دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۱۰۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
عجب شیر پرس - سرپرست اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: علاوه بر واکسن‌های تولید داخل، یک و نیم میلیون واکسن آنفلوآنزای خارجی نیز به کشور وارد شده اما هنوز در داروخانه‌ها توزیع نشده است و به‌زودی این اقدام انجام می‌شود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، حسین شمالی روز چهارشنبه افزود: نیاز سالانه به واکسن آنفلوآنزا، دو میلیون و نیم میلیون واکسن است که خوشبختانه امسال با تلاش دانشمندان داخلی، یک میلیون واکسن تولید شده و در اختیار داروخانه‌ها قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: واکسن آنفلوآنزای داخلی از مواد نوترکیب تولید شده و از نظر ایمنی‌زایی مناسب است.

سرپرست اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تصریح کرد: داروخانه‌ها ملزم هستند واکسن‌های آنفلوآنزا را در سامانه «تی تک» ثبت کنند و افراد واجد شرایط شامل بیماران خاص، افراد دارای نقص ایمنی بدن، کودکان و سالمندان در اولویت تزریق این واکسن قرار دارند همچنین زنان باردار باید با مشورت پزشک اقدام به دریافت واکسن‌ آنفلوآنزا کنند.

بیماران خاص، افراد دارای نقص ایمنی بدن، کودکان و سالمندان در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا قرار دارند

واکسیناسیون علیه آنفلوانزا در دههٔ ۱۹۳۰ میلادی آغاز شد و تا سال ۱۹۴۵ میلادی در سطح وسیعی در دسترس مردم آمریکا قرار گرفت. این واکسن یکی از داروهای ضروری سازمان جهانی بهداشت بی‌خطرترین و مؤثرترین داروی مورد نیاز سیستم بهداشت و سلامت است.

واکسن آنفلوانزا واکسنی است که انسان را علیه ابتلا به آنفلوانزا محافظت می‌کند. هرسال طی دو نوبت، واکسن جدیدی برای آنفلوانزای همان فصل ساخته می‌شود، چرا که ویروس آنفلوآنزا به‌سرعت خود را تغییر می‌دهد.

 با آنکه اثربخشی واکسن، سال به سال متفاوت است، اما بیشترشان مصونیت متوسط تا زیادی علیه بیماری آنفلوآنزا ایجاد می‌کنند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در ایالات متحده آمریکا تخمین می‌زند که واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا، شدت بیماری، مراجعات پزشکی، بستری‌شدن بیمارستانی و مرگ را کاهش می‌دهد.

سازمان جهانی بهداشت و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها توصیه می‌کنند همه افراد بالای سن ۶ ماهگی، به‌ویژه آنهایی که در خطر بیشتری هستند، واکسینه شوند.

 واکسن‌های آنفلوآنزا در مجموع بی‌خطر هستند، تب ناشی از واکسن، در ۵ تا ۱۰ درصد از کودکان رخ می‌دهد. درد ماهیچه‌ای موقت و احساس خستگی نیز ممکن است  با آنکه واکسن آنفلوآنزا را با استفاده از تخم‌مرغ می‌سازند، اما مصرف آن برای کسانی که حساسیت به تخم‌مرغ دارند همچنان توصیه می‌شود.

بهرام دارایی معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو نیز ۱۲ شهریور سال جاری از توزیع واکسن‌های آنفلوآنزا چهارظرفیتی تولید داخل خبر داد.

دارایی با اشاره به اینکه بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا اواسط شهریور و اوایل مهر است اظهار داشت: این واکسن از سال گذشته در کشور تولید و در دسترس عموم قرار گرفته است. واکسن آنفلوآنزا توسط جوانان دانشمند داروسازی و با فناوری کاملا بومی و دانش بنیان به تولید انبوه رسیده و افتخار بزرگی برای کشور است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: