جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: ۱۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸
در گفتگوی اختصاصی با یک کارآفرین استان، مطرح شد:
علیرضا نوحه خوان حقیقی متولد 1351 در شهر تبریز از کارآفرینانی است که به ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی در بحث اقتصاد مقاومتی لبیک گفته با سرمایه‌ای اندک شرکت تولید رنگی را تاسیس کرده است که به واقع مصداق بارز شعار ما می‌توانیم است. با این همه روند فعالیت شرکت در پیچ و خم بروکراسی اداری شهرداری تبریز به مشکلاتی برخورده و روند تولید را دچار مشکل کرده است. از این رو پای صحبت این کارآفرین نشستیم تا از مشکلاتی که با آن مواجه شده است بگوید، باشد که مسئولین شهرداری نیز کمی با خود و خدای خود خلوت کرده و کلاه خود را قاضی کنند. مشروح این گفتگو در ادامه از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.
لطفا در ابتدا مختصری در باره چگونگی تاسیس شرکت رنگ سازی طیف براق حقیقی و محصولات تولیدی این شرکت بیان فرمایید.
شرکت رنگ سازی طیف براق حقیقی به شماره ثبت 37090 در سال 1390 با هدف خودکفایی استان در زمینه تولید رنگ و با استفاده از تسهیلات اداره خودکفایی استان تاسیس شد. محصولات این شرکت تحت نام تجاری تایماز (T.B.H) به بازار عرضه می‌شوند. مهمترین اهداف تاسیس شرکت را می‌توان جلوگیری از خروج ارز، بومی سازی فرآیند تولید، جایگزینی مواد اولیه ایرانی به جای مواد اولیه خارجی و اجرای منویات مقام معظم رهبری (حفظه ا...) در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی برشمرد.  البته در این مسیر همواره سعی داشته‌ایم کیفیت را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهیم و بر این اساس شاهد رضایت مشتریان از کیفیت محصولات تولیدی این شرکت نیز هستیم.
طی این مدت شرکت رنگ سازی طیف براق حقیقی توانسته است در زمینه تولید انواع رنگ و رزین و پوشش‌های خاص به توفیقات فراوانی دست یابد. از جمله این موفقیت‌ها نیز می‌توان به تولید محصولاتی از قبیل رنگ‌های پلاستیکی، انواع بتونه، نسل جدید رنگ‌های اکریلیک برپایه آب و محافظ محیط زیست بدون بو، چسب کاشی خمیری و پودری ضد رطوبت، رنگ‌های دریایی، ترافیکی، پرایمر زیرکار، عایق رطوبتی و کیلر بر پایه آب  اشاره نمود.

وجه تمایز محصولات تولیدی این شرکت را بیان کنید:
مهمترین وجه تمایز محصولات این شرکت را می‌توان قیمت مناسب و کیفیت بسیار بالای محصولات تولیدی این شرکت دانست. از سوی دیگر نوآوری در تولید محصولات نیز وجه تمایز دیگر تولیدات این شرکت است به گونه‌ای که این شرکت در حال حاضر تکنولوژی تولید رنگ‌های مولتی کالر و تولید مواد اولیه چسب کاشی را در اختیار دارد و بر همین اساس نیز قادر به تولید محصولاتی مناسب با تقاضای مشتریان خود است.
در همین راستا موفق شده‌ایم ضمن شرکت در چندین نمایشگاه استانی، دستاوردهای این شرکت را از طریق فعالیت‌های نمایشگاهی به اطلاع مسئولین و مردم عزیزمان برسانیم که بر همین اساس در آبانماه سال جاری گزارشی از دستاوردهای این شرکت در شبکه سهند پخش شد و نیز مصاحبه‌ای رادیویی نیز جهت معرفی دستاوردهای این شرکت از سوی رادیوی استانی انجام شد.

قطعا هر حرکت اقتصادی جدید، مشکلاتی نیز به همراه دارد، از مشکلاتی که طی این مدت با آن روبرو شده‌اید بگویید:
مشکلات در عرصه اقتصادی مانند یک بیماری مزمن است و طبیعتا نیازمند درمانی مستمر، اساسا بیماری را نمی‌توان با مسکن درمان کرد و از همین رو نیز مشکلات حوزه صنعت و اقتصاد نیازمند چاره اندیشی بنیادین است که نیاز اولیه این امر نیز شناخت دقیق مشکلات این حوزه است و در صورتی که این شناخت حاصل نشود، شاهد خواهیم بود مشکلات این حوزه از یک بیماری مزمن به دردی لاعلاج بدل خواهند شد.
متاسفانه امروز شاهد هستیم علی رغم شعارهای زیبا در زمینه تولید اشتغال، بسیاری از ادارات و نهادها خود را در این زمینه مسئول نمی‌دانند، در حالی که رهبر معظم انقلاب امسال را سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نام نهاده‌اند و اساسا باید شاهد این همدلی و همزبانی در میان دستگاه‌های مختلف دولتی نیز باشیم تا با همکاری مردم، مشکلات اساسی کشور حل گردد. در حال حاضر معضل اشتغال یکی از اساسی ترین مشکلات پیش روی کشور است و از این رو مسئولین محترم می‌بایست ضمن مسئول دانستن خود در رفع مشکلات کشور، در زمینه حل این مسائل همدلی و همزبانی را سرلوحه کار خود قراردهند و با حمایت از کارآفرینان و بخش خصوصی زمینه بهبود وضعیت اشتغال را فراهم آورند.
با توجه به این مسایل شرکت رنگ سازی طیف براق حقیقی نیز با مشکلاتی مواجه بوده است، از جمله این مشکلات را می‌توان بروکراسی بی حد و مرز در شهرداری تبریز دانست، چنانکه برای تجهیز شرکت و اخذ گواهینامه استاندارد، درخواست تسهیلاتی را ارائه دادیم و بر همین اساس نیاز به اخذ مفاصا حساب از شهرداری به وجود آمد که عملا فرایند صدور مفاصا حساب یک سال به طول انجامید که این مساله منجر به بسته شدن اعتبارات بانکی و به تبع آن عدم توفیق در دریافت تسهیلات و در نتیجه تعطیلی این شرکت شد. بر همین مبنا نیز امکان ایجاد اشتغال برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) از دست رفت که این موضوع خود برخلاف سیاست‌های کلی نظام و منویات مقام معظم رهبری بود. شاید بتوان گفت شهرداری مقصر اصلی تعطیلی این واحد است.

در این زمینه مسئولین استان چه همکاری‌هایی با شما داشته‌اند؟
بیشترین همکاری که با این شرکت صورت گرفته است را می‌توان از سوی اداره خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) دانست که ضمن برگزاری نمایشگاه در مصلای اعظم تبریز، امکان معرفی دستاوردهای این شرکت را فراهم آوردند تا در راستای استقلال و خود کفایی کشور گامی هرچند کوچک برداشته شود. با این همه شاهد کارشکنی‌هایی از سوی برخی افراد در این زمینه نیز بوده‌ایم که تنها نتیجه آن را می‌توان برهم خوردن شرایط اقتصادی به نفع واردات دانست.
ضمن تشکر صمیمانه از همدلی و همزبانی نماینده محترم ولی فقیه در استان، استانداری، فرمانداری، جناب آقای مهندس سعیدی نماینده محترم مردم تبریز آذر شهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، دکتر دبیری رئیس شورای اسلامی شهر تبریز، ریاست اداره رسیدگی به امور تخلفات شهرداری که بر اساس تقاضای این جانب در راستای رفع موانع اداری، با شهرداری کلانشهر تبریز مذاکرات و مکاتباتی انجام دادند، باید گفت متاسفانه شهرداری تبریز خود را فراتر از هر نهاد و قانونی می‌داند و عملا دولتی در دولت تشکیل داده است چرا که در نهایت ضمن عدم توجه به مذاکرات و مکاتبات این عزیزان، فرآیند اعطای مفاصا حساب را پس از 10 ماه هنوز بدون نتیجه طولانی‌تر می‌کنند و در حال حاضر نیز این مفاصا حساب را ارائه نکرده‌اند و با عملکرد خود موجبات تعطیلی این شرکت را فراهم آوردند. شایان ذکر است در راستای رفع این مشکل مقادیری از محصولات تولیدی این شرکت به شهرداری فروخته شد تا در راستای تسویه حساب با شهرداری بهای این کالاها تهاتر گردد که این امر نیز تا به حال راکد مانده است.

برنامه آینده کاری خود را بیان کنید:
در آینده سعی بر این خواهیم داشت تا ضمن اعطای نمایندگی‌های فروش بدون واسطه محصولات در سطح کشور و با قیمت مصوب کارخانه، بازار هدف را گسترش دهیم. از سوی دیگر تولید رنگ‌های روغنی و کسب استانداردهای بین المللی که نیاز اساسی صادرات محصولات تولیدی به خارج از کشور است را در برنامه داریم که البته تحقق این اهداف نیازمند رفع مشکلات و موانعی است که شهرداری تبریز پیش روی ما نهاده است.
با توجه به این که امروز در سطح جهان تولید رنگ‌های پایه آب، بدون بو و محافظ محیط زیست رایج است، سعی داریم توسعه فرآیند تولید این قبیل محصولات با تکنولوژی روز دنیا را در دستور کار قرار دهیم.

از مسئولان چه انتظاراتی دارید؟
انتظار می‌رود مسئولین در راستای تحقق شعار ما می‌توانیم و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی از تولید ملی و فعالین اقتصادی کارآفرین حمایت کنند و سعی در رفع موانع پیش روی تولید داشته باشند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: