جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۹۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
عجب شیر پرس - در شرایطی که شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی برای توسعه خود در سال‌های اخیر با مشکلات زیرساختی به ویژه در حوزه تامین انرژی مواجه بودند، تصویب اعتبار یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومانی به این بخش اشتغالزا در سفر استانی هیات دولت، بارقه‌های امید را در دل فعالان اقتصادی روشن کرده است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، زیرساخت انرژی به ویژه برق، لازمه فعالیت واحدهای صنعتی است و عدم تامین کافی این زیرساخت در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی در سال های گذشته واحدهای فعال یا در حال توسعه را با مشکل اساسی مواجه کرده بود.

کمبود برق در شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی موجب شده بود که تنها در شهرک صنعتی شهید سلیمی ۳۲ واحد تولیدی - صنعتی با میلیاردها تومان سرمایه گذاری، بلااستفاده بمانند، ضمن اینکه حدود ۵ واحد صنعتی در شهرک سرمایه گذاری خارجی نیز به این دلیل تعطیل شده اند.

در تبیین وضعیت نابسامان برق در خطه شمال غرب، ذکر این نکته خالی نیست؛ در حالی که محدوده جغرافیایی برق منطقه ای آذربایجان، متشکل از استان های آذربایجان شرقی، اردبیل و آذربایجان غربی، ۸ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است، سهم آن از قدرت منصوبی برق میهن مان تنها به ۳.۵ درصد می رسد که نشان دهنده کم توجهی وزارت خانه های مسوول به توسعه شبکه برقدر این خطه است.

در شرایطی که شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی به یکهزار و ۴۵۶ مگاوات برق نیاز دارند، از این میزان تنها ۴۱۲ مگاوات، معادل یک چهارم آن، تا به امروز تامین شده و توسعه صنعتی استان معطل نبود یا کمبود برق به عنوان زیر ساخت اصلی مورد نیاز توسعه بوده است.

حال در سایه حضور رییس دولت مردمی و اعضای کابینه وی در آذربایجان شرقی در قالب بیست و سومین سفر استانی، اعتبار قابل توجهی برای رفع مشکلات توسعه شهرک های صنعتی این خطه مصوب شده که تخصیص، جذب و هزینه کرد به موقع آن نیازمند اهتمام نهادهای مسوول به ویژه شرکت شهرک های صنعتی استان است تا مشکل کمبود برق در این حوزه تا حد چشمگیری برطرف شود.

گام ۱۲۵۰ میلیارد تومانی دولت برای رفع مشکلات شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی

تصویب اعتبار یکهزار و ۲۵۰ میلیارد تومانی برای رفع مشکلات شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: یک هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان در سفر رییس جمهور برای رفع مشکلات شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان اختصاص یافت.

محمد کلامی، روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: در این سفر برای حل مشکل برق واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان و تکمیل پست های برق داخلی این شهرک ها اختصاص یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد.

وی اظهار داشت: ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز از محل اعتبارات استانی تبصره ۱۸ و منابع داخلی شرکت شهرک های صنعتی استان برای تکمیل پروژه های زیرساختی و زیربنایی شهرک ها و نواحی صنعتی استان اختصاص یافت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت:اختصاص ۴۰ میلیارد تومان برای اجرای تقاطع غیرهمسطح شهرک های صنعتی بعثت و سرمایه گذاری خارجی و ۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل تصفیه خانه های شهرک های صنعتی بناب، شهید سلیمانی و ایت الله هاشمی رفسنجانی از دیگر مصوبات سفر رییس جمهور و اعضای هیات دولت به استان بود.

کلامی، با بیان اینکه در این سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت از یک واحد تولیدی دانش بنیان در شهرک صنعتی عالی نسب بازدید کرد و با حضور در ساختمان مرکزی این شرکت در جریان روند واگذاری الکترونیکی زمین به متقاضیان سرمایه گذاری در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قرار گرفت، ادامه داد: در این سفر همچنین با طرح توسعه و افزایش سطح اراضی شهرک صنعتی بعثت تبریز به مساحت ۴۰ هزار هکتار موافقت شد.

وی با اشاره به اینکه سفر رییس جمهور به استان منشا اثرات مثبت در رفع مشکلات فعالان صنعتی شد، یادآوری کرد: در این سفر نماینده ویژه وزیر صمت و رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور در دیدار با صنعتگران، معدنکاران و بازرگانان استان به مشکلات آنان رسیدگی کرد.

کلامی، ادامه داد: در این سفر همچنین بر تکمیل ساخت و سازها، بهره برداری از طرح های صنعتی نیمه تمام و واگذاری اراضی برای طرح توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی استان تاکید شد.

گام ۱۲۵۰ میلیارد تومانی دولت برای رفع مشکلات شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی

توسعه نیافتن واحدهای صنعتی به علت نبود برق برای آذربایجان شرقی افت محسوب می شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به سیمای ترسیم شده از صنعت استان، می گوید:نبود زیرساخت هایلازم به ویژه در بخشبرق در زمانی که مدیران استانی به دنبال جذب سرمایه گذارهستند، موجب فراری شدن سرمایه گذاران علاقه مند بهسرمایه گذاری از این استان می شود.

جواد رحمتی، با تاکید بر اینکه تامین اعتبار برای ایجاد زیرساخت ها به ویژه در بخش برق از عهده اعتبارات سازمان برنامه و بودجه استان خارج است،می افزاید: اعتبار لازم برای ایجاد و توسعه این زیرساخت ها باید در لایحه بودجه سالانه کشور پیش بینی شود.

وی با تاکید بر لزوم انجام اقدامات و پیگیری های لازم از سوی دستگاه های ذیربط استانی برای لحاظ کردن اعتبار مورد نیاز توسعه زیرساخت ها به ویژه برق استان در لایحه بودجه، اظهار می کند: برای تامین زیرساخت ها و برق مورد نیاز واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی می توان از روش سرمایه گذاری «بی.او.تی»(ساخت، بهره برداری و انتقال)برای احداث و راه اندازی پست های برق استفاده کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به وجود صنعتگران و سرمایه گذاران علاقه مند در شهرک های صنعتی استان برای ایجاد و تجهیز پست های توزیع برق، می گوید: در این راستا آورده سرمایه گذاران نیز به مرور زمان می تواند از محل هزینه های برق مصرفی وفروش برق و انشعبات مستهلک شود و با این اقدام مشکل تامین برق واحدهای صنعتی نیز برطرف می شود.

رحمتی، با تاکید بر اینکه با اتکای صرف به اعتبارهای دولتی رفع مشکل برق واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی امکان پذیر نخواهد شد، ادامه می دهد: موضوع کمبود برق استانی باید برای همیشه حل شود چرا که برای استان صنعتی آذربایجان شرقی عدم توسعه صنایع به دلیل نبود برق افت به حساب می آید.

امکان بهره برداری از دهها واحدصنعتی در آذربایجان شرقی به علت نبود برق وجود ندارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نیز با بیان اینکه توسعه واحدهای صنعتی بدون تامین زیرساخت ها روی نمی دهد، می گوید: واحدهای تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی یا از طریق منابع بانکی در شهرک های صنعتی احداث و ماشین آلات مورد نیاز نصب می شود ولی در زمان بهره برداری به علت نبود زیرساخت راه اندازی نمی شود.

یونس ژائله،با تاکید بر این که توسعه آذربایجان شرقی منوط به تامین زیرساخت هاست، اضافه می کند:این استان به دلیل صبغه صنعتی و تولیدی از نظر نیروی انسانی ماهر و متخصصان تراز اول در حوزه های مختلف صنعتی و تولیدی از ویژگی منحصر به فردی برخوردار است که با بهبود وضعیت زیرساخت ها اقتصاد آنبیش از پیش شکوفا می شود.

وی با اشاره به اینکه نبود زیرساخت ها مانع از توسعه واحدهای صنعتی و تولیدی در شهرک های صنعتی می شود، اظهار می کند: فقط در شهرک صنعتی شهید سلیمی در ۳۲ واحد تولیدی و صنعتی، تمام ماشین آلات و تجهیزات تامین و نصب شده و آمادهتولید است ولی به دلیل تامین نشدن برق مورد نیاز این واحدها امکان بهره برداری از آن ها فراهم نیست.

گام ۱۲۵۰ میلیارد تومانی دولت برای رفع مشکلات شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی

یک هزار و ۲۴۲ مگاوات برق برای راه اندازی و توسعه واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی نیاز است

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به راه اندازی نشدن ۳۲ واحد صنعتی در شهرک سلیمی تبریز به علت مشکل در برق رسانی به این واحدها، می گوید: در این استان نسبت به سایر استان های استقبال برای سرمایه گذاری بیشتر است، ولی وقتی سرمایه گذار با مشکل تامینزیرساخت در شهرک های صنعتی مواجه می شود سرمایه خود را به سایر استان ها انتقال می دهد.

نیرومند، با اشاره به اینکه حال صنعت استان خوب نیست و حل مشکل تامین نیرو، امری فرااستانی است،اضافه می کند: هم اکنون در استان های همجوار شاهد سرمایه گذاری سرمایه گذاران استان آذربایجان شرقی در استان ها همجوارهستیم.

وی با بیان اینکه در ۵۶ شهرک و ناحیه صنعتی استان برای ۵۴ هزار نفر اشتغال ایجاد شده است، یادآوری می کند: هم اکنون در شهرک های صنعتی استان ۴۱۲ مگاوات برق تامین شده است و نیاز به تامینیک هزار و ۲۴۲ مگاوات برق برای راه اندازی و توسعه واحدهای صنعتی در این شهرک ها برای سال های آینده وجود دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی می گوید: بر اساس این آمار ۲۵ درصد از برق شهرک های صنعتی استان تامین شده و برای تامین بقیه برق مورد نیاز این شهرک ها درسال های آینده باید برنامه ریزی لازم انجام شود.

نیرومند با اشاره به اینکه در شهرک صنعتی آخولا ۶۰ واحد صنعتی با پیشرفت بیش از ۷۰ درصد آماده بهره برداری است که در صورت تامین برق افتتاح می شوند، ادامه می دهد:شهرک صنعتی عالی نسب نیز با همین مشکل مواجه است.

وی اظهار می کند: در شهرک سرمایه گذاری خارجی که اولین شهرک صنعتی خارجی کشور است ۹۰ درصد واحدهافعال بوده و همه نیاز به توسعه دارند، ولی به علت عدم تامین برق طرح توسعه آن ها متوقف شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی می گوید: شهرک صنعتی شماره ۲ شهرستان میانه و ناحیه صنعتی زنوز شهرستان مرند نیز با مشکل تامین برق مواجه بوده و در صورت تامین برق در واحدهای آماده بهره برداری زمینه اشتغال برای چند هزار نفر در استان فراهم می شود.

نیرومند، با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای رفع مشکل برق واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی استانتاکید می کند: از جمله اقدامات کوتاه مدت برای رفع این مشکل احداث و تجهیز پست فوق توزیع برق است که با همکاری برق منطقه ای و شرکت توزیع برق میسر است.

وی با اشاره به اینکه چنین وضعیتی در سایر استان ها وجود ندارد و در سال های گذشته سرمایه گذاری لازم در خصوص زیرساخت ها به ویژه برق در آذربایجان شرقی انجام نشده است، می گوید: استان هایی مانند خراسان رضوی و اصفهان در سال های گذشته زیرساخت های لازم را فراهم کرده اند و در زمان کنونی با مشکل تامین برق مواجه نیستند.

نیرومند، ادامه می هد: در چند شهرک صنعتی استان مانند شهرک سلیمی یا آخولا کهدارای مشکل ویژه هستند در صورت ایجاد ترانس برق ۵۰ مگاواتی مشکل آن ها در کوتاه مدت حل می شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: