراد و اشکالی در آن نمی بینیم ولی ای کاش اخذ مالیات بر درآمد بود نه مالیات بر سابقه مالیاتی!!!
همچنین تلاش داریم ضمن تعامل و همکاری با ارگانهای ذیربط و در راستای کاهش ترافیک شهری و ساماندهی اعضاء و نیز رفع مشکلات اخذ پروانه کسب در سطح شهر ترغیب و تشویق و هدایت اعضاء به شهرک خودروئی را پیگیری کنیم.
همچنین اعمال کد رهگیری در معاملات یکی دیگر از راه هایی است که نمایشگاه داران را به حق و وجهه واقعی خود که در قانون نظام صنفی تعریف شده می‌رساند چرا که با انجام این امر، معاملات تنها توسط افراد دارای پروانه کسب معتبر امکان پذیر خواهد شد و همچنین شفاف سازی معاملات و بروز رسانی آنرا در عصر امروزه اینترنتی در پی خواهد داشت و دیگر، معامله گران لب جو و زیر درختی نخواهند توانست تداخلی در امور نمایشگاهی داشته باشند چرا که اگر این کار به مرحله عمل برسد تعویض پلاک منوط به ارائه مبایعه نامه رسمی و دارای پروانه کسب بوده و اخذ کد رهگیری تنها از طریق رمز ورود نمایشگاه دار به سایت امکان پذیر خواهد شد و معاملات انجام گرفته توسط مبایعه نامه‌های عادی و دستی از خدمات بعدی و انتهایی آن محروم خواهد شد. اینجاست که شان و منزلت واقعی یک نمایشگاه دار دارای پروانه مشخص می‌گردد.

در پایان اگر سخنی با اعضای صنف و خوانندگان دارید،بیان کنید؟
از تمامی اعضای محترم صنف که شرایط نامساعد و پر فراز و نشیب بازار را متحمل شدند و با سعه صدر و صبورانه این مرحله را نیز پشت سر گذاشتند صمیمانه تشکر و قدردانی نموده و آرزوی سلامتی و سربلندی و عزت و روزی پر برکت از خداوند متعال برایشان خواهان و آرزومندم.
و از خوانندگان عزیز که با حوصله این مطالب را مطالعه نمودند صمیمانه سپاسگذاریم و امید است مفید واقع گردد و چنانچه کوتاهی و قصوری در بیان مطالب داشتیم به بزرگی خود مارا خواهند بخشید.
در خاتمه برای مقام عظمای ولایت آرزوی سلامتی و سربلندی از خداوند منان خواهانم و از همه مسئولین ذیربط استان از جمله ریاست محترم اداره صنعت، معدن و تجارت جناب مهندس نجاتی  و حامی و مدافع و پشتیبان همیشگی اصناف (ریاست محترم امور اصناف) جناب مهندس بابایی و ریاست محترم اداره پلیس اماکن عمومی استان جناب سرهنگ عسگری و معاونت اماکن جناب سرهنگ محمود زاده و هیات رئیسه و ریاست اتاق اصناف آقای حاج میر حبیب هاشمی که در این راستا بازوی توانمند اتحادیه در ارائه هر چه بهتر و مطلوب تر خدمات به اعضاء بودند کمال تشکر و قدردانی را می‌نمایم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: